De kwestie van de auto: heb ik hem nodig of kan ik zonder?

Enkele jaren geleden verhuisde ik van de stad naar het platteland. Vanuit mijn nieuwe woonplaats op tijd op mijn (toenmalige) werk geraken met het openbaar vervoer was onmogelijk, dus kocht ik een (tweedehands) auto, deze Renault Clio.

IMG_20151126_143112[1]

Ik rijd niet echt graag met de auto maar was de afgelopen jaren toch blij met mijn Clio. Ik neem regelmatig de fiets voor korte verplaatsingen, bus of trein als ik in de stad moet zijn, maar ik kan niet ontkennen dat het toch handig is als er een auto voor de deur staat. Eentje die ik niet hoef te delen, want voor alle duidelijkheid: ik heb het hier over de tweede auto in ons gezin.

Hij is ondertussen 15 jaar oud en ik vrees stilaan voor ouderdomskwaaltjes. De laatste jaren heb ik niet veel problemen gehad maar sinds het raam langs de passagierskant niet meer helemaal dicht kan dringt een bezoek aan de garage zich weer op (al ben ik dat al zeker een maand aan het laten aanslepen, en heeft het tot mijn verbazing nog niet binnengeregend). Verder zat er vorige week een uitnodiging voor de autokeuring in de bus.

auto

Een goede aanleiding dus om eens na te denken over de vraag of ik nog wel echt een auto nodig heb.

Ik werk ondertussen dichter bij huis (op 10 à 11 km) en als het mooi weer leg ik dat traject met de fiets af. Maar als het regent, ik het te koud vind, met het verkeerde been uit bed stapte of een andere goede reden vind, dan stap ik dus wel in de auto.

Verder is het handig een auto ter beschikking te hebben om ’s avonds al eens ergens te geraken, boodschappen te doen zonder beperkingen in omvang en gewicht, naar het containerpark te rijden of grotere stukken te vervoeren… Het zijn dingen die ook met de auto van de echtgenoot kunnen, maar dan zal er dus veel beter moeten gepland worden. Niet onoverkomelijk, wel onhandig.

Tijd om een paar argumenten op een rijtje te zetten.

 

Waarom zou ik de auto wegdoen en niet vervangen:

– het spaart ons geld uit: verzekering, belasting, onderhoud, benzine,.. (een deel van die besparing zal ik extra uitgeven door vaker het openbaar vervoer te nemen of door misschien sporadisch eens een auto te huren of in geval van nood een taxi te nemen, maar het zal sowieso een besparing zijn)

– het is milieuvriendelijker

– ik ga meer fietsen, dus mijn conditie zal er op vooruit gaan (en misschien kom ik op die manier eindelijk tot puntje 1 op mijn bucket list)

 

Waarom zou ik de auto houden (of vervangen):

– omdat het kan en gemakkelijk is

– omdat de auto van mijn man niet vaak beschikbaar is

– omdat ik zonder auto tijd ga verliezen

– omdat ik het in de winter koud ga hebben op de fiets en nat ga worden als het regent, en gegarandeerd wel eens een lekke band zal krijgen

– omdat ik mij ga ergeren aan de bus die niet op tijd is en overvol zit, de uurregelingen die niet zijn afgestemd op mijn behoeften, lange reistijden…

Ik besloot om de afgelopen week te gebruiken als testweek. De auto zou een week thuis blijven en dan zou ik evalueren. Het was een week waarin het veel heeft geregend, waarin het fris was maar nog niet echt winters koud, en waarin ik 3 avonden van huis was (wat veel is voor mijn doen).

Het fietsen naar het werk viel mee. Ik reed een paar keer door de regen, maar met regenbroek en waterdichte jas vind ik dat wel doenbaar. Ik had me warm aangekleed en kan, mits een nieuw paar warme schoenen nog wel een paar graden kouder aan. Voor de avondactiviteiten nam ik één keer de bus naar Antwerpen (40 km), fietste ik één keer naar Rijkevorsel (10 km) en reed ik één keer mee met mijn man met de auto naar het cultureel centrum in ons dorp (1 km).

Eigenlijk viel dat dus best mee. Waar ik nog het meest voor vrees zijn uitzonderlijke omstandigheden, zoals sneeuw en ijs (binnenkort maar eens bij de fietsenmaker langs voor advies over winterbanden of zo).

Update:  ondertussen is mijn auto verkocht.  Ik vermoed dat het met een auto minder wel zal meevallen.  Ik ben benieuwd.

8 gedachtes over “De kwestie van de auto: heb ik hem nodig of kan ik zonder?

  1. Elke (gezins)situatie is natuurlijk anders, en ik bewonder hen, die er elke dag de moed voor opbrengen om zich auto-loos te verplaatsen. Maar omdat dit in m’n eigen situatie een noodzakelijk kwaad is (lees: éénoudergezin), heb ik gekozen voor een energiezuinige – tevens ook de enige – auto. Het bepaalt ook m’n sociale leven, dat er anders heel anders zou uitzien. Korte afstanden doe ik ook te voet. Alle beetjes helpen 😉 .

    Like

  2. Goed dat je hier over nadenkt! Ik twijfel soms ook (wij hebben één auto): we gaan allebei met het openbaar vervoer naar het werk, doen boodschappen en korte afstanden met de fiets, al dan niet met kar (misschien het overwegen waard voor de boodschappen? Wij kunnen met de onze bijvoorbeeld probleemloos drie pakken spuitwater en drie grote boodschappentassen vullen, om een indruk te geven van de hoeveelheid). En toch lijkt zonder auto mij moeilijk, want we gebruiken hem voor onze weekenduitstappen en gaan er mee naar België (in beide gevallen goedkoper, sneller en flexibeler dan openbaar vervoer; behalve het vliegtuig naar België, maar dat vind ik voor zo’n afstand ecologisch echt niet te verantwoorden) en dat zijn twee dingen die ik echt niet wil opgeven. De plaatselijke Cambio zou dat eerste deel al kunnen oplossen, dus misschien zouden we eens moeten kijken hoeveel die auto ons kost, want de trein is op zich duurder dan een ritje met de auto, maar met alles er op en er aan van verzekering misschien niet meer per se. Of onze auto bijvoorbeeld tijdens de week verhuren (een soortement eigen Cambio), want we gebruiken hem sowieso enkel in het weekend (en dan nog niet elk weekend). Moeilijk… Benieuwd dus hoe jouw experiment uiteindelijk gaat uitdraaien.

    Like

    1. Ik ga mijn auto verkopen, zodat wij toch al van twee auto’s voor de deur overschakelen naar één auto. De auto van mijn man kunnen wij (voorlopig) niet missen. Wij wonen in een rustige straat, in een vrij landelijk dorp. Dat heeft voordelen, maar qua openbaar vervoer en iets als autodelen is dat niet de beste plek om te wonen. Ik heb veel sympathie voor Cambio maar de dichtstbijzijnde standplaats is zo’n 7 kilometer van onze deur en dat lijkt me dan ook weer niet altijd handig.

      Like

  3. Wij zijn ook van de stad naar het platteland verhuisd en hebben 1 auto voor het gezin. Ik voel me wel eens een ietsiepietsie beetje gegijzeld als mijn vriend weg is met de auto, maar eigenlijk is het goed te doen en is er altijd wel een oplossing te vinden. Succes met je dilemma, ik hoop dat je er snel uitgeraakt!

    Like

  4. Heb die oefening ook gemaakt maar ook al doe ik heel wat te voet en met de fiets, ik zou mijn auto niet kunnen missen. Voor boodschappen, duiken, werk,… Cambio is ook niet vlakbij. Tja, ’t is een gemak hé, een auto.

    Like

  5. Pingback: 42 and counting.. – Greet on the way

Geef een reactie

