De overstap naar een (meer) plantaardige voeding: mijn eerste stappen

Sinds kort probeer ik over te schakelen op een meer plantaardige voeding. Ik eet al vegetarisch, maar wil nu ook de consumptie van zuivel en eieren gaan beperken.

Ik besloot dit stap voor stap aan te pakken. Hier een overzicht van wat er de laatste maanden al is veranderd aan mijn eetgewoonten.

IMG_20150919_150513[1]

Melkproducten vervangen door een plantaardig alternatief

Mijn ontbijt bestaat meestal uit havermoutpap, fruit, yoghurt en volkoren ontbijtgranen en was daarmee mijn grootste bron van zuivelconsumptie.

Ik zocht dus een alternatief voor de melk bij de havermout. Ik probeerde eerder al eens sojamelk maar was toen niet helemaal overtuigd. Er zijn tegenwoordig nog heel wat andere plantaardige alternatieven voor melk op de markt en dus ging ik aan het testen. Er is keuze uit sojamelk, havermelk, rijstmelk, amandelmelk, hazelnootmelk,… Uiteindelijk koos ik voor Alpro Soja Mild, toch soja, maar qua smaak milder dan gewone sojamelk. Ondertussen ben ik zo gewend geraakt aan deze nieuwe smaak dat echte melk nu voor mij een vreemde bijsmaak heeft.

Yoghurt at ik bij mijn ontbijt (natuur) en als tussendoortje (fruityoghurt). Ik koos opnieuw voor een alternatief op basis van soja. De overgang verliep in beide gevallen erg vlot. Het viel me vooral bij de fruityoghurt op dat deze lichter verteerbaar is dan echte yoghurtjes (zeker deze gemaakt van volle melk).

Room gebruik ik in de keuken al jaren niet meer, omdat ik dat te zwaar vind. De room is hier al jaren geleden vervangen door eenalternatief op basis van soja.

Scrambled tofu in plaats van scrambled eggs

Mijn dieet is momenteel zeker niet ei-vrij maar in pure vorm (gekookt of gebakken) schrapte ik ze thuis al van mijn menu. Als alternatief voor een roerei ontdekte ik scrambled tofu. Ik ben lange tijd niet zo’n fan geweest van tofu en denk dat dat vooral met de wat sponzige structuur te maken heeft. Maar als de tofu wordt verbrokkeld valt dat nadeel weg en wordt tofu voor mij wel interessant. Als hij dan nog eens goed wordt gekruid kan je met tofu veel kanten uit. Ik begon met dit recept maar experimenteerde ondertussen ook met andere kruiden. Scrambled tofu is zonder twijfel de ontdekking van het jaar in mijn keuken.

Bereidingen met eieren en zuivel

Voorlopig ben ik wat bereide producten en eigen bereidingen met eieren en melk betreft nog niet ver gevorderd in mijn zoektocht naar plantaardige alternatieven. Ik ben er van overtuigd dat ze er zijn, en dat het best doenbaar is om ze te vinden en te bereiden. Het zal alleen wat tijd vragen om recepten uit te proberen en er achter te komen wat ik lekker vind en wat niet. Ik hoop hier af en toe wat te posten over mijn vorderingen en ontdekkingen op dat vlak.

Voorlopig beperkte ik mij tot de aanschaf van een pot veganaise (mayonaise zonder eieren) – ok als alternatief, al vind ik voorlopig echte mayonaise toch nog iets lekkerder. Ik probeerde ook nog een recept uit van een alternatief voor zure room op basis van cashewnoten – qua smaak niet hetzelfde als zure room, vond ik, al werd dat wel beloofd in het recept, dus misschien deed ik het niet helemaal zoals het hoort – maar ik vond het op een Mexicaans hapje wel lekker.

5 gedachtes over “De overstap naar een (meer) plantaardige voeding: mijn eerste stappen

  1. Mmm, scrambled tofu! Mijn favoriet is met tomaat en basilicum, en op smaak gebracht met kala namak (gezwaveld zout, smaakt echt naar ei), zwarte peper en kurkuma voor de kleur.

    Je bent echt al goed bezig!

    Like

  2. Pingback: De overstap naar een meer plantaardige voeding: stand van zaken | Greet on the way

Geef een reactie

