Opruimen met Marie Kondo

Marie Kondo schreef tot nu toe twee boeken over haar opruimmethode en is een fenomeen op het vlak van opruimen en minimaliseren.  Het leverde haar zelfs een plaatsje op in de lijst van 100 meest invloedrijke personen van 2015 volgens Time magazine.  Ik las hier en daar getuigenissen van mensen die als een blok zijn gevallen voor haar KonMari-methode, las ook wel eens een samenvatting van de methode en was nieuwsgierig naar wat Marie hier zelf echt over te zeggen heeft.  Dat haar eerste boek opgeruimd  populair is merkte ik in de plaatselijke bibliotheek, nooit beschikbaar als ik er kwam, tot vorige week.

Ik had op voorhand het gevoel  dat het nogal een hype is, en was daardoor nieuwsgierig maar ook wel wat sceptisch.  Ik begon er op een avond aan, met het idee dat ik nog even het eerste hoofdstuk wou lezen, maar het leest zo vlot dat ik zonder er bij stil te staan even later al een kwart van het boek had gelezen.  Marie Kondo is een Japanse, maar haar boek voelt voor mij erg Amerikaans aan.  Wat ik daarmee bedoel: vlot geschreven, vol zelfvertrouwen en vol persoonlijke anekdotes waar ik me van afvraag of ze wel echt zo authentiek zijn (niet dat dat zo belangrijk is, ik las verder en begreep wat ze bedoelde en dat is uiteindelijk wat de bedoeling is).

Volgens Kondo houdt opruimen twee stappen in:

  1. beslissen of je iets wel of niet weggooit
  2. beslissen waar je het opbergt

Het is belangrijk dat stap 1 is afgerond voor je aan stap 2 begint, dat je hierbij je einddoel voor ogen houdt en dat je een positieve keuze maakt voor de dingen die je wil houden in plaats van te kiezen voor wat je wil weggooien. Dat laatste lijkt misschien een subtiel verschil, maar het is wel erg belangrijk in de KonMarie-methode.  ‘Word ik er blij van?’ (‘Does it spark joy?’, tevens de titel van haar tweede boek) is namelijk de vraag die essentieel is bij het nemen van die beslissing.

Marie Kondo benadrukt onze persoonlijke relatie met onze spullen.  Als ze het heeft over spullen bedanken en afscheid nemen volg ik haar nog wel. Af en toe gaat ze wel erg ver en heb ik eens gefronst, zoals bij deze passage over het sorteren van kleding: ‘Kleren kunnen net als mensen veel beter ontspannen wanneer  ze ‘onder ons’ zijn, daarom voelen ze zich zekerder en meer op hun gemak als je ze categoriseert.’

Toen ik het boek net uit had besloot ik eens te kijken wat het in de praktijk voor me kon betekenen.  Ik begon met de kleerkast, zoals het boek ook voorschrijft.  Ik deed niet alles helemaal zoals het hoort in de KonMari-methode maar had het boek wel nog vers in gedachten en merkte dat ik toch wel vlotter een aantal dingen wegdeed.  Ik eindigde met 3 grote zakken vol kleding die weg mag, ik gok dat dat zonder de hulp van Kondo één of anderhalve zak zal zijn geweest.  En vooral, er zaten nogal wat kledingstukken bij die ik al lang heb, al lang niet meer heb gedragen maar tot nu toe moeilijk kon wegdoen.  Ik luisterde minder dan anders naar het innerlijke stemmetje dat zegt dat ik die dingen ooit nog wel terug ga dragen, dat die broek ooit wel weer zal passen, dat ik die blouse misschien toch terug mooi ga vinden,…  Kondo schrijft hierover dat we dingen niet kunnen loslaten omdat we ons ofwel vastklampen aan het verleden ofwel omdat we bang zijn voor de toekomst.  Ze zal hier vast wel een punt hebben.

Ik ga de komende weken zeker verder met opruimen, ga dat niet doen met het boek naast me maar neem er ongetwijfeld bewust en onbewust heel wat van mee in mijn beslissingen.   Ik ben dus best wel fan van Marie Kondo, al zal wat ik toepas dan wel een gepersonaliseerde versie van haar methode zijn.

Ik denk dat ik het boek voor mij op het goede moment las.  Ik weet dat minder rommel in huis  zorgt voor meer rust in mijn hoofd, ik koop niet veel nieuwe spullen, maar merk dat dingen wegdoen mij moeite kost.  Voor wie net als ik daarbij een duwtje in de rug kan gebruiken is dit boek zeker een aanrader.

Lazen jullie al een boek van Marie Kondo?  Vinden jullie minimaliseren interessant  of lijkt het jullie eerder een voorbijgaande trend?

14 gedachtes over “Opruimen met Marie Kondo

  1. Ik ontleen momenteel het tweede boek van Marie Kondo, Spark Joy van de bibliotheek. Op één of andere manier spreekt dat me meer aan, haar eerste boek vond ik weinig overzichtelijk. Zelf pas ik de regel toe, bij elk nieuw gekocht kledingstuk een ander weg te doen. Ik hang setjes bij elkaar van kledingstukken die bij elkaar passen en zowel in het hang- als leggedeelte sorteer ik (zoveel mogelijk) op kleur. Maar het kan altijd beter. En volledig mee eens: rommel in huis = rommel in het hoofd. Spark Joy belooft me toch wat dingen te zullen bijbrengen, en nu nog in actie schieten :-).

    Like

  2. Samaja

    Ik heb nog geen boek van haar gelezen, maar ze is bijzonder populair bij verschillende bloggers, dus ik las er al via die weg regelmatig iets over. Ik merk dat ik een aantal principes zelf al hanteer. Het kan natuurlijk altijd beter. Maar omdat we binnenkort gaan verhuizen, slagen we er sowieso in om veel dingen weg te gooien en enkel over te houden wat we echt nog willen gebruiken :-).

    Like

  3. De boeken van Marie Kondo staan ook op mijn leeslijst voor dit jaar, maar geen idee of ik nog aan opruimen toe zal komen… De energie is ver zoek momenteel!
    Toch ben ik heel benieuwd naar haar boeken; ik las er al verschillende reviews over.
    Ook hier geldt: een opgeruimd huis is rust in het hoofd. Dat zal wel veranderen eens de baby er is denk ik 🙂

    Like

    1. Ik spreek niet uit persoonlijke ervaring, maar een baby in combinatie met een opgeruimd huis is volgens mij inderdaad wel een uitdaging :-). Als het er van komt moet je het boek zeker eens lezen. En ik hoop dat je je snel weer wat energieker voelt!

      Liked by 1 persoon

  4. Ieder doet wat hij/zij wil. Ben er wel zeker van dat mensen uit het oog verliezen dat het boek ook over “commerce” draait, hoe meer mensen erover praten, des te meer boeken verkoopt ze.
    Maar ach, ik geef ook wel eens geld uit aan iets dat ik niet nodig heb 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. Ik kan me voorstellen dat Marie Kondo geen probleem heeft met een beetje controverse rond haar boek. Onder het motto ‘there’s no such thing as bad publicity’. Aan mij heeft ze voorlopig wel nog geen geld verdiend, ik las een bibliotheekexemplaar en ik heb te weinig lezers om hier een stormloop naar de boekenwinkel te hebben veroorzaakt :-).

      Liked by 2 people

  5. Marie Kondo heeft mij toch echt wel geïnspireerd moet ik zeggen, hype of niet. Ik heb haar boek vorige zomer gekocht en haar tips toegepast… En dat doe ik nog steeds! Ik heb haar nieuwe boek al in mijn handen gehad bij de boekhandel maar nog niet gekocht. Het zou “praktischer” zijn dan het eerste al vraag ik mij af of ik er echt nog nieuwe dingen zou kunnen uithalen.

    Like

    1. Ja, hype of geen hype, ik weet van mezelf dat ik niet goed functioneer in een rommelige omgeving. En als dit boek kan helpen om dingen weg te doen dan is dat zeker mooi meegenomen. Ik heb haar tweede boek ook nog niet gelezen, maar wel positieve dingen over gehoord.

      Like

  6. Pingback: De Verbeelding book challenge: update #2 – Greet on the way

  7. Pingback: 42 and counting.. – Greet on the way

Geef een reactie

