Hoe overleef ik de wintermaanden?

winterIk houd van de herfst, van herfstkleuren en vallende bladeren, van mist die ’s ochtends nog over de velden en kanalen hangt, van korter wordende dagen, van pompoenen en mandarijntjes, van ’s avonds gezellig warm binnen zitten. 

Wat ik minder leuk vind is hoe het alsmaar kouder wordt en hoe de herfst uiteindelijk naadloos overgaat in winter. Het is voor mij eigenlijk elk jaar weer een beetje een strijd, die Belgische winter. Dat heeft te maken met een gebrek aan licht en een lichaam dat slecht tegen koude kan. Maar ik probeer mij te wapenen. Vorige winter viel het mee, voorbij voor ik er erg in had.  De winter daarvoor was er sprake van een serieuze winterdip.

Hier een paar dingen die me helpen de winter beter door te komen en tips voor wie met hetzelfde probleem kampt:

Ga naar buiten als het licht is! Ik ben erg lichtgevoelig, heb ik al gemerkt. Dat betekent dat ik in de zomer vaak erg vroeg wakker ben, maar ook dat ik in de winter moeite heb om goed te functioneren als de dagen kort zijn en het soms lijkt alsof het dagen lang donker blijft. Licht opnemen op de momenten waarop het kan, is dus de boodschap. Ik heb de luxe dat ik daar in de namiddag vaak wel tijd voor heb en mezelf dus naar buiten jaag om bv een wandeling te maken. Even naar buiten tijdens je middagpauze kan natuurlijk ook.

jas3 jas4

Investeer in een goede winterjas. Ik kocht een tijdje geleden een jas van Zweedse makelij: winddicht, waterdicht, met een kap die sjaals en mutsen op slag overbodig maakt. Mijn beste aankoop in jaren. Ik begrijp nu beter hoe ze dat in Scandinavië doen, met die lange winters. 

Verwarm je bed voor met een elektrisch deken. Als je zoals ik soms een eeuwigheid wakker ligt in bed omdat je het te koud hebt, koop dan een elektrisch deken. Ik ben ondertussen toe aan mijn tweede exemplaar, eentje dat supersnel opwarmt. Wanneer ik beslis te gaan slapen zet ik het op, tegen dat ik mijn tanden gepoetst heb is mijn bed al lekker warm. Ik laat hem ’s nachts nooit opstaan, dat is voor mij niet nodig, maar in een voorverwarmd bed kunnen stappen, dat is pure luxe.

Zorg voor gezonde voeding en voldoende beweging. De winter is traditioneel het seizoen waarin ik te veel eet en te weinig beweeg. Buiten het feit dat dat gewoonlijk ook zorgt voor een paar kilo wintervet zorgt dit er ook voor dat mijn energieniveau daalt. Gezond blijven leven is dus de boodschap.

Plan als het kan in de winter een reis naar warmere oorden. Ik hoef in de zomer niet per se op reis naar het zuiden, maar in de winter.. Niets zo zalig als in grijs en koud weer het vliegtuig instappen en er in T-shirt-weer uit te stappen. Ik heb geen 30 graden nodig, maar iets rond de 20 is wel leuk.

probeer de positieve kant van de winter te zien. Ik durf wel eens te verglijden in een boehoe-was-ik-maar-in-Spanje-om-te-overwinteren-dan-zat-ik-nu-in-de-zon-in-plaats-van-in-dit-pokkeweer golf van zelfmedelijden, maar dat helpt niet echt. De winter heeft ook zijn goede kanten. Gezellig tijd voor wat binnenactiviteiten, mooie winterlandschappen (met of zonder sneeuw), knisperende haardvuren, het ideale moment voor een saunabezoek of hot stone massage. Bovendien zorgt hij er voor dat je nadien des te meer kan genieten van de eerste lentedag, van de eerste bloesems, van fris lentegroen,..

Zoals je kan zien begin ik voorbereid aan de winter 2015-2016.  Al zal er niemand mij horen klagen als het lang herfst blijft en snel weer lente wordt.  

Hebben jullie ook last van winterblues?  Hoe gaan jullie daar mee om?

3 gedachtes over “Hoe overleef ik de wintermaanden?

  1. Brrr, als het écht koud is vind ik de winter ook niet leuk. Vooral als het nat is… Maar staalblauwe lucht en vriestemperaturen: heerlijk om dan een wandeling te maken!
    Benieuwd naar welke winterjas je gekocht hebt, als ik in de winter met de fiets naar het werk ga kan ik maar beter goed ingepakt zijn en dan is een ander exemplaar misschien wel aan te raden…

    Like

    1. Ik heb ondertussen een paar foto’s van de jas en een link naar de website van de fabrikant toegevoegd aan mijn bericht. Het merk is Didriksons, en wordt oa bij AS Adventure verkocht. Ik had het geluk mijn jas daar tijdens de solden met een stevige korting op de kop te kunnen tikken.

      Like

Geef een reactie

