Goede voornemens 2016: update

In januari formuleerde ik een paar goede voornemens voor 2016. Om de lat voor mezelf niet te hoog te leggen koos ik voor realistische, haalbare doelstellingen.  Het is ondertussen juni, tijd dus voor een eerste stand van zaken.

1) Starten met een moestuin

Deze doelstelling beschouw ik als gerealiseerd.  Ik schreef dat ik geregeld dingen wou kunnen oogsten uit eigen tuin.  Voorlopig blijft de oogst nog vrij beperkt.  We aten rucola van eigen kweek, en ook de aardbeien doen het momenteel erg goed (al mag ik die eigenlijk niet echt meetellen hier, want die planten stonden er vorig jaar al).  En verder zijn er nog heel wat plantjes aan het groeien, en hoop ik dus binnenkort nog veel meer groenten te kunnen oogsten.

2) Een col opfietsen

Deze doelstelling realiseerde ik nog niet, maar er werden wel al plannen gemaakt.  Het gaat de goede richting uit met de conditie (zie puntje 3) en vol goede moed boekte ik in augustus een paar overnachtingen in een dorp in de Alpen, aan de voet van de Col d’Izoard. Niet de allerzwaarste col die er is, maar wel eentje die ik beschouw als een échte col.  Momenteel twijfel ik nog of ik boven ga geraken, maar een beetje uitdaging mag wel, en ik ga het in elk geval proberen.  Als dat niet lukt is het trouwens ook geen ramp.

3) Mijn conditie verbeteren

Wat sporten betreft ben ik best goed bezig.  Ik loop nog steeds, reed wel wat kilometers met mijn gewone fiets en zat af en toe op mijn koersfiets.  Dat laatste voorlopig nog wat te weinig.  Dat ik ga lopen helpt voor de conditie, maar ik merkte tijdens een oefenritje in de Ardennen dat niet alleen de conditie nog een werkpunt is maar ook mijn behendigheid op de fiets (klikpedalen en zo).  Voor jullie nu gaan denken dat ik in geweldige conditie ben: ik moest tijdens dat trainingsritje een keertje afstappen omdat ik buiten adem geraakte en ik loop nog steeds erg traag (een paar dagen geleden riep er nog iemand me ‘lopen, niet snelwandelen, lopen’ toe). Maar ik loop en fiets en ik beleef er plezier aan dus ik ben geweldig tevreden over dit puntje.

4) Minstens 1 keer per week aan yoga doen

Nu ik tijd vrijmaak om te lopen en te fietsen is het voornemen om meer aan yoga te doen wat op de achtergrond geraakt, al haal ik wel één of twee korte sessies per week.  Min of meer geslaagd dus.

5) De gezonde eetgewoonten van 2015 verderzetten

Het doel van dit puntje was vooral om niet opnieuw ten prooi te vallen aan de suikerverslaving.  Dat is tot op heden nog niet gebeurd.  Ik merk zelfs dat de zin in zoet toch wel wat is afgenomen.  Ik heb er nog wel eens last van (vooral als ik vermoeid ben) maar steeds minder.

6) Vaker dankbaar zijn

Een moeilijk meetbaar puntje, dit.  Ik denk dat ik het niet echt slecht heb gedaan op dit vlak de afgelopen maanden, maar erg spectaculair is de vooruitgang nu ook weer niet.

7) Mij meer concentreren op mijn bijberoep

Ik geef massages in bijberoep en wou dat professioneler gaan aanpakken. Mijn grootste wapenfeit is de lancering van een nieuwe website voor mijn massagepraktijk.  Daar ben ik op zich wel blij mee, maar ik wou eigenlijk nog veel meer doen en ben dus ook een beetje ontevreden dat ik het maar wat heb laten verder kabbelen.  Een tijdje geleden heeft mijn werkgever (die van het halftijdse hoofdberoep) namelijk mijn contract stopgezet waardoor binnen iets meer dan een maand mijn hoofdberoep wegvalt.  Ik heb mij hier en daar geïnformeerd en normaalgezien zal ik het statuut van werkzoekende kunnen gaan combineren met een bijberoep, maar uiteraard betekent dat ontslag ook dat ik beslissingen zal moeten nemen voor de toekomst.  De scenario’s die al door mijn hoofd zijn gegaan liggen tussen het ene uiterste waarin ik van mijn bijberoep mijn hoofdberoep kan maken (daar ben ik nog láng niet) en het andere uiterste waarbij ik weer meer uren per week buitenshuis ga werken en het bijberoep daardoor een stille dood zal sterven.  Stof tot nadenken dus.

Conclusie: ik scoor behoorlijk goed wat de doelstellingen voor 2016 betreft.  Hoera voor mezelf en voor het opstellen van haalbare doelstellingen!

Wat 2016 verder in petto heeft wordt een verrassing.  Ik werd ontslagen, dat is niet leuk, maar ik kan ook niet zeggen dat die job de job van mijn leven was.  Het zorgt voor een zekere onrust, onrust die niet per se negatief hoeft te zijn, maar wel aanwezig is. Het geeft me de kans om de dingen ten goede te veranderen, maar ook wel druk om de juiste keuzes te maken.  Een dubbel gevoel dus.  We zien wel wat er komt.

 

13 gedachtes over “Goede voornemens 2016: update

  1. Succes met de zoektocht op het vlak van je job! En zo te zien ben je heel goed bezig met al je voornemens, dat kan heus niet iedereen zeggen. Geloof me, ik kan het weten ;-).

    Like

    1. Bedankt! Ik had ook wel mijn best gedaan de lat niet te hoog te leggen. In het verleden is nogal eens gebleken dat als ik te veel wil dat eerder demotiveert dan wat anders. En ergens in mijn achterhoofd wil ik eigenlijk veel meer gedaan krijgen, maar naar dat veeleisende stemmetje probeer ik niet te vaak te luisteren :-).

      Liked by 1 persoon

  2. Ik zit in een gelijkaardige situatie wat werk betreft… Enerzijds beangstigend, anderzijds biedt het de mogelijkheid om helemaal opnieuw te beginnen… Veel succes in ieder geval!

    Like

    1. Dankjewel! Ik las je blogpost hierover. Ik hoop dat er snel duidelijkheid voor je komt. Het blijft een moeilijke afweging, he: de dingen doen die je belangrijk vindt en toch ook genoeg inkomen hebben om een aantal dingen te bekostigen.

      Like

  3. Wauw je bent wel heel goed bezig! Daar mag je best trots op zijn. Ik moest zo lachen met die “lopen, niet snelwandelen, lopen”! Het zou mij ook kunnen overkomen (ik liep – heel toevallig – deze week ook voor het eerst sinds lange tijd 30 minuten). Heel veel succes met de zoektocht naar een nieuw toekomstplan!

    Like

  4. Knap dat je de voornemens die je had vooropgesteld ook zo goed opvolgt en uitvoert :-). Ik wens je veel succes ivm bij-/hoofdberoep en vooral een antwoord op die vragen waar je nu nog mee zit. En dan ga ik nù kijken naar jouw website ;-).

    Liked by 1 persoon

  5. Pingback: Beklimming van de Col d’Izoard: check :-) – Greet on the way

Geef een reactie

