opruimen

Chaos in huis zorgt voor chaos in mijn hoofd. Ik ben iemand die de dingen nogal eens laat rondslingeren, maar vind het rustgevend om ze vervolgens weer op te ruimen. Gevolg: alles hier in huis heeft een plaats. Ik ben tevens iemand die voortdurend nadenkt over hoe ik de dingen efficiënter/ beter kan organiseren. Gevolg: alles heeft een plaats maar die verandert nogal eens. Gevolg: al liggen de dingen nu misschien wel op een betere, meer logische plaats, ik vind ze daarom nog niet altijd terug.

Zo reed ik bijvoorbeeld tijdens de eerste wat koudere dagen van het jaar ’s ochtends met de fiets naar het werk zonder handschoenen omdat ik geen idee had waar ik mijn winterspullen had gelegd. Ondertussen heb ik ze teruggevonden in een doos in de garage. Daar staat ook mijn fiets en het was dus ook de eerste plek waar ik die handschoenen nodig had, dus echt onlogisch was het niet dat ik afgelopen voorjaar besloot dat dat de plek was waar ik ze wou opbergen. Maar als het dan dagen duurt voor ik daar achter kom en al ongeveer heel de rest van het huis heb doorzocht is dat misschien toch weer niet de ideale plek.

Momenteel ben ik al even op zoek naar mijn oude Casio-horloge. Ik heb een horloge van Jacob Jensen (mooi, Deens design, en met een speciaal Jacob-Jensen-horlogebandje). Dat bandje ging een paar maanden geleden voor de tweede keer in korte tijd kapot, waardoor ik niet veel zin had om het nog eens te laten vervangen. Ik deed het een paar maanden zonder maar merkte dat ik het dragen van een horloge af en toe toch wel mis (op horloge kijken gaat toch net iets sneller dan GSM bovenhalen – zeker als je bijvoorbeeld op de fiets zit). Ik bedacht dat ik mijn oude Casio-horloge maar weer eens moest bovenhalen. Dat moet hier namelijk nog ergens liggen, met een intact horlogebandje. Een nieuwe batterij erin en klaar. Alleen.. heb ik geen idee waar het ligt.

Naast de dingen een plaats geven zorgt ook het wegdoen van dingen die ik niet meer gebruik voor interne rust. Ik vraag me stilaan af of ik mogelijk een tijdje geleden tot het besluit kwam dat ik geen twee horloges nodig heb en of ik dan mogelijk de Casio heb weggedaan. Het klinkt als iets wat ik zou kunnen hebben gedacht, namelijk..

En toen gebeurde er iets magisch. Bij het schrijven van dit stukje en de focus op het horloge-verhaal besefte ik plots dat er nog een plek is (het schapje boven in de kleerkast, waar niet veel op past, door de schuine muur waar de kleerkast onder is gebouwd) waar ik nog niet heb gezocht… Bingo! Horloge gevonden. Nu de batterij nog laten vervangen en ik ben weer gesteld. Hoera.

5 gedachtes over “opruimen

  1. Haha, gelukkig heb je je horloge toch nog terug gevonden! En ook hier is het herkenbaar: af en toe verander ik dingen van plaats, omdat dat logischer is, maar eer mijn hoofd ook mee is met die nieuwe logica… ’t Is nochtans dat hoofd zelf dat het beslist heeft, maar toch 😉

    Like

  2. Amai, dit herken ik zelf ook veel te goed… Gelukkig ben ik al veel verbeterd in vergelijking met vroeger.

    Toen we dit huis kochten, heb ik echt mijn best gedaan om alles een vast plekje te geven, maar dat durft nog steeds wel eens verkeerd te lopen 😉

    Like

  3. Ook voor mij zeer herkenbaar, dat rommel in de woon-/leefomgeving, ook chaos in het hoofd is. Een vaste plek voor alles, oh jazeker. En af en toe iets durven wegdoen, dat ook. Ik hou van een omgeving die rust uitstraalt, niet teveel tierlantijntjes maar harmonie in vele opzichten :-).

    Like

Geef een reactie

