#Kookboekweek – Vegan van Sue Quinn

In mijn zoektocht naar meer plantaardige recepten kwam ik een tijdje geleden terecht op de blog van Fieke. Als ik ooit al twijfelde of vegans ook nog wel smakelijk ogende desserts kunnen eten dan is die twijfel na het bekijken van deze blog helemaal verdwenen. Binnenkort probeer ik zeker eens een paar van haar recepten.  Samen met Silke van Julienne, die een al even inspirerende blog heeft, lanceerde Fieke onlangs de #kookboekweek-uitdaging.

De spelregels:

  1. Roep per kalendermaand één week uit tot #kookboekweek
  2. Kies een kookboek
  3. Maak tijdens je #kookboekweek minstens 3 verschillende recepten uit dat kookboek
  4. Deel je gemaakte gerechtjes op facebook, instagram, twitter en/of je blog
  5. Gebruikt de hashtag #kookboekweek

Ik kan een extra duwtje in de rug bij het uitproberen van nieuwe recepten best gebruiken en besloot mee te doen.  

Ik koos voor Vegan van Sue Quinn als kookboek van deze week.  De cover is niet helemaal mijn ding, maar binnenin is het een zeer aantrekkelijk kookboek met mooie, grote foto’s en erg duidelijke recepten.  Verder ook per recept een aanduiding van de benodigde tijd, wat ik ook wel handig vind.  Sue Quinn is een Australische journaliste en kookboekauteur.  Ze is zelf niet veganistisch, en schreef een boek dat bedoeld is voor iedereen die graag kookt, en dus zeker niet alleen voor veganisten.  

panini

Mijn eerste gerecht uit vegan is een panini met champignons en avocado (p94), die ik bereidde als een late lunch op dinsdagmiddag. Het is een gerecht dat me direct was opgevallen bij het doorbladeren van het kookboek. Het was onmiddellijk een schot in de roos: erg snel klaar, eenvoudig te maken en bovendien superlekker.  Ik volgde het recept vrij letterlijk, alleen bakte ik mijn tortilla niet in een pan maar stopte ik hem tussen de grill. Mijn panini is dan ook net iets platter en wat bleker gekleurd dan het exemplaar in het kookboek. Om duimen en vingers bij af te likken. Dit gerecht maak ik zeker nog eens.

groententaart

Op donderdag staat er een courgettegalette met kruiden (p214) op het menu. Het betreft een groentetaart met zelf bereid deeg. Ik maakte al wel vaker een groentetaart maar nog nooit zonder eieren en/of kaas en ik maakte ook nog nooit eerder het deeg zelf. Ik kwam tot de vaststelling dat dat deeg zelf maken eigenlijk niet zo moeilijk is (het vraagt wat meer tijd, maar ook dat valt best mee). De courgettegalette is lekker, maar ik overdreef een beetje met de citroen.  

IMG_20150929_141235[1]

Ik gebruikte voor de courgettegalette maar de helft van het bereidde deeg en maakte met de overschot enkele dagen later een tomaten-ricotta-galette (p 215). De ricotta-vervanger werd gemaakt op basis van tofu en lukte niet helemaal.  Hij zag er veel droger uit dan die op de foto in het kookboek.  Ik gebruikte tofu uit de diepvries.  Invriezen maakt tofu vaster van textuur, een voordeel voor veel recepten, maar ik vermoed dat dat hier niet zo’n goed idee was.  Ook deze galette is lekker, maar ik heb wel het gevoel dat er nog wat sleutelwerk is om tot de perfecte groentetaart te komen.  Er staan nog een paar recepten in het kookboek, misschien probeer ik die ook nog wel eens uit.

IMG_20150926_091015[1]

Op zaterdag probeerde ik een ontbijtsuggestie uit, quinoa-muesli (p42).  Ik ben een havermout-fan, eet zowat elke dag havermout bij mijn ontbijt en ben dat zeker nog niet beu, maar een beetje afwisseling mag best wel.  In dit recept wordt de havermout gecombineerd met quinoavlokken, gemengde zaden, appel én gekaramelliseerde banaan. Het was de gekaramelliseerde banaan die mij overtuigde om dit eens uit te testen. Ik liet de agavesiroop weg; de amandelmelk die ik gebruikte is gezoet en met de banaan er nog eens bij leek het gerecht me zo wel zoet genoeg. Het recept is snel klaar: de avond voordien appels raspen en alles samen in een pot doen, ’s nachts in de koelkast, ’s ochtends snel stukjes banaan bakken en het gerecht kan geserveerd worden.  Ik ben fan, dit ontbijt is fris en licht, en de gekaramelliseerde banaan zorgt voor een leuk extraatje.  Ik at het potje op de foto op en besloot nadien nog een tweede portie te maken.  

   

6 gedachtes over “#Kookboekweek – Vegan van Sue Quinn

  1. Pingback: #kookboekweek | september 2015 | Fiekefatjerietjes

  2. Leuk dat je helemaal andere recepten koos dan Fieke! Tip voor de ricotta: Chloe Coscarelli heeft een heel goed recept staan in Chloe’s kitchen. Ik maakte er eerder al een lasagne mee, en nu gevulde pastaschelpen.Gewoon een ui fijnhakken en fruiten in de pan, en dat in de keukenmachine doen met 3 teentjes look, een blok tofu, 3 handenvol basilicum en wat peper en zout.

    Zou ongetwijfeld ook heerlijk smaken bij die galette met tomaat!

    Like

  3. Pingback: #kookboekweek oktober: De vegetarische ondekking – Daniël Van Bossche | greetontheway

Geef een reactie

