#kookboekweek oktober: De vegetarische ondekking – Daniël Van Bossche

kookboekweek

De laatste week van oktober deed ik nog een kookboekweek.  Het is alweer 1 november, hoog tijd dus om hier een blogpost over te schrijven. Het verslag van mijn kookboekweek van september vinden jullie hier.

Mijn kookboek voor oktober werd ‘De Vegetarische ontdekking’ van Daniël Van Bossche. Aanleiding voor mijn keuze was een eetfestijn enkele weken geleden (11 oktober) georganiseerd door Natuurpunt Begijnendijk. Chef kok Daniël Van Bossche en vele vrijwilligers zorgen er al enkele jaren voor een buffet van vegetarische gerechten, onder de naam ‘de vegetarische ontdekking’. De opbrengst gaat naar de werking van de plaatselijke afdeling van Natuurpunt. Mijn moeder woont in de buurt en gaat er al jaren naar toe, ik was er dit jaar voor het eerst ook bij.

De gerechten waren heerlijk. De organisatie liep op wieltjes. De zaal zat helemaal vol. Leuk om te zien dat een buffet met alleen vegetarische gerechten op zoveel enthousiasme kan rekenen, en helemaal fijn om bij een buffet van alles te kunnen proeven (alhoewel ik thuis geen zuivel en eieren meer eet doe ik dat buitenshuis wel nog en at ik dus ook van de niet-veganistische gerechten). Helaas was dit de laatste editie van de vegetarische ontdekking in zijn huidige vorm. Volgend jaar komt er een nieuw concept, ik ben alvast benieuwd.

Daniel Van Bossche, de chef die hier in de keuken staat, schreef een kookboek, met daarin heel wat gerechten die hier de afgelopen jaren werden geserveerd. Mijn moeder komt al jaren en heeft het boek dan ook gekocht. Ik heb het even geleend en probeerde de afgelopen week een paar recepten uit.

Het is een kookboek met een eerder beperkte oplage.  Het ziet er misschien iets minder flashy uit dan sommige andere kookboeken, maar is zeker niet amateuristisch.  Positief vond ik de gebruikte symbolen. Alle recepten zijn vegetarisch, sommige ook veganistisch, of glutenvrij of lactosevrij. Symbolen maken onmiddellijk duidelijk voor wie een gerecht geschikt is of geschikt kan gemaakt worden mits enkele aanpassingen (die dan ook duidelijk beschreven staan). Verder zijn er nog symbolen om aan te geven in welk seizoen het gerecht best wordt bereid en wordt ook de moeilijkheidsgraad aangegeven.  Nu ik zelf thuis aan de slag ging koos ik wel alleen maar voor plantaardige gerechten.

Wat ik minder vond: wat mij betreft had er wat meer met puntjes mogen gewerkt worden in de beschrijvingen. Nu bestaan de recepten uit doorlopende tekst, waardoor ik een paar keer moest zoeken waar ik was gebleven.

millefeuille van seizoensgroenten

Ik begon mijn kookboekweek met een millefeuille van seizoensgroenten. De groenten van dienst waren wortel, pompoen en courgette.  Lekker en snel klaar, en een gelegenheid om de veganistische kaas die ik een tijdje geleden kocht eens uit te testen. Mogelijk komt dit nog wel eens op tafel, ik twijfel nog een beetje.

seitan bourguignon

Het volgende gerecht is mijn favoriet van deze week: seitan stroganoff. Het enige wat ik wat vreemd vond is de benaming ‘stroganoff’. Het is namelijk niet helemaal wat ik verwacht van een stroganoff, geen wodka, geen room, wel tomaten en champignons én een flinke portie mosterd. Dat het geen klassieke stroganoff is is maar een detail, want ik vond het geheel, en zeker het sausje heerlijk!  Mijn saus was wat te lopend maar dat kwam eerder omdat ik te gehaast was dan door het recept.  Het gerecht vraagt enige organisatie aangezien de seitan een nacht moet marineren.

toast met kruidige champignons

Het volgende gerecht werd een toast met kruidige champignons. Ik eet erg graag champignons en dus is elke gelegenheid om nog eens een toast champignon te maken goed. Een goed recept, niets spectaculairs, maar gewoon erg lekker.

broodbeleg

Verder maakte ik nog twee soorten broodbeleg. Het ontbreekt me namelijk nogal eens aan inspiratie voor plantaardig broodbeleg. Ik maakte een tartaar van tofu en een paprikahumus en was over allebei tevreden.  Erg fotogeniek is het resultaat niet, maar zo krijgen jullie toch een idee :-).

Ik was al langer van plan om eens met humus te experimenteren, en deze paprikahumus is alvast een goed begin.

De tartaar van tofu maak ik zeker nog eens.  Die is ondertussen al bijna op.

6 gedachtes over “#kookboekweek oktober: De vegetarische ondekking – Daniël Van Bossche

    1. Die tartaar van tofu was supergemakkelijk te maken. Ik paste het recept een beetje aan en deed 100 g uitgelekte tofu, 35g tomatenpuree, 40g veganaise, wat fijngesnipperde ajuin, sojasaus en wat peper samen in een pot. Alles mengen, de tofu pletten met een vork en klaar.

      Liked by 1 persoon

  1. Pingback: #kookboekweek | november 2015 | Fiekefatjerietjes

Geef een reactie

