Citytrip naar Kopenhagen

SAM_2223.JPG

Een citytrip naar Kopenhagen, het stond al lang op mijn verlanglijstje.  Twee jaar geleden reden we er al eens voorbij en beloofde ik mezelf dat ik snel zou terugkomen.  Een verlengd paasweekend dit jaar was het moment om de daad bij het woord te voegen.

SAM_2224 - kopie

De heenvlucht

We vertrokken op vrijdag 25 maart, drie dagen na de vreselijke aanslagen in de luchthaven van Zaventem en de Brusselse metro.  Onze Ryanairvlucht vertrok vanuit Charleroi en zoals verwacht waren de veiligheidsmaatregelen daar uitgebreid: controle van auto’s en bussen op weg naar de luchthaven en politiecontroles bij het binnenkomen van het luchthavengebouw.  We kunnen maar hopen dat we snel weer met een gerust hart in luchthavens en andere openbare plaatsen kunnen rondlopen zonder dat er zwaarbewapende militairen nodig zijn om onze veiligheid te garanderen.

Ons verblijf

Wij huurden via airbnb een appartementje in de wijk Amagerbro.  Een keuze waar ik heel erg blij mee was: een pak meer ruimte dan in een hotelkamer, een uitstekend bed, een eigen keuken, zithoek, .. wat moet een mens meer hebben.  Amagerbro ligt net buiten het centrum maar dat is zeer vlot bereikbaar met bus en metro.

kleurrijk2

Het openbaar vervoer

Ik ben dol op steden waar het openbaar vervoer goed georganiseerd, aangenaam en proper is.  En in Kopenhagen is dat zeker het geval.  Wij kochten een citypass voor meerdere dagen, die toegang geeft tot metro, bus en havenbus. Het echte centrum is vrij compact en kan gemakkelijk te voet worden verkend, maar we verbleven iets buiten het centrum en met de citypass waren we toch wel extra mobiel.  De pass is geldig in de zones 1 tot en met 4, en kan dus ook gebruikt worden om tussen de luchthaven en het stadscentrum te reizen.  Bovendien is hij ook geldig op de boten die bekend staan als de ‘havenbus’.

Stad aan het water

aanhettheater

Kopenhagen is een oude havenstad gelegen aan het Öresund. Er is dus veel water in de stad en er zijn zelfs een paar stranden net buiten het stadscentrum.  Op de eerste dag van ons verblijf gingen we onmiddellijk naar het bekendste stukje Kopenhagen: Nyhavn (zie de eerste twee foto’s).  Het kanaal met daarlangs de kleurrijke huizen is, naast de kleine zeemeermin, waarschijnlijk het beeld dat de meeste mensen kennen van Kopenhagen.  We wandelden langs Nyhavn naar de Inderhavnen en kwamen aan bij een groot terras aan het moderne skuespilhus (theater) (zie foto hierboven).  Een zalige plek, zeker omdat de voorjaarszon overvloedig van de partij was, maar ook leuk toen we er een keer ’s avonds terugkeerden. Ook aan de overkant van het water is het gezellig, daar staat onder andere de opera, een ander modern gebouw.

Aangezien Kopenhagen een stad is aan het water is een boottocht er erg populair en zeker de moeite.  Bij Nyhavn vertrekken er voortdurend boten voor een toeristische rondvaart.  Wij kozen voor een andere optie en maakten gebruik van de havenbus.  Het voordeel daarvan was dat die verschillende haltes heeft en we dus konden in- en uitstappen waar we zin hadden.

 

SAM_2234 - kopie

Ook een bezoekje aan het strand is mogelijk.  Wij gingen uitwaaien op Amagerstrand, ten Zuiden van de stad en goed bereikbaar.  Wij stapten uit aan metrostation Femören en stapten 2 metrostations verder weer op de metro bij halte Öresund. Het zorgde ervoor dat we met de wind mee konden wandelen, wat gezien de windsterkte toch wel een voordeel was.

kitesurfen

Op de foto hierboven de baai waar de kitesurfers verzamelen, dat zag er best spectaculair uit met de stevige wind die er stond.

Kleurrijke huizen en moderne architectuur

blogkleurrijk

Er zijn me aan de gebouwen in Kopenhagen twee dingen opgevallen.  Ten eerste de kleurrijke gebouwen.  Nyhavn staat er voor bekend maar ook als je in de rest van de stad rondloopt zie je veel gebouwen in mooie kleuren.  Verder schrikken de Denen er niet voor terug om bij nieuwe constructies te kiezen voor moderne architectuur.  Meestal vond ik die goed passen in het stadsbeeld, zoals in het geval van het theater en de opera, soms vond ik de keuze dan weer minder geslaagd. Zo vind ik het gebouw naast het HC Andersen Castle bij Tivoli en rechtover het stadhuis echt niet mooi op die plek (geen foto van, maar hier te zien op google streetview).

SAM_2231

Het Deens

Ik vind Scandinavische talen eigenlijk wel leuk.  Overeenkomsten met het Engels, Duits en Nederlands maken lezen en luisteren boeiend.  Sinds Scandinavische TV-series populairder zijn dan ooit ben ik er ook wat meer vertrouwd mee geraakt.  De periode voor we naar Kopenhagen vertrokken keken wij erg veel naar Borgen (DVD’s van de bibliotheek, dus we moesten er een beetje tempo in houden om die op tijd weer terug te kunnen brengen) en al van het moment waarop ik op het vliegtuig zat en de Denen hoorde praten had ik het gevoel in een Deense TV-serie terecht te zijn gekomen. Ik zou bijna verwacht hebben dat er elk moment een doorbraak kon komen in een moordzaak, politieke crisis werd vermeden of een erfeniskwestie zou ontaarden in een familieruzie :-).  Ik besloot dat het dringend tijd wordt het aantal uren voor de TV te verminderen.

Waar eten?

blogeten

Een tip die ik had onthouden van de blog living by the sea is Copenhagen Street Food, gelegen in een oude papieropslagloods aan de haven.  In de loods zijn 35 foodtrucks, stalletjes en containers opgesteld die gerechten aanbieden van over de hele wereld.  Een geweldig leuk concept en veel keuze  (al koos ik zelf wel een Indisch gerecht dat tegenviel, de noedels die mijn man at waren dan weer wel heel lekker).  Eten kan zowel aan de tafeltjes binnen als gezellig buiten aan het water.  Om er te geraken maakten wij gebruik van de havenbus, die een halte heeft bij de opera vanwaar het nog een paar minuten wandelen is.

Het lekkerste gerecht dat ik in Kopenhagen heb gegeten was ongetwijfeld de vegetarische burrito bij Atlas Bar, een gezellig eetcafé met zowel exotische als Deense gerechten.  Gezellige sfeer en wereldkaarten op de tafels (onze aardrijkskundige kennis van Afrika is er weer wat op vooruit gegaan).

De lekkerste lunch aten we dan weer in Ovenvande in Christianshavn.  Ik genoot van dit lekkere broodje met hummus en groenten.

blogeten2

Naar het museum?

Wij bezochten tijdens ons verblijf twee musea.  De Ny Carlsberg glyptotek in het centrum van de stad en Louisiana buiten de stad.

De Ny Carlsberg glyptotek heeft een uitgebreide collectie beelden (antieke en meer recente Franse en Deense werken) en een mooie collectie schilderijen van Franse impressionisten.  Het museumgebouw is ook de moeite, met een prachtige wintertuin.

blogmuseum

In Louisiana draait alles rond moderne en hedendaagse kunst.  Ik hoef niet elke week een museum voor hedendaagse kunst te bezoeken, maar af en vind ik het wel eens leuk, ook al zijn er altijd een pak werken waarbij ik het gevoel heb niet helemaal mee te zijn.  Ook hier is het museumgebouw één van de grootste troeven, het ligt langs de zee en heeft buiten ook nog een beeldentuin. Het gebouw heeft grote ramen die uitkijken over de tuin en het water.  Het heeft zo van die ruimtes waarvan ik spontaan denk: zo zou ik ook wel willen wonen, maar dan met meubels erin en minder kunst.  En ze hebben een collectie met beelden van Giacometti, en laat ik nu net een zwak hebben voor de beelden van deze Zwitserse kunstenaar (zie foto hieronder). Louisiana is gemakkelijk bereikbaar met de trein, in het centraal station van Kopenhagen worden voordelige combinatietickets voor trein en museum verkocht.

logmouisiana

 

Vrijstad Christiana

De zelfverklaarde vrijstad Christiana werd in 1971 door krakers gesticht op een verlaten kazerneterrein.  Nu wonen er zo’n 1000 mensen in de enclave die zweeft tussen legaliteit en illegaliteit.  Het is de buurt van Kopenhagen waar er openlijk marihuana wordt verkocht en gebruikt, alhoewel dat officieel in Denemarken verboden is.  Toeristen zijn er welkom, alleen in de straat waar soft drugs worden verhandeld is fotograferen niet toegelaten.

Voor een volgende keer?

Toen we in Christianshavn rondliepen zagen we deze leuke kerk. Het is de Vor Frelsers Kirke. Het is misschien niet helemaal duidelijk op de foto maar rond de toren bevindt zich een soort van externe wenteltrap die kan worden beklommen.  Helaas werd de toren net gesloten toen wij van het panoramische zicht vanop de trap wilden gaan genieten, omwille van de sterke wind.

 

11 gedachtes over “Citytrip naar Kopenhagen

  1. Weer graag gelezen Greet. Dit is zo’n plek die alles heeft voor een geslaagde city trip. Lovely, die pastelgekleurde huisjes. Een vleugje cultuur, zon en lekker eten, meer moet dat niet zijn. Ik hou er ook van als het openbaar vervoer goed georganiseerd is, dat maakt alles zoveel aangenamer. Spreekt me zeker aan, Copenhagen.

    Like

  2. Minder leuk, die problemen op de luchthaven, wij zijn een week voor de aanslagen geweest.
    Als je buiten het centrum verblijft is zo’n City Pass inderdaad wel handig!
    Leuk om te zien dat jullie ook plekjes bezocht hebben waar wij niet zijn geraakt :-).
    Bij de Food Trucks gingen wij ook eten, mmm!
    Wij gaan ooit nog wel eens terug richting het Noorden denk ik, en dan komen we zeker terug in Kopenhagen!

    Like

    1. Echt veel last hebben we niet gehad op de luchthaven, maar toen we terugkwamen en direct een paar para’s zagen staan, dacht ik even ‘juist, we zijn weer in België..’. En ik wil zeker ook nog wel eens terug naar Scandinavië! Stockholm schijnt bv ook erg mooi te zijn.

      Like

  3. Wij gingen normaal eerder dit jaar naar kopenhagen, maar door de terroristische aanvallen is het niet kunnen doorgaan. Blijft hoog op m’n wishlist staan wel. Hopelijk snel een nieuwe datum dus

    Like

  4. Pingback: 42 and counting.. – Greet on the way

Geef een reactie

