Reisfotochallenge #5: Engelse les in Indonesië

klasjemaninjau.jpg

Deze keer brengt mijn reisfotochallenge me naar Indonesië, in 2002.   Er zijn zeker uitzonderingen en het is een persoonlijke interpretatie, maar ik vond de Indonesiërs zowat de meest vriendelijke mensen die ik al ooit heb ontmoet.  De mensen hebben er niet veel, maar ik ben maar zelden zoveel gastvrijheid tegengekomen als daar.  Mijn hart bloedt nog steeds elke keer Indonesië op een negatieve manier in het nieuws komt.  Ik ben er niet meer terug geweest sinds 2002, en heb ook geen plannen om dat in de nabije toekomst te doen, maar nu ik door mijn foto’s zit te bladeren zou ik niet liever willen dan er ooit nog eens komen.

Het is een gigantisch land en hoewel ik er in totaal zo’n drie maanden ben geweest heb ik nog maar een heel klein stuk van het land bezocht.  Het verhaal dat ik wil vertellen speelt zich af op Sumatra, één van de grootste eilanden.  Ik kwam er terecht in Maninjau, een dorp gelegen aan het gelijknamige meer.  Ik had gedacht er 2 à 3 dagen te verblijven, maar ik bleef een beetje plakken en uiteindelijk werden het 10 dagen.

Op één van die dagen kwam ik het gezelschap op de foto hierboven tegen.  Het was een leraar met zijn leerlingen.  Ze gingen naar school in een dorp in de buurt en kwamen naar Maninjau voor de Engelse les.  Dat kwam er op neer dat ze op zoek gingen naar toeristen die daar verbleven en ze daar een babbeltje mee deden in het Engels.  Maninjau was geen plek voor massatoerisme maar wel geliefd bij backpackers, al was het er op het moment van mijn verblijf rustig. Het was zeer kort na een zware bomaanslag in een discotheek in Bali, waarbij 202 mensen (vooral Australiërs) stierven.  Alhoewel Maninjau op meer dan 2000 km van Bali ligt viel ook daar het toerisme stil.

Ik praatte wat met de leerlingen, er werden uitgebreid foto’s gemaakt (vooral van mij helaas, soms was ik net een celebrity waar iedereen mee op de foto wou, maar ik maakte er toch ook zelf eentje van hen).  Ik werd verder uitgenodigd op hun school de volgende dag, en omdat ik niet echt iets gepland had ging ik daar met veel plezier op in.  Eerst was er een vragenuurtje, waarbij ik vooraan in de klas werd gezet en bestookt met vragen over mijn leven, over België, over mijn familie, over …  Nadien  werd me gevraagd om enkele lessen uit hun handboek voor te lezen, en werden hier opnames van gemaakt. In eerste instantie maakte ik bezwaar.  Maar na een complimentje over mijn Engels en de bedenking dat de Engelse uitspraak van die leraar van bedenkelijk niveau was ging ik overstag :-).   Ik las een paar lesjes uit het handboek voor.  Ik heb geen idee of die opnames veel gebruikt zijn en of er effectief veel Indonesische kinderen tijdens de les Engels naar mij hebben zitten luisteren, maar het zou dus kunnen..

Als ik zo naar de foto kijk vraag ik me vooral af wat er ondertussen gebeurd is met die jongeren.  We zijn bijna 14 jaar later, ze zijn dus allemaal al lang volwassen. Ik hoop dat ze een mooi leven hebben, dat ze de kansen hebben gekregen die ze verdienen en niet te veel van hun toenmalig enthousiasme zijn verloren.

In de reisfotochallenge publiceer ik  regelmatig een reisfoto samen met een bijbehorend reisverhaal. Het idee haalde ik bij blogger Thomas Pannenkoek.   Mijn vorige bijdrages kan je hier nalezen.

3 gedachtes over “Reisfotochallenge #5: Engelse les in Indonesië

Geef een reactie

