Welk effect heeft veganistisch eten op mijn gezondheid?

Vorig jaar ging ik bijna volledig veganistisch eten.  Ik was voordien al lang  vegetariër en ging ik er van uit dat deze verandering weinig invloed zou hebben op mijn gezondheid.  Of toch, ik was op mijn hoede voor voedingstekorten, en nam daarom rustig de tijd om stap voor stap over te schakelen op puur plantaardig eten, ik las één en ander over veganistische voeding en nam me voor om na verloop van tijd mijn bloed te laten checken, om er zeker van te zijn dat ik geen tekorten had.  Ik verminderde de hoeveelheid zuivel en eieren en voelde me goed, ik had het gevoel dat ik mijn eten vlotter verteerde maar stond daar verder niet echt bij stil.

Tot we afgelopen week enkele dagen naar Kopenhagen gingen.  Ik eet thuis veganistisch, maar besliste van bij het begin om buitenshuis (op restaurant, bij mensen op bezoek, op reis,..) nog wel zuivel en eieren te eten. Ik wou het mezelf (en de mensen die mij over de vloer krijgen) niet nog moeilijker maken.

Soms doe ik moeite om ook buitenshuis niet veel dierlijke producten te eten, maar deze keer had ik daar eigenlijk geen zin in. En dus at ik van vrijdag tot zondag behoorlijk wat zuivel: chocolade paaseieren, een smos met kaas in de luchthaven, een pizza met kaas, ontbijtgranen met melk en yoghurt, een slaatje met geitenkaas en pasta met tomatensaus en kaas.  Op zaterdag had ik het gevoel dat ik iets verkeerd had gegeten en er iets op mijn maag lag, op zondag kreeg ik buikkrampen.  Op zaterdag dacht ik nog dat het kwam door het Deense kraantjeswater, nadien zag ik een mogelijke link met de zuivel die ik had gegeten en niet meer gewend was.

Ik ben de volgende dagen weer zo veel mogelijk plantaardig gaan eten. Dat bleek in Kopenhagen eigenlijk wel doenbaar: ik kocht sojamelk in de dichtstbijzijnde supermarkt, at een lekker broodje met hummus, en eentje met rode biet, we kookten een keer zelf, en ik at nog een bijna-veganistisch Mexicaans gerecht.  En toen voelde ik me ook weer beter.

Vroeger had ik wel eens vaker last van een opgeblazen gevoel, het gevoel dat ik iets gegeten had dat mij niet goed was bekomen.  En plots realiseerde ik mij dat ik dat gevoel sinds ik zo goed als geen eieren en zuivel meer eet bijna niet meer heb gehad. Het verschil is zo opvallend dat ik me zelfs afvraag of ik geen lichte vorm van lactose-intolerantie heb.

Voor de volledigheid: als ik teveel noten eet voel ik me ook opgeblazen.  Ik wil dus zeker niet beweren dat alle plantaardig voedsel gemakkelijker verteerbaar is dan voedingsstoffen van dierlijke oorsprong.

Ik werd vegetariër/bijna-veganist uit ethische overwegingen (ik ben erg gevoelig voor dierenleed en vind dit de beste manier om er zo weinig mogelijk te veroorzaken), maar ondervind aan den lijve dat ook mijn gezondheid (en dan vooral mijn energieniveau) erop is vooruitgegaan.  Ik voel me lichter en merk dat mijn spijsvertering minder energie nodig heeft sinds ik veganistisch eet.

Voor wie meer wil weten over plantaardige voeding: zie http://www.melkmoetniet.be/ en http://www.evavzw.be/waarom-plantaardig.

 

17 gedachtes over “Welk effect heeft veganistisch eten op mijn gezondheid?

  1. Ik vind vooral dat ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
    Teveel mensen willen hun wijsheden opdringen aan anderen en dat werkt voor geen meter. Wij willen graag gezond eten en hoeven niet alle dagen vlees, integendeel, maar we vinden het allebei wel lekker en willen het niet schrappen!
    🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Interessant! En wel goed om weten inderdaad, want buikkrampen en een opgeblazen gevoel, daar loopt niemand graag mee rond natuurlijk. Ik merk zelf eigenlijk weinig verschil tussen vb. een dag met vlees of een dag zonder; de effecten van vegan kan ik moeilijk inschatten omdat ik gewoon te zelden helemaal niets van kaas, room of dergelijke eet.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik hebhetzelfde, maar dan met melkproducten(ik atvroeger al nooit kaas, dus nu zeker niet). Soms eet ik bij familie bv nog dingen die met zuivel zijn gemaakt, en ik proef dat onmiddellijk. Ik heb daarna dan veel meer last van maagzuur en buikpijn. Ik voel me veeeel beter bij puur plantaardige gerechten!

    Liked by 1 persoon

    1. Ja, het voelt voor mij ook gewoon beter. Ik ga vanaf nu buitenshuis nog meer voor plantaardig kiezen. Eigenlijk mis ik kaas ook niet echt, als kind lustte ik dat zelfs niet. Ik ging wel meer kaas eten toen ik vegetariër werd omdat dat toen logisch leek (geen vlees of vis, dan maar een broodje met kaas of een slaatje met geitenkaas).

      Like

  4. Iedereen moet inderdaad zijn eigen ding doen. Op verplaatsing maak ik ook al eens een uitzondering wat zuivel betreft, maar als ik voor een plantaardige optie kan kiezen gaat die natuurlijk voor. Als je lange tijd geen zuivel eet kan je lichaam daar inderdaad fel op reageren… In Kopenhagen vond ik het echt makkelijk om plantaardig te eten eigenlijk! (Verslagje komt er nog aan, er wordt aan gewerkt :-))

    Like

    1. Absoluut, in Kopenhagen is het zeker te doen om plantaardig te eten. Ik deed gewoon in eerste instantie niet veel moeite :-). Maar toen leek het wel of mijn lichaam me tot de orde riep :-). Hier staat trouwens ook het begin van een verslag over Kopenhagen in de concepten :-).

      Liked by 1 persoon

  5. Ik ben zoals jij, een when-at-home-vegan. Ik vind het sociaal niet altijd makkelijk om plantaardig te eten. Als ik buitenshuis kan kiezen, kies ik altijd voor plantaardig. Maar als ik moet kiezen tussen plantaardig met suiker of vegetarisch zonder suiker, dan kies ik wel voor het laatste.

    Liked by 1 persoon

    1. Ik kies op restaurant soms ook wel eens voor een vegetarisch gerecht ipv vegan als dat iets is waar ik meer zin in heb. Maar nu ik merk dat ik niet meer zo goed tegen melkproducten kan ga ik dat toch proberen te vermijden.

      Liked by 1 persoon

  6. Hier gelijkaardige ervaring. Een keer gezondigd met een ijsje en al drie dagen ellendig. Hier intussen trouwens wel tekorten, zoals vit D. Erg vervelend en ingrijpend. En ik begin ook te vermoeden dat ik me vermoeider voel op dagen waarop ik met granen begin, maar heb geen idee hoe ik dat moet oplossen.

    Like

    1. Ik denk dat veel mensen te weinig stilstaan bij de relatie tussen onze voeding en ons energieniveau. Mijn man heeft jarenlang last gehad van vermoeidheid en hoofdpijnaanvallen waar geen verklaring voor leek te zijn. Stress, zei de huisarts. Tot hij op eigen initiatief naar een diëtiste is gegaan en hij door het mijden van bepaalde voedingsstoffen (een hele waslijst eigenlijk) een pak verbetering zag. Er zijn een aantal dingen van die lijst die we nadien terug hebben kunnen introduceren, van anderen zijn we vrij zeker dat hij die beter niet eet en dan zijn er nog altijd een aantal twijfelgevallen. Qua granen is hij bv overgeschakeld op spelt en dat blijkt toch wel te helpen. Die diëtiste liet hem ook een dagboek bijhouden (wat gegeten, hoe voel ik me) om verbanden te zoeken.

      Liked by 1 persoon

  7. Het lijkt me inderdaad verstandig, om er zeker voor te zorgen dat er geen tekorten zijn. Want zo’n overschakeling is toch heel wat vind ik. Zelf ben ik verminderd qua vlees eten, ik ben flexitariër zoals dat dan heet :-). En ik voel me daar ook heel goed bij, door nog meer groenten te gaan eten. Jezelf en vooral de signalen van je lichaam volgen vind ik prima, en da’s voor ieder persoon anders.

    Like

  8. Ik had éxact hetzelfde voor als jou toen ik in de “overgangsfase” zat tussen veggie en vegan 🙂 als kind heb ik heel vaak buikpijn gehad, en ik vermoed nu dat dat wel iets met lactose-intolerantie te maken zal gehad hebben…

    Like

    1. Blijkbaar is het toch niet zo uitzonderlijk. Het is alvast een extra motivatie om nog consequenter voor vegan te kiezen :-), al vind ik het op sociaal vlak nog altijd moeilijk. Als ik op voorhand had geweten dat de omschakeling zo vlot zou verlopen en zo goed zou voelen had ik het al veel eerder gedaan.

      Like

Geef een reactie

