Als vegetariër op reis

Als vegetariër reizen is niet altijd even handig maar onoverkomelijk is het zeker niet.

Als het vegetarische aanbod zich beperkt tot sla en pizza margarita, dan overleef je nog wel een paar dagen, maar voor wie langere tijd van huis is is het uiteraard van belang dat wat je eet naast calorieverstrekkend ook voedzaam en bij voorkeur lekker is.

Veel hangt natuurlijk af van de manier waarop je reist.

Optie 1 : je kan zelf koken

Indien je zelf kan koken, lukt het vaak wel in een supermarkt of lokale markt de ingrediënten te vinden voor een lekkere vegetarische maaltijd. Het kan ook nuttig zijn om op zoek te gaan naar een natuurvoedingswinkel om wat ingrediënten in te slaan.

IMG_20150812_140527

Ik neem wel eens een mix zoals deze op de foto mee op reis voor noodgevallen en omdat hij niet gekoeld hoeft te blijven. De smaak is best ok. De vorm van de hamburger op de verpakking is dan weer wat optimistisch. Mij is het in het elk geval nog niet gelukt om van de brij die je krijgt als je de inhoud van deze verpakking mengt met water iets te boetseren met de vorm van een hamburger.  Maar bon, dat is bijzaak.

IMG_20150730_162722

Dit uitgebreide aanbod aan vegetarische burgers, tofu en seitan kwam ik dan weer toevallig tegen in een supermarkt in Mestre – Italië.

Optie 2: je verblijft in een hotel met half pension/ vol pension/  all-in formule

Wat hotelmaaltijden betreft is het belangrijk je op voorhand goed te informeren.  Ik verbleef enkele jaren geleden in Oostenrijk in een hotel met ’s avonds een keuzemenu waarbij er steeds – standaard – zonder dat ik er om had moeten vragen – een vegetarische optie was. Ik had dit hotel wel zelf gekozen en vermoed dat dit niet overal even evident is.

Wat hotelbuffetten betreft is er ook nogal wat verschil. Toen ik zo’n 10 jaar geleden als reisleidster werkte verbleef ik enkele keren gedurende lange tijd in een hotel met ’s avonds een buffet. In het eerste geval (in Madeira) ben ik al na ongeveer 1 week terug af en toe vis beginnen eten, omdat ik het niet doenbaar vond om er op een gezonde manier vegetarisch te eten. Het jaar nadien verbleef ik in Kroatië. Hier heb ik perfect evenwichtig én lekker gegeten, zonder ook maar één keer vlees of vis te eten. Er is dus wel wat verschil en het loont de moeite om je vooraf goed te informeren.

Optie 3: je gaat uit eten

Hierbij een paar beproefde methodes om bij een maaltijd op restaurant toch nog lekker vegetarisch te eten.

a) je kiest een bestemming waar vegetarisch eten niet zo’n probleem vormt

Indië mag dan geen evident land zijn om in rond te reizen, wat vegetarisch eten betreft is het een paradijs. Ik ben dol op pasta, dus ook in Italië zal je me niet snel horen klagen.  Een land waar ik dan weer niet graag op restaurant ga is Frankrijk.

b) je improviseert

Wat bij ons nogal eens gebeurt als we ergens rondlopen en honger krijgen is rondkijken en menukaarten bekijken. Op sommige locaties valt dat goed mee en zitten we vrij snel aan tafel, maar de ervaring leert mij dat dat ook wel eens kan tegenvallen. Ik ben ondertussen geoefend in het screenen van menukaarten. Vis – vlees – dessert en verder niets meer, tot mijn spijt komt dat toch nog vaak voor.. en dan gaan we verder naar het volgende restaurant waar ik nog een titeltje ‘vegetarisch’ of ‘pasta’ of ‘salades’ hoop te vinden. De zoektocht kan al eens voor frustraties zorgen. Bovendien voel ik me dan al snel de ‘lastige’ vegetariër, die zo een hoop gezellige eethuisjes voorbijloopt.

c) je kiest een restaurant uit op basis van zijn keuken

Als Indië en Italië goede bestemmingen zijn om als vegetariër naartoe te gaan, dan geldt hetzelfde ook voor Indische en Italiaanse restaurants in de rest van de wereld. Als ik uitgehongerd ben en ik zie een Indiër weet ik dat de redding nabij is.

d) je zoekt op voorhand een restaurant uit

Happycow.net is een website met adressen van vegetarische restaurants en natuurvoedingswinkels. Hij kan handig zijn maar het nadeel is dat ze nogal streng zijn bij het selecteren van de bedrijven die op hun website worden vermeld. Het zijn voornamelijk volledig of grotendeels vegetarische restaurants. Dit kan van nut zijn voor de vegetariër die zelf een restaurant kan kiezen of met een gezelschap reist waarin iedereen vegetarisch wil eten, maar dat is niet voor elke reizende vegetariër het geval. Bovendien zorgt dit ervoor dat er niet zo veel restaurants worden vermeld. Zo bevindt het dichtstbijzijnde restaurant bij mijn huidige woonplaats zich op zo’n 35 kilometer van mijn deur. Niet echt handig dus en eerder geschikt in een grote stad.

Tripadvisor vind ik een handige site om restaurants te zoeken in de buurt van waar je je bevindt en om recensies te bekijken. Jammer genoeg vind je hier niet terug of er ook iets vegetarisch op de kaart staat. Dus wat ik nogal eens doe is restaurants opzoeken op tripadvisor en dan doorklikken naar de website (als ze die hebben) en dan doorklikken naar de kaart (als die erop staat) en dan net hetzelfde als bij optie a (menukaarten screenen – alleen deze keer niet met iemand naast me die honger heeft).

e) je rekent op de creativiteit van de chef

Het is niet omdat er niets vegetarisch op de kaart staat dat de chef niet bereid is iets vegetarisch te maken. Je kan dus best in een restaurant binnenstappen, uitleggen wat je wel en niet eet en hopen dat de chef daar iets leuks mee doet. Al loop je natuurlijk het risico dat de chef niet zo creatief is en zich afvraagt waaraan hij het heeft verdiend dat er weer zo’n ‘lastige’ vegetariër zijn zaak binnenstapt..

Geef een reactie

