De overstap naar een meer plantaardige voeding: stand van zaken

Een tijdje geleden besloot ik over te schakelen naar een meer plantaardige voeding. Ik scheef er hier al eens over. Ik ontdekte ondertussen dat dat, thuis dan toch, gemakkelijker gaat dan ik had verwacht.

Hier een overzicht van de vorderingen:

Ik volgde een kookworkshop georganiseerd door EVA vzw, met als thema ‘veganise it’. Mijn allereerste kookworkshop ooit, en die zorgde voor een paar interessante culinaire ideeën.  Zo ontdekte ik er gistvlokken, vlokken van gedroogde bewerkte gist.  Ze zijn rijk aan vitamines B en zorgen in hartige gerechten voor een wat kaasachtige smaak.

Ik maakte mijn eerste plantaardige lasagne (een pompoenlasagne volgens dit recept).  Heerlijk!  Kaas en melk geen moment gemist.

– Ik deed een bestelling op de webshop van veganistischkoken.be. De chocolade zeevruchten waren heerlijk en het eerst op, snel gevolgd door de zandkoekjes (geen verschil gesmaakt met de niet-plantaardige varianten). Ik ga ze niet al te vaak bestellen (ik probeer het suikerverbruik wat onder controle te houden en veel snoep in huis is dan zoiets als de kat bij de melk zetten), maar goed om weten dat dat dus perfect kan. Ook over de geraspte kaas ben ik enthousiast. Niet nodig om een lekkere plantaardige maaltijd op tafel te zetten, maar voor af en toe bijvoorbeeld op een pizza toch wel lekker.

Ik at mijn eerste veganistische pannenkoeken (zonder ei en met sojamelk). Qua smaak niet anders dan andere pannenkoeken.

De consumptie van sojaproducten als zuivelvervanger heb ik ondertussen weer wat afgebouwd en vervangen door een wat gevarieerder gebruik van plantaardige melkvervangers. Voor mijn havermoutpap kies ik meestal voor havermelk, en ook amandelmelk en rijstmelk staan nu standaard in mijn voorraadkast.

 

Net zoals toen ik vegetarisch begon te eten merk ik dat ik bewuster ben gaan eten, en daardoor ook gezonder. Verder zorgt de overschakeling ervoor dat ik nieuwe dingen ben gaan uitproberen. De nieuwe eetgewoonten vragen een aanpassing maar zorgen wel voor het ontdekken van nieuwe smaken, nieuwe gerechten,…  Het voelt daardoor eerder aan als een verrijking dan als een beperking.

Buitenshuis blijf ik voorlopig zoals vroeger vegetarisch eten en ga ik niet voor 100% veganistisch. Wel merk ik dat ik me bewuster ben van wat ik eet en bijgevolg toch minder gerechten met eieren en melk bestel dan vroeger. Puur veganistisch eten buitenshuis lijkt me sociaal vooral erg moeilijk. Gewone restaurants zijn er (nog) niet op voorzien, en ook de meeste mensen weten niet hoe er aan te beginnen. Voorlopig ben ik al tevreden als er mij een lekker vegetarisch gerecht wordt aangeboden, al hoop ik wel dat het aanbod aan plantaardige gerechten in de toekomst zal groeien, zodat de keuze gemakkelijker wordt, ook in een doorsnee restaurant, broodjeszaak, taverne,..

 

4 gedachtes over “De overstap naar een meer plantaardige voeding: stand van zaken

    1. Ieder zijn ding, he. Leuk dat je af en toe iets vegetarisch uitprobeert. Ik merk dat heel wat omnivoren af en toe eens een plantaardig gerecht wel kunnen appreciëren, ook al eten ze tijdens andere maaltijden wel graag een stuk vlees of vis. En ik heb gemerkt dat de reacties die ik als vegetariër krijg positiever zijn dan pakweg 10 of 20 jaar geleden, daar ben ik ook al heel blij mee.

      Liked by 1 persoon

  1. Super dat het eigenlijk zo vlot gaat! En ook een goed teken; ik denk dat als het als een “last” zou aanvoelen, dat het veel moeilijk zou zijn om vol te houden.

    Veganistisch eet ik zeer zelden; ik let er eigenlijk ook niet echt op. Maar ik herken wel het uitproberen van nieuwe dingen door over te schakelen naar een andere keuken; dat heb ik ook heel erg met vegetarisch koken. Ook al eet ik bijlange nog geen 100% vegetarisch (en heb ik ook niet meteen plannen om dat te doen), ik ontdek er wel veel makkelijker nieuwe smakencombinaties door dan wanneer ik vlees of vis eet.

    Like

Geef een reactie

