Rondreis Andalusië – dag 6: Arcos de la Frontera

Ondertussen zijn we alweer een tijdje terug thuis, maar door ziekte is het vervolledigen van mijn reisverslag wat blijven liggen.  Met de gezondheid gaat het weer veel beter en dus is het tijd voor dag 6 (de voorlaatste) van onze week in Andalusië.

Ik wou al lang graag eens naar Arcos de la Frontera. Bij mijn eerste bezoek aan Andalusië ontbrak het me aan tijd, bij mijn tweede bezoek lag het net te ver voor een daguitstap en dus moest en zou Arcos deze keer wel op ons programma komen te staan. Ik besliste meteen er ook een nachtje te slapen, kwestie van de tijd te nemen om het rustig in me op te nemen.

Waarom ik wou komen waren beschrijvingen in de trant van `even mooi als Ronda, maar minder toeristisch`, ik vind Ronda superleuk dus de verwachtingen waren hoog gespannen.

Arcos is inderdaad mooi gelegen. De oude stad ligt op een heuvel, beschikt over mooie witte huizen, en bestaat uit  een wirwar van smalle straten die uitnodigen om op ontdekking te gaan.

Waar het voor mij een beetje misliep: in die smalle straatjes zijn auto’s en scooters toegelaten. En dat betekent dat een gezellige wandeling door de stad geregeld wordt onderbroken door het moeten opzij springen voor een auto, zo dicht mogelijk tegen de muur aan zodat er niet over je voeten wordt gereden (smalle straatjes dus).  Verder blijven de uitlaatgassen van de scooters die hier rondrijden tussen de huizen hangen en krijg ik het op mijn heupen van het lawaai dat ze maken. Om maar te zeggen: Arcos de la Frontera is mooi, maar het viel voor mij een beetje tegen. We houden de wandeling korter dan ik had gedacht en lezen nog wat op onze hotelkamer. We eten tapas als avondmaal en zijn blij dat de voorspelde regen tot ’s nachts op zich laat wachten.

Als we de ochtend nadien weer vertrekken hangt er mist in de vallei, en blijft als ik een laatste blik werp op Arcos een heel mooi beeld hangen van een wit dorp in de zon op een heuvel omgeven door mist.  Maar toen zaten we al in de auto en was ik veel te laat om dat nog op foto te kunnen vastleggen.

Arcos de la Frontera praktisch:

Waar overnachten?

Wij verbleven in hostal el patio, een leuk familiehotel met een zeer behulpzame uitbater, met een erg ruime familiekamer die eigenlijk uit twee aparte slaapkamers bestaat.

Waar parkeren?

Wij lieten onze auto achter in de parkeergarage in het nieuwe gedeelte van de stad, onder de plaza Andalucia. Vandaaruit is het nog zo’n 10 minuten wandelen naar de oude stad. In de oude stad rijden is in principe ook mogelijk, maar ik zou het niemand aanraden (smalle straten en steile hellingen).

Waar eten?

Wij aten in Bar La Carcel, een leuke tapasbar.  Doorlopend open, een pluspunt voor wie ’s avonds graag vroeger eet dan de Spanjaarden.

Geef een reactie

