Op reis door Slovenië: Ljubljana, Skocjan en Lipica

Vanuit Bohinjska Bistrica rijden we vandaag via Skofja Loka naar hoofdstad Ljubljana. De meest voor de hand liggende weg loopt via Bled, maar onze GPS meent een snellere route te kennen. Aangezien het de vorige keer in Bled best druk was gaan we vrolijk in op haar (of zijn – die van ons heeft een vrouwenstem, dus ik neem aan dat het een ‘zij’ is) voorstel. Vandaag kiest ze echter voor de scenic drive en neemt ons mee op een tochtje van vele kilometers over een niet-geasfalteerde weg door het bos.

IMG_20150727_100524

Voor wie dit ooit ook wil doen, de weg via Zelezniki is doenbaar en erg rustig maar volgens mij is het toch niet de snelste manier om in Skofja Loka te geraken. Na deze extra excursie begint het bij aankomst in Skofja Loka stevig te regenen. Skofja Loka is een oude middeleeuwse stad gedomineerd door een kasteel. Ik zag een paar mooie foto’s en wilde dit wel eens met eigen ogen bekijken. Door het slechte weer zien we niet zo veel van de stad en onthoud ik vooral de hemelse smaak van een portie ŝtruklji, een Sloveense specialiteit waarvan zowel zoete als hartige varianten bestaan.

IMG_20150727_113920Deze is een zoete versie.

Na de ŝtruklji regent het nog steeds en vervolgen we onze weg naar Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië. Ljubljana is een stad die direct charmeert, zo’n plek waarvan ik me al snel de bedenking maak dat ik er gemakkelijk een tijdje zou kunnen wonen: een gezellig centrum, niet te groot, niet te klein, leuke atmosfeer, vriendelijke mensen, een rivier, bergen en zee niet te ver weg,.. Wij verblijven hier in een gezellig appartementje in het centrum.

IMG_20150727_181209

IMG_20150727_180832

Het is ondertussen gestopt met regenen (behalve zeer plaatselijk dan toch – modern kunstwerk in de straten van Ljubljana) en we wandelen wat rond in de stad, inclusief klim naar het kasteel.

IMG_20150727_132632IMG_20150727_155429

De draak is het symbool van de stad.

De volgende ochtend regent het in Ljubljana en vertrekken we weer. Ik wil deze namiddag naar Lipica en dus hebben we nog enkele uren tijd. Hoe verder we weg rijden van Ljubljana, hoe zonniger het wordt en onderweg besluiten we naar de kust te rijden, naar Trieste, net over de Sloveens-Italiaanse grens. Trieste is een sfeervolle havenstad, met als hoogtepunt de prachtige piazza dell’ unita d’Italia.

IMG_20150728_113558 IMG_20150728_114726 IMG_20150728_114737

In de namiddag ga ik naar Lipica. Wegens een paardenallergie kiezen de echtgenoot en stiefzoon voor een alternatieve uitstap, maar ik verheug me er al een tijdje op naar de lipizaners te gaan kijken. In Lipica worden de bekende lipizanerpaarden gekweekt, de witte paarden die ook in Wenen in de Spaanse rijschool worden bereden. Het bezoek begint met een rondleiding. Die is ok, maar niet echt bijzonder. Bovendien vraag ik me af of die paarden het wel zo leuk vinden dat er voortdurend groepen toeristen hun stal in en uit lopen.

IMG_20150728_144644

Maar waar ik echt naar uitkeek is de demonstratie. Die wordt tijdens de zomer 3 keer per week georganiseerd en ik zorgde er voor dat ik deze zeker zou kunnen zien. Ik verwacht een hoogstaande dressuuroefening maar ben teleurgesteld. Het niveau is niet zo indrukwekkend en er zitten zichtbaar een paar foutjes in.


IMG_20150728_150424

We slapen in een hostel in Ocisla, een klein dorpje. Ocisla is zo klein dat de straten geen naam hebben, alles heet hier gewoon Ocisla. De volgende dag trekken we naar de grotten van Skocjan.  Het karstgesteente dat typisch is voor deze streek zorgt ervoor dat er hier enorm veel grotten zijn. Ik koos ervoor om die van Skocjan te bezoeken omwille van deze indrukwekkende brug over de kloof die de onder de grond stromende reka-rivier hier heeft gecreëerd.

rp-skocjanske-jame05

Er mag in de grot niet worden gefotografeerd, dus plukte ik deze foto van het internet.   

We bezoeken de grot met een erg grote groep maar de gids is zo goed dat ik mij daar niet aan heb gestoord.  Zeker een bezoek waard.  Er moet wel wat worden gewandeld: om bij de ingang van de grot te geraken, in de grot zelf en achteraf om terug bij de ingang te geraken.  In de grot is het 12 graden, al voelt dat minder koud aan dan ik had verwacht.

Hierna nemen we afscheid van Slovenië en rijden verder naar Italië.

Wij kozen ervoor om op heel wat verschillende plekken in Slovenië te overnachten, vooral omdat wij nogal van het rondtrekkende type zijn en ik niet graag ‘terug’ rijd, maar op zich liggen de plekken die we bezochten allemaal vrij dicht bij mekaar. Voor wie minder fan is van veel ‘verhuizen’ op reis is het zeker mogelijk om dit allemaal te bezoeken vanuit één centrale overnachtingsplaats.

Geef een reactie

