Reisplannen maken

Vorige week kwam ik tot de vaststelling dat ik wat te veel druk op mezelf aan het leggen was en liep ik er een beetje gefrustreerd bij.  Aangezien ik daar helemaal zelf voor zorgde lag de oplossing voor de hand: ik heb de voor mij momenteel té ambitieuze plannen helemaal losgelaten, om ze pas binnen een paar weken weer boven te halen en dan hopelijk in een haalbare planning te gieten.  Sinds ik dat deed voel ik me bevrijd en gaat het weer prima met me.

Ik kwam tot de conclusie dat er op dit moment belangrijkere (en leukere) dingen waren om me mee bezig te houden, namelijk de laatste details van onze reisplanning in orde brengen.

Want er is binnenkort vakantie op komst.  Ik reis heel graag, maar vind reisplannen maken bijna even plezant.  Ik besef dat ik het mezelf gemakkelijker zou kunnen maken door een georganiseerde reis te boeken, want dat organiseren en uitzoeken vraagt behoorlijk wat tijd, maar eigenlijk vind ik het te leuk om uit te besteden.  Ik zou ook kunnen kiezen voor een echte rustvakantie,  maar kan eigenlijk veel beter mijn batterijen opladen als ik ook wat nieuwe plekken ontdek en af en toe wat actief ben.  Het eerste uur met een boek in een ligzetel vind ik leuk, maar na een tijdje krijg ik daar genoeg van.

Er zal tijdens onze reis sowieso nog één en ander ter plaatse beslist en uitgezocht worden maar de grote krijtlijnen liggen al een tijdje vast.  We rijden met de auto – met drie fietsen op het dak – naar Dresden.  Onze auto blijft daar, zelf gaan wij -inclusief fietsen – met een minibusje (ik wou eigenlijk met de trein, maar dat was buiten het zeer beperkte aantal plaatsen voor fietsen op de trein gerekend)  naar Praag, om dan in een aantal etappes terug te fietsen naar Dresden, waar we herenigd zullen worden met onze auto.  Onderweg gaan we genieten van fietsen langs Moldau en Elbe, zijn er een paar rustdagen ingepland en hoop ik nog wat mooie landschappen en stadjes te zien.  Als alles volgens plan verloopt kom ik na een laatste dag sightseeing in Dresden volledig ontspannen weer naar huis.

Er liggen ongeveer 225 fietskilometers tussen Dresden en Praag, dat zou geen probleem mogen zijn (vorig jaar deden we er op onze reis door Nederland meer dan dubbel zoveel, op minder tijd).  Maar het zijn er hopelijk toch genoeg om de fietsconditie op zijn minst op peil te houden met het oog op de geplande beklimming van de Col d’ Izoard in augustus – de voorbereiding daarvoor verloopt minder vlot dan ik had gehoopt, mijn conditie verbetert wel maar dat gaat toch trager dan ik had gewild.

Er waren voor deze reis nog wat extra aankopen nodig – zoals het fietsenrek voor op het dak van de auto en nieuwe fietstassen voor op mijn fiets – maar verder zijn we er denk ik bijna klaar voor.

Dan resten alleen nog de laatste details: nog eens nadenken over wat er allemaal mee moet in de bagage, zorgen dat we huis en tuin een beetje deftig achterlaten (zodat de hondenoppas een beetje comfortabel kan komen oppassen en het onkruid in de tuin bij thuiskomst nog wat te overzien is), misschien nog wat opzoekwerk over de plaatsen waar we passeren, laatste dingen regelen en aankopen, inpakken en wegwezen.

Nog even geduld en dan kan ik écht beginnen aftellen. Ik heb er nu al zó veel zin in!

9 gedachtes over “Reisplannen maken

Geef een reactie

