De reisfotochallenge #1: het Thaise trouwkleed

Toen ik onlangs een blogbericht las over de #reisfotochallenge, gelanceerd door blogger Thomas Pannenkoek, wist ik dat dit een challenge naar mijn hart was.  Het gaat als volgt: je kiest een willekeurige reisfoto uit je archief, en vertelt het verhaal bij de foto.  Een goed excuus om nog eens wat oude fotoalbums boven te halen en reisherinneringen op te halen, daar zeg ik geen neen tegen.  

thailand

In 2003 trok ik rond in Thailand en maakte ik vanuit Chiang Mai een daguitstap naar het Thai Elephant Conservation Centre. Ik nam de bus ernaartoe. Ik herinner me de bus in kwestie niet precies, maar het zou er eentje kunnen geweest zijn zoals op de foto hierboven. In het opvangcentrum voor olifanten ontmoette ik een Engels koppel, zij een hele open, vrolijke vrouw, hij een stille, lieve man. Ze vertelden dat ze in Thailand waren om er, enkele weken later, te trouwen. Geen zin in een groot feest in Engeland, maar wel in een originele ceremonie op een exotisch strand. We praatten even en gingen toen elk onze eigen weg, olifanten bekijken.

Toen ik weer vertrok en op weg ging naar de plek waar de bus me had afgezet stopte er een auto naast me, het bleek het Engelse koppel. Ze boden me een lift aan terug naar Chiang Mai. Een comfortabel alternatief voor de bus, dus ik ging hier met plezier op in. Wel zouden we onderweg nog even stoppen, ze hadden nog een boodschap te doen. Ik had tijd, dus vond dat prima. De stopplaats onderweg bleek bij de winkel te zijn waar zij haar trouwkleed had besteld. Ze moest het voor de eerste keer gaan passen. Ze wou het kleed nog niet aan haar verloofde tonen en vroeg of ik mee naar binnen wou gaan. Zo werd ik, buiten het Thaise personeel van de winkel, de eerste persoon die de jurk te zien kreeg waarin ze zou trouwen. Ik merkte hoe belangrijk het voor haar was, dat ze daar niet alleen stond, dat ze niet alleen hoefde te beslissen over hoe de plooien in haar jurk moesten vallen, over hoe hoog of hoe laag het uitgesneden moest zijn en dat er iemand anders was dan het personeel van de winkel om te zeggen dat het prachtig mooi was en dat ze erin zou stralen op haar huwelijksdag. Het was een vreemd gevoel, ik voelde mij bijna de huwelijksgetuige van iemand die ik nog maar net had ontmoet. Heel eerlijk, ik zou zelf de stof en het model van de jurk niet hebben gekozen. Dat heb ik haar niet gezegd. Maar waar ik wel heel eerlijk over kon zijn was dat ik er zeker van was dat hij haar prachtig zou vinden in haar jurk. Die twee waren duidelijk smoorverliefd op mekaar. Enfin, de laatste details werden besproken en ze zou het kleed later kunnen ophalen. Ik werd uitgebreid bedankt en in Chiang Mai bij mijn hostel afgezet. Ik heb hen niet meer teruggezien, maar hoop dat ze een fantastische huwelijksdag hebben gehad. En vond het een privilege om er bij toeval even van dichtbij bij betrokken te zijn geweest.

 

6 gedachtes over “De reisfotochallenge #1: het Thaise trouwkleed

    1. Ik was inderdaad alleen op reis toen, een lange reis door Zuidoost-Azië. Ik reisde in die periode wel vaker alleen, beter dan reizen in gezelschap waarmee het niet 100 % klikt of, nog erger, thuis moeten blijven :-).

      Liked by 1 persoon

  1. Wat een mooi verhaal Greet. Ik zou me ook onwennig voelen, in zo’n situatie, maar toch waardevol dat ze jou had uitgekozen om de zegen over het trouwkleed te geven. Zeker blijven meedoen aan die challenge, lijkt me idd echt iets voor jou ;-). Tof!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

