De moestuin

Tot een jaar of twee geleden was onze tuin vooral een siertuin. Dat vond ik eigenlijk zonde, en dus besloot ik bij de aanleg van het laatste stukje tuin ook planten te voorzien die eetbaar zijn of waarvan af en toe wat vruchten kunnen worden geoogst.

Wat groeit er nu al?

– Wat ik nu onze kruidentuin noem ontstond door een paar kruidenplantjes uit de supermarkt te planten  op een vanuit de keuken gemakkelijk te bereiken plek in de tuin. Heerlijk vind ik dat, bij het koken de tuin in wandelen en kruiden plukken om direct te gebruiken! Wat er tot nu toe zoal te vinden was: peterselie, bieslook, munt, rozemarijn, salie, tijm, citroentijm, koriander, salie en laurier. Er stond ook af en toe basilicum in maar die overleefde nooit echt lang.   Voorlopig staan de meeste kruiden er nog in beperkte hoeveelheden en denk ik nog aan wat uitbreidingen.

– Ik vind frambozen en braambessen heerlijk,  en dus kwamen er 2 frambozenplanten en 2 bramen. De eerste oogst was nog bescheiden maar was wel erg lekker.

– de blauwe bes kreeg vorig jaar een andere plek in de tuin. Toen het in de zomer erg droog werd vergat ik dat hij pas was verplaatst, kreeg hij geen water en ontdekte ik plots dat hij op sterven na dood was. Na een vochtigere periode zag ik tot mijn verbazing toch voorzichtig opnieuw een groen takje ontstaan. Vruchten leverde hij voorlopig nog niet op maar hij leeft nog, en dat is ook al iets.

– Er werden heel wat aardbeien geoogst. Helaas niet alleen door mij, maar ook door onze hond die ze met steel en al van de planten trekt.  Hij lust ze blijkbaar ook als ze nog wat groen zijn en was mij dus een paar keer te snel af.  Omdat ik er geen zin in heb een omheining te zetten of onze hond constant in de gaten te houden komen er voorlopig geen nieuwe aardbeiplantjes.   We wonen niet ver van de Hoogstraatse aardbeienstreek, dus ik zal de komende zomers mijn aardbeien wel gewoon kopen.

– Vorig voorjaar plantte ik 2 appelboompjes en een pruimenboompje. Ze hebben hun eerste seizoen goed overleefd en tot mijn verbazing kon ik zelfs al 1 (!) appel oogsten.

– Ook de rabarber doet het al een paar jaar goed.  Het is een vaste plant, geen omkijken naar, en elk jaar in het voorjaar zie ik hem plots weer verschijnen.

Tot daar de relatieve succesverhalen. Met de eerste probeersels op moestuinvlak ging het vorig jaar wat moeizamer. Door gebrek aan voorbereiding, organisatie, kennis en water geven. Ik ga proberen dat het komende jaar beter te doen.

– Ik zaaide één rij wortelen, kort voor een droge periode. Er kwamen een paar plantjes uit, maar uiteindelijk bleef er welgeteld één wortel over, die ik dan nog eens puur uit ongeduld te vroeg oogstte.

– Ik zaaide in dezelfde droge periode een rij sla, waarvan er niets uitkwam (achteraf gezien zaaide ik ze misschien ook te diep, sla moet licht kunnen zien om te kiemen).

– Ik zaaide butternutpompoen, ineens buiten en laat op het seizoen. De 2 pompoenplanten groeiden flink maar hadden niet de tijd om fatsoenlijke vruchten voort te brengen. Ondertussen las ik dat butternuts veel tijd nodig hebben en dat ik dus volgende keer beter kan voorzaaien binnen.

– de mais zaaide ik eigenlijk ook te laat, waardoor ik maar een paar maïskolven kon oogsten. Die waren wel heel lekker, dus met een betere planning moet dat volgend jaar goed gaan. Het kweken van mais is voor mij één van de belangrijkste motivaties voor een eigen moestuin. Ik vind verse maïs héérlijk, maar die is hier in de supermarkt niet standaard te krijgen (of toch niet vers genoeg). En tot mijn frustratie staat er wel overal mais op de velden, maar is dat een soort die alleen voor de veestapel bestemd is (en niet lekker – ik heb het geprobeerd).

De verdere plannen

Het komende jaar wil ik het op moestuinvlak beter doen. In plaats van het kleine hoekje waar ik vorig jaar wat experimenteerde voorzie ik deze keer wat meer plaats. Er liggen twee bedden klaar waar tot voor kort nog gras groeide. Eén van de bedden spitte ik om, voor het andere gebruikte ik de kartonmethode (zoals beschreven in ‘De moestuin van Mme Zsazsa’).

Ik besliste ondertussen welke plantjes ik het komende jaar in de moestuin wil en maakte een (voorlopig nog wat vaag) plan.

Na de mislukte pogingen van vorig jaar komen er zeker opnieuw wortelen, sla, pompoen en mais. Hiervoor ga ik de zaden gebruiken die ik nog over heb van vorig jaar. Verder kocht ik nog zaden voor courgette, rode biet, lente-ui, pastinaak en Oost-Indische kers. Ik bestelde ze via de webshop van denieuwetuin, een kleinschalige kwekerij- en leuk om te kiezen- met foto’s van alle gewassen op hun website.

Ik ga me bij de planning en het onderhoud van de moestuin laten leiden door het boek De moestuin van Mme Zsazsa.  Dat lag vorig jaar ook al in de kast, maar ik nam toen niet echt de tijd om het te gebruiken.

10 gedachtes over “De moestuin

  1. Pompoen zaai je inderdaad beter voor binnen. Wij hadden afgelopen zomer zowel butternut- als hokkaidopompoenen en zullen geen butternut meer planten. Wij vinden hokkaido lekkerder :-).
    Courgettes zaai je best ook voor binnen, maar plant er niet te veel uit want aan zo’n plantje groeien héél snel nieuwe vruchten.
    Succes met de nieuwe moestuin! Ik moet dringend ook eens plannen beginnen maken…

    Like

  2. Leuk om lezen! 🙂 Een kruidentuintje staat ook op mijn lijstje, dat zal iets voor de lente zijn. M’n terrasje is bovendien naar het Zuiden gericht, dus komt denk ik wel goed. Heerlijk, zulke oogsten uit eigen kweek.

    Like

      1. Hallo Greet. Toevallig zag ik dat er deze week bij ‘Libelle’ zo’n moestuin kalender zit. Ik dacht meteen aan dit berichtje hierrond. Misschien heb je er wat aan.

        Like

  3. Pingback: 42 and counting.. – Greet on the way

Geef een reactie

