Onderweg naar Slovenië: Nürnberg en Salzburg

Het moeilijkste deel van op reis vertrekken: afscheid nemen van onze hond Sam.  Er zal goed voor hem gezorgd worden als we weg zijn, daar twijfel ik niet aan, maar toch..

IMG_20150714_135903[1]

Sam blijft dus thuis, gaan wel mee op reis: de echtgenoot en de stiefzoon.

Onze eerste tussenstop op weg naar Slovenië is Nürnberg.  Nürnberg is een stad met ongeveer 500 000 inwoners, gelegen in Beieren, belangrijke stad in de Middeleeuwen en later uitgekozen door de Nazi-partij voor haar jaarlijkse partijdagen. Verder is Nürnberg uiteraard ook bekend voor de processen na de tweede wereldoorlog waarop enkele belangrijke kopstukken van de Nazi-partij werden berecht.

Wij boekten een hotelkamer buiten het centrum. Na aankomst nemen we U-bahn (metro) naar het centrum om een hapje te eten en wat rond te kuieren in de oude stad, die best gezellig is.

Nürnberg

Nürnberg

Nürnberg

De volgende ochtend is gereserveerd voor een bezoek aan de ‘reichsparteitagsgelände’, de plek waar de Nazi-bijeenkomsten plaatsvonden, in de buurt van ons hotel.  Ik doe dit half strompelend. Ik kan het me eigenlijk niet herinneren maar vermoed dat ik net voor vertrek thuis mijn teen ergens aan heb gestoten. Tijdens de autorit gisteren is deze beginnen pijn doen en tegen de avond blijkt hij rood en serieus gezwollen. Niet echt handig om te wandelen, en ik neem in eerste instantie ook niet echt de tijd om hem goed te verzorgen. Pas in Salzburg, als ik echt niet goed meer vooruit geraak, koel ik hem regelmatig af en koop ik een verfrissende, pijnstillende zalf. Na twee dagen: zo goed als nieuw, en qua omvang en kleur weer vergelijkbaar met de andere tenen.

De reichsparteitagsgelände dus: we beginnen met een wandeling over het terrein. Ik ben niet goed te been en bovendien valt de regen met bakken uit de hemel (een soort van tropische stortbui). We korten de wandeling dus een beetje in en trekken naar het museum.

Nürnbergde tribune van het ZeppelinfeldNürnberg

en het uitzicht op de onvoltooide congreshal.  In deze congreshal bevindt zich ook het documentatiecentrum, een interessant museum over de tweede wereldoorlog, met bijzondere aandacht voor de aanloop ernaartoe en de afloop (waarin Nürnberg met de Nazi-bijeenkomsten en de processen een belangrijke rol speelde).

In de namiddag volgt een autorit naar Salzburg. We verblijven in een hostel. Ons bezoek aan Salzburg is voor de volgende dag. Mozart (hier geboren) en The sound of music (hier gesitueerd en ook gedeeltelijk hier opgenomen) zijn de meest bekende voortbrengselen van Salzburg.

Salzburg

SalzburgSalzburg

We bezoeken Hohensalzburg, de middeleeuwse burcht die uitkijkt over de stad. Ik neem de kabelbaan naar boven (owv de pijnlijke teen), het reisgezelschap gaat te voet. De rondleiding is met audioguide (ook in het Nederlands).

SalzburgSalzburgSalzburgSalzburgSalzburgSalzburg

Geef een reactie

