Uit de oude doos: Andalusië

Binnen enkele weken stappen wij op het vliegtuig naar Malaga, om van daaruit een week lang te gaan rondreizen in Andalusië. Ik boek niet zo snel een reis naar een bestemming waar ik al eerder ben geweest, maar voor deze Zuid-Spaanse streek maak ik graag een uitzondering. Omdat mijn man er nog nooit was, omdat ik in de winter graag even weg ben uit België en Spanje dan één van de dichtstbijzijnde opties is waar het toch wat warmer en (hopelijk) zonniger is dan hier, en ook wel omdat ik een hoop leuke herinneringen heb aan Andalusië.

Ik was er al twee keer eerder en voor de voorbereiding van onze reis in december dook ik nog eens in de fotoalbums en herinneringen aan die reizen. Misschien maak ik er wel een vaste blogrubriek van: ‘uit de oude doos’. Ik vind het namelijk wel leuk, (reis)herinneringen ophalen.

alhambra2

Mijn eerste bezoek (in 1998) begon ik in Granada met een cursus Spaans. Gedurende 2 weken ging ik elke voormiddag 4 uur naar de les. Voor wie ooit twijfelt om op deze manier een taal te leren: doen! Ik sprak bij aankomst een paar woordjes Spaans (dankzij een zelfstudie-cursus waar ik thuis ooit aan was begonnen), en heb tijdens die twee weken ontzettend veel bijgeleerd. In de voormiddag dingen leren en die dan later op de dag al in de praktijk kunnen gebruiken is zó motiverend. Ik verbleef er in een gastgezin: een weduwe en haar 3 (bijna volwassen) kinderen. Met de moeder communiceren was moeilijk, die sprak vooral een Andalusisch dialect, met de kinderen ging het iets beter.

Na die twee weken trok ik nog een week rond met trein en bus, langs de historische stad Cordoba en het mooi gelegen Ronda, om te eindigen in de grootste stad van Andalusië: Sevilla, vanwaar ik weer naar huis vloog. Mijn bagage kwam een dag later achterna, na een extra dag in Madrid.

sevilla

Bij mijn tweede bezoek (de winter van 2003-2004) kreeg ik Andalusië op een heel andere manier te zien. Ik was toen reisleidster bij touroperator Thomas Cook en werkte voor het winterseizoen aan de Costa del Sol. Ik verbleef er in Torremolinos (logies voorzien door mijn werkgever), een kuststad waarvan ik op voorhand niet zo’n positief beeld had. Maar uiteindelijk woonde ik er wel graag, de ligging van mijn appartement speelt hier zeker een rol in. Vanop mijn terras keek ik uit over de zee, dat was vooral ’s ochtends, als de zon opkwam boven de zee, zalig.

torremolinos

Als de dag met dit zicht begon kon ik wel wat klagende toeristen verdragen :-).

torremolinosstorm

De zon schijnt niet altijd aan de Costa del Sol.  Zo lag het strand erbij na een storm.

Als ik overdag wat vrije tijd had stond ik op een paar minuten op het strand, op mijn vrije dagen trok ik meestal weg van de volgebouwde kust, met de auto het Andalusische binnenland in.

Spanje-schapen

Aangezien ik er excursies verkocht ging ik ook mee met de meeste uitstappen, al is zo’n busexcursie in groep eigenlijk helemaal mijn ding niet. Leuker vond ik het als ik er op mijn vrije dag op uit kon trekken, soms alleen, soms met collega’s, soms met bezoekers uit België.

Qua werkdruk viel het er best mee. Een groot deel van mijn gasten was al een dagje ouder, kwam al jaren naar de Costa del Sol en kende de streek vaak beter dan ikzelf. Als die mensen al bij me langskwamen was dat om eens een babbeltje te doen.  

Spanje-El Torcal3

Eén van mijn favoriete uitstappen was naar El Torcal de Antequera, een natuurgebied niet al te ver van Torremolinos.

Ik was een paar keer in Ronda, soms bij mooi weer, maar ik zag het ook wel eens onder een dun laagje (smeltende) sneeuw.

Spanje-Greet2

Kies jij liefst voor een reisbestemming waar je nog nooit eerder bent geweest of hou je ervan om terug te gaan naar ergens waar je het goed vindt?

 

3 gedachtes over “Uit de oude doos: Andalusië

  1. Spanje is intussen één van mijn favoriete reisbestemmingen geworden. Vorig jaar de Costa Dorada. Naar Barcelona ging ik intussen ook al twee keer, en het wordt elke keer beter. Andalusië lijkt me ook erg mooi, en zeker die natuurlandschappen, wow daar word je denk ik sprakeloos bij. Het Spaans verschilt inderdaad van streek tot streek. In Catalonië zijn ze behoorlijk fier op hun Catalaans Spaans …

    Liked by 1 persoon

  2. Mooi! Zou het zeker leuk vinden als je hier een vast rubriekje van maakt 🙂
    Ik heb vorig jaar nog op het punt gestaan om op dezelfde manier als jij Spaans te gaan leren in Spanje, maar uiteindelijk vond ik vlak voor ik ging boeken toch een job en ja, dat kreeg uiteraard voorrang 🙂 Al hoop ik het toch ooit nog te kunnen doen!

    Op zich ontdek ik het liefst zoveel mogelijk verschillende plaatsen, maar tegelijk heb ik als puber zalige jaren gehad in de Provence en vond ik het absoluut niet erg om daar telkens terug te keren (en dit jaar nog eens voor een kort bezoekje terug te gaan). Zolang dat vertrouwde afgewisseld wordt met af en toe wat nieuws…

    Like

Geef een reactie

