5 TV-series die ik het afgelopen jaar ontdekte

Of het nu een donkere winteravond is of een druilerige zondagmiddag, als ik thuis wil ontspannen is de kans groot dat je me terugvindt in mijn favoriete zetel, met mijn voeten op de bijbehorende voetenbank, weggekropen onder een dekentje, bij voorkeur met de echtgenoot naast mij in dezelfde zetel .

De laatste tijd zit ik daar weer wat vaker met een boek in de hand, maar als dat niet het geval is, gebeurt het nogal eens dat de TV op staat.  Ik probeer het doelloos zappen tot een minimum te beperken, en een beetje gericht te kijken naar dingen die ik écht wil zien.  En dan passeren er nogal wat fijne series de revue.  De meeste series volg ik samen  met mijn man, en dat is maar goed ook.  Het samen kijken legt toch een zekere rem op mijn natuurlijke aanleg tot bingewatchen. Hier een paar van mijn persoonlijke favorieten van de laatste tijd:

Better Call Saul

bettercallsaul

Ik ben een grote fan van Breaking Bad en was dan ook een beetje triest toen de 5 seizoenen van deze serie erop zaten.  Voor wie de serie niet zou kennen: Breaking Bad vertelt het verhaal van Walter White, een leraar scheikunde die nadat hij te horen krijgt dat hij leidt aan terminale longkanker de drug crystal meth begint te produceren en zo een nieuwe carrière begint als crimineel.  En vervolgens sprong ik een gat in de lucht toen bleek dat er een spin-off van Breaking Bad werd gemaakt.  Better Call Saul focust zich op Saul Goodman, de gladde advocaat die vooral criminelen als klant heeft, en is een prequel van Breaking Bad. In de serie komen we te weten hoe de beginnende advocaat Jimmy Mc Gill langzaam transformeert in Saul Goodman .  De aankondiging ervan was voor ons de reden om vorig jaar een proefabonnement te nemen op Netflix.  Ondertussen zijn we hooked.  Vorige maand startte Netflix met het uitzenden van het tweede seizoen, één aflevering per week.  Voor wie geen Netflix heeft is de serie uiteraard ook verkrijgbaar op DVD. Geweldige serie!

Orange Is The New Black

oitnb

Orange Is The New Black vertelt het verhaal van Piper Chapman, die voor een jeugdzonde (het transporteren van drugsgeld jaren geleden, in opdracht van haar toenmalige lesbische geliefde Alex) wordt veroordeeld tot 15 maanden gevangenis. Piper, die ondertussen een keurig leven heeft, in New York woont en verloofd is met Larry, ruilt haar comfortabele leven in voor een verblijf in de vrouwengevangenis.  De serie is gebaseerd op het gelijknamige (autobiografische) boek van Piper Kerman.  Ik las ondertussen ook het boek, waarin de gebeurtenissen wat minder spectaculair, realistischer er vooral ook minder grappig zijn dan in de serie.  Wij zagen tot nu toe de eerste twee seizoenen en lastten nadien een kleine pauze in, voor we beginnen aan seizoen 3.  Verder zal binnenkort ook seizoen 4 te bekijken zijn en kondigde Netflix al aan dat er nog 3 seizoenen van OITNB zullen worden opgenomen.  Jeej!   Een absolute aanrader!

Fargo

fargo

Toen ik hoorde dat er een serie kwam gebaseerd op de gelijknamige film van de broers Coen uit 1996 was ik een beetje sceptisch.  Ik ben namelijk een grote fan van de Coen-broers en ‘gebaseerd op’ klonk in eerste instantie verdacht veel als ‘een flauw afkooksel van’, al zijn de regisseurs van de film wel betrokken bij de serie als executive producers. Maar dat bleek, toen ik besloot de serie toch een kans te geven, een gigantische vergissing!  De serie vertelt het verhaal van Lester Nygaard, een mislukte verzekeringsmakelaar met een ongelukkig huwelijk.  Als Lester toevallig Lorne Malvo, een huurmoordenaar gespeeld door Billy Bob Thornton, ontmoet gebeuren er al snel een paar dingen die hem in de problemen brengen en staat de politie van het kleine stadje Bemidji, Minnesota, voor de opgave om drie mysterieuze moorden op te lossen.  Seizoen 2 kan ook al worden bekeken en er komt ook nog een derde seizoen!  Driewerf hoera!

The returned – les revenants

thereturned

Les revenants is een Franse serie die zich afspeelt in een dorp in de Alpen.  Om onverklaarbare redenen komen een aantal personen die (meestal al jaren geleden) overleden zijn terug naar het dorp.  Ze hebben nog dezelfde leeftijd als bij hun dood en herinneren zich niets van hun overlijden en van wat er zich sindsdien heeft afgespeeld.  De serie gaat over mensen die terugkomen uit de dood, zombies dus.  Nu ben ik niet zo’n fan van zombiefilms en -series en liet ik de serie toen Canvas ze uitzond aan mij voorbijgaan.  Na wat overtuigingswerk van de echtgenoot keek ik toch maar eens mee naar de eerste aflevering van de Amerikaanse remake (beschikbaar op Netflix) en bleek het hier toch over een ander soort zombies te gaan dan die in de meeste zombiefilms worden opgevoerd.  Nu ik achteraf wat reviews lees blijken nogal wat critici het origineel beter te vinden dan de remake, dus wie kan kiezen kiest misschien beter voor het Franse origineel.  Al moet ik wel zeggen dat ik de Amerikaanse versie ook goed vond.  Het eerste seizoen heeft een open einde, geen opheldering dus van wat er is gebeurd. Van het origineel is er ondertussen een tweede seizoen, en als de kans zich voordoet ga ik zeker kijken.

The leftovers

theleftovers

Qua verhaallijn een beetje het tegenovergestelde van the returned hierboven.  In plaats van mensen die terugkeren uit de dood, gaat het hier over mensen die plots zijn verdwenen.  Wereldwijd zijn er op één bepaald moment 3 jaar geleden (‘the sudden departure’) 140 miljoen mensen verdwenen (ongeveer 2 % van de wereldbevolking).  De serie volgt het leven van een paar van de overblijvers.  Een aantal van hen sluit zich aan bij een vreemde sekte, en noemen zichzelf de ‘guilty remnants’.  Ze zorgen voor heel wat spanningen in het stadje Mapleton, waar politiechef Kevin Garvey, wiens vrouw ook lid is van de sekte, de rust probeert te bewaren. Er is ondertussen een tweede seizoen, dat betere commentaren krijgt dan het eerste (en ik vond het eerste al best de moeite) en een derde op komst.

Houden jullie ook van TV-series?  Zijn er series die je me zou aanraden? 

12 gedachtes over “5 TV-series die ik het afgelopen jaar ontdekte

  1. “Orange” waren wij na 7 afleveringen beu… Er gebeurde te weinig 😦
    The leftovers vonden we heel goed, maar bleven op het einde een beetje op onze honger zitten…
    House of cards, The Fall en The Walking dead…. Steengoeie series 🙂

    Like

  2. Bedankt voor de tips! Wij begonnen ooit aan House of Cards en vonden het goed, maar om één of andere reden stopten we toch na een paar afleveringen (er kwam iets tussen – al weet ik niet meer wat :-)). Ik denk dat we binnenkort nog eens verder kijken, benieuwd of we deze keer wel verslaafd geraken. The Fall kende ik niet, en the walking dead.. zombies he, dat doet me toch twijfelen :-).

    Like

    1. Ik vergat uiteraard te melden dat we Fargo ongelooflijk, steengoed vonden!!! Allebei de seizoenen!
      En The Walking Dead gaat eigenlijk niet om de zombies, maar om de machtsverhoudingen onder mensen als het fout gaat. Wij zijn absoluut GEEN voorstanders van horror, helemaal integendeel… Voor deze serie bleven we ’s nachts op, gewoon adembenemend 🙂

      Like

      1. Het tweede seizoen van Fargo, dat wil ik binnenkort zeker ook eens zien. Als mijn man alleen thuis is kijkt hij horrorfilms, één van de weinige genres waar onze smaken serieus verschillen :-).

        Like

  3. Samaja

    Wij zitten nu aan het tweede seizoen van Breaking Bad en ik vind dat het zich voortsleept. Iedereen zegt dat we moeten volhouden omdat het nog veel beter wordt, maar we zitten dus al weken in dat tweede seizoen en kijken maar heel af en toe meer. De series die jij opnoemt, heb ik nog niet bekeken, bedankt voor de tips alleszins 🙂

    Like

  4. Ik vermoed dat dit TV series zijn voor wie is aangesloten bij Netflix (herinner me vooral Orange is the new black van de commercial voor Netflix) en dat hebben we hier niet. Maar wat series op de standaard zenders betreft: Outlander – verfilmingen van Scandinavische thrillers zoals Wallander of sommige historische reeksen. Maar ik volg meestal geen volledige serie.

    Like

  5. Pingback: Mijn favoriete Scandinavische series – Greet on the way

Geef een reactie

