Duikinitiatie

Afgelopen zondag gingen we zwemmen in het zwembad in Herentals. Onze tweede week op rij baantjes zwemmen na een pauze van.. euhm.. een jaar of 2 moet dat zijn ondertussen.

Een deel van het zwembad bleek afgesloten voor duikers en het was daardoor drukker in de rest van het zwembad. In eerste instantie was ik dus niet onverdeeld blij met de aanwezigheid van de duikers.

Tot mijn echtgenoot hoorde omroepen dat het ging om een actie ter gelegenheid van de week van de sportclub, dat het om een gratis initiatie ging en (vooral) dat er nog kon worden deelgenomen.

Jaren geleden wou ik al eens leren duiken. Ik werkte en verbleef toen een paar maanden in Malta en maakte zelfs een afspraak voor mijn eerste duikles. Jammer genoeg moest ik die annuleren wegens een zware verkoudheid (door de airco in de hotels – meer dan 35 graden buiten en 20 graden in sommige hotellobby’s). Toen de verkoudheid over was kwam er nog bezoek, had ik het nog druk en kwam er van de geplande duikcursus niets meer in huis.

Waar ik kort voor ik weer naar België terugkwam wel nog toe kwam was een korte duikinitiatie in zee. Die begon onhandig: mezelf in een krap duikpak hijsen, zwemvinnen aandoen, fles op mijn rug en nog wat extra gewichten rond de heupen, en dan zo de zee in wandelen was niet echt praktisch. Maar éénmaal onder water vond ik het geweldig. Het was zó ontzettend rustgevend, zo stil. Gewichtsloos rondzweven onder water vond ik echt fantastisch. Waarna ik spijt kreeg dat de duikcursus er niet van was gekomen.

En toen stootte ik dus afgelopen zondag in Herentals op een duikinitiatie. En bleek dat zelfs in een zwembad geweldig rustgevend te zijn. En werd ik eraan herinnerd dat leren duiken nog op mijn ‘misschien ooit eens’-lijstje staat. Al moet ik wel zeggen dat ik me eerder had voorgesteld om dat dan te doen in heldere, tropische wateren in plaats van in het zwembad van Herentals en nadien in het Zilvermeer of de Oosterschelde. Hopelijk beledig ik hiermee het onderwaterleven in Belgische wateren niet te erg, maar toch.. De beginnerscursus in Herentals start pas in januari, dus ik kan er nog eens over nadenken.

Een gedachte over “Duikinitiatie

  1. Haha, beledigen is een groot woord, maar je doet de Belgisch-Nederlandse wateren toch een klein beetje oneer aan 😉 In het Zilvermeer is effectief niet zoveel te zien, maar de Oosterschelde is echt heel mooi. Uiteraard héél anders dan tropisch water (alleen al door de zichtbaarheid), maar ik heb al in beiden gedoken en ga nog altijd graag terug naar de Oosterschelde.

    Wie in België/Nederland kan duiken, kan dat trouwens zeker ook in tropisch water; omgekeerd is dat echt niet altijd het geval. Dus hier je duikopleiding volgen en ervaring op doen, wilt (normaalgezien) zeggen dat je extra goed opgeleid bent. Plus: je verliest op vakantie geen tijd meer met zo’n opleiding, maar kan gewoon direct het water in 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

