Started to run

Voor echte lopers is het niets bijzonders, maar ik ben (nog) geen echte loper en dus valt er deze week iets te vieren: ik liep een half uur aan een stuk!

Ik volgde niet echt het trainingsschema van start to run, maar had wel hetzelfde doel, namelijk een half uur aan een stuk kunnen lopen.  Ik schreef hier eerder al ergens dat ik ooit 10 km wil kunnen lopen, maar als tussentijds doel ben ik al zeer tevreden met dat half uur.

Ik dacht nochtans al heel mijn leven dat lopen niets voor mij was.  Als er in de les lichamelijke opvoeding moest gelopen worden had ik liever in eender welke andere les gezeten.  Ik probeerde het nadien nog een paar keer en die ene keer waarop ik de smaak dan toch te pakken kreeg en het zelfs leuk vond kreeg ik na een tijdje last van mijn knieën.

Ik concludeerde dan maar dat het not meant to be was.  Tot ik vorige winter toch weer zin kreeg om het nog eens te proberen. En vervolgens een jaar wachtte om met die gedachte iets concreets te doen.

Om mijn knieën deze keer te sparen nam ik een paar maatregelen:

– ik trainde op voorhand mijn quadriceps (zodat die de schokken kunnen opvangen die anders voor mijn knieën zijn)

– ik kocht goede loopschoenen en liet mij daarbij professioneel adviseren

-ik bouwde mijn training héél traag op

Het lijkt te helpen, ik heb mijn knieën nog geen één keer gevoeld.  En tot mijn eigen verbazing heb ik deze keer ook nog geen last gehad van pijnlijke steken in mijn zij.

Dat ‘traag opbouwen’ heeft er wel toe geleid dat ik er een eeuwigheid  over heb gedaan om tot een half uur lopen te komen.  Het lukte mij de afgelopen maanden al twee keer om 25 minuten aan één stuk te lopen, maar dan liep ik telkens door omstandigheden weer een tijdje niet meer en om mijn zelfopgelegde regel niet te breken begon ik elke keer weer min of meer opnieuw.

Ik weet nog niet zeker of ik nu ga blijven lopen.  Eigenlijk was het de bedoeling in de zomer weer over te schakelen op fietsen en vooral in de winter te lopen.  Maar nu ik de smaak te pakken heb zou het zonde zijn om niet verder te doen, en zat ik daarnet stiekem toch eens te kijken op de website van de Urban Trail series, kwestie van een doel te hebben.

 

12 gedachtes over “Started to run

  1. Super, keigoed bezig! Bij mij was de opbouw naar dat eerste half uur zoveel moeilijker dan de verdere opbouw richting een uur en daarna 10km. Blijven doorgaan dus 😉
    Al snap ik het dilemma fietsen-lopen wel, ’t is hier ook vaak keuzes maken. Ik probeer ze nu beiden wat te combineren, maar dat is natuurlijk niet altijd haalbaar (momenteel sneuvelt de fiets, maar eens het echt zomer is, zal het waarschijnlijk ook wel eerder het lopen zijn).

    Liked by 1 persoon

    1. Dat geeft in elk geval wel moed om verder te doen! Het voordeel van lopen is dat dat wat gemakkelijker in te plannen is en minder weersafhankelijk dan fietsen. We zullen zien of combineren lukt. Als ik maar blijf bewegen, dat is uiteindelijk het belangrijkste.

      Liked by 1 persoon

  2. Zelf ook ooit begonnen met Start to run tot…mijn beide knieën het hebben begeven (zwak kraakbeen) en met spijt in het hart noodgedwongen moeten stoppen. Ik vond het wel een goede manier, waarop dit stelselmatig werd opgebouwd. En het deed me toen ook wel goed. Goed bezig Greet, volhouden hé ;-). Duimen hoog.

    Liked by 1 persoon

    1. Ik ga ook eens nadenken over een andere route, nu loop ik in een rustige buurt, maar wel bijna altijd op straat. Ik zou beter op onverhard terrein lopen, denk ik. De dichtstbijzijnde Finse piste ligt vlak naast een drukke weg, dat lijkt me ook maar niks.

      Liked by 1 persoon

  3. Pingback: 42 and counting.. – Greet on the way

  4. Pingback: 40 dagen zonder suiker (en opnieuw gaan sporten) – Greet on the way

Geef een reactie

