De Verbeelding book challenge: update #2

 

Toen Kathleen van de blog Verbeelding bij het begin van 2016 de Verbeelding Book Challenge 2016 lanceerde besloot ik mee te doen.  Om mezelf te motiveren meer te lezen, boeken te lezen die ik anders niet zou lezen en vooral omdat de blogposts van de deelnemers van de editie van 2015 voor heel wat leesinspiratie hadden gezorgd.  Ik besloot telkens na vijf gelezen boeken een update te plaatsen. Na de eerste update kwam er een periode waarin ik niet veel las en vooral boek 5 liet daardoor een hele tijd op zich wachten. Ondertussen lees ik weer meer, maar kwam het er na dat vijfde gelezen boek niet direct van een update te publiceren.  Er staan dus al een paar boeken klaar voor update #3.  Maar eerst dus update #2. Een overzicht van alle uitdagingen en welke ik al heb kunnen afvinken vinden jullie hier.

Woesten – Kris Van Steenberge

woesten

De negentiende eeuw loopt ten einde. Elisabeth, dochter van de smid, treedt in de echt met de jonge arts Guillaume Duponselle. Het zal geen gelukkig huwelijk worden. Als Elisabeth acht maanden later van een tweeling bevalt, blijkt de eerstgeborene een prachtige zoon, Valentijn. Het tweede kind is zo mismaakt dat Guillaume weigert hem een naam te geven. Toch blijft Nameloos in leven. Omdat hij vader en dorpelingen doet huiveren, gaat Nameloos gesluierd door het leven. Dan doet de Eerste Wereldoorlog zijn intrede. Woesten vertelt een broeierig verhaal vol dorpsgefluister. Voor allen pakt de toekomst anders uit dan verwacht.

Ik las een paar heel lovende commentaren over Woesten en had dus hoge verwachtingen. Die werden maar gedeeltelijk ingelost. Ik vond het begin goed, toen ik bij het tweede deel van het boek kwam vond ik het een tijdje zeer goed, maar naar het einde toe ging het voor mij bergaf en werd ik het een beetje beu. Ik moet er ook bij zeggen dat als het boek me niet was aangeraden ik het op basis van de tekst op de achterflap zelf niet zo snel zou hebben gekozen: het dorpsleven op het einde van de 19e eeuw, de eerste wereldoorlog, het zijn niet echt thema’s die me erg aanspreken. Graag gelezen, maar niet zo graag als ik had gehoopt.

Het is een debuut, maar daar had ik voor de Verbeelding Book Challenge al een ander boek ingevuld, dus komt hij terecht in categorie 25: Een boek dat zich afspeelt in een ver, ver verleden.  Het kan uiteraard nog wel een pak verder in het verleden, maar voorlopig is dit het verste dat ik ben geraakt. Ik ben niet echt een fan van historische romans, dus het zou hier wel eens bij kunnen blijven.

Zomerhuis met zwembad – Herman Koch

zomerhuismetzwembad

Huisarts Marc Schlosser heeft een medische fout begaan waardoor één van zijn patiënten, de beroemde acteur Ralph Meier, is overleden.  Hij zal zich moeten verantwoorden voor het Medisch Tuchtcollege.  Maar is het wel een medische fout?  Marc had immers een rekening te vereffenen met zijn patiënt, die net iets te veel belangstelling toonde voor zijn vrouw Caroline.  Of heeft het te maken met de gebeurtenissen in het zomerhuis waar het echtpaar Meier het gezin Schlosser had uitgenodigd?

Ik las vorig jaar ‘Het Diner’ van Herman Koch en vond dat een geweldig boek. Ik houd van de stijl van Herman Koch, van de manier waarop hij de (vaak onsympathieke en cynische) personages uit zijn boeken neerzet, van zijn manier van vertellen. Ik vond Zomerhuis met zwembad echter minder goed dan Het Diner, vond het verhaal te langdradig.  Ik vond het ook een beetje ‘meer van hetzelfde’.  Nog altijd wel een goed boek, maar wie nog nooit iets van Koch las raad ik liever Het Diner aan.  Aangezien ik vorig jaar al een boek las van Herman Koch vul ik Zomerhuis met zwembad in onder puntje 29 van de VBC: Een boek van een auteur waarvan je in 2015 al iets las.

Ik mis mezelf – Lisa Genova

ikmismezelf

Alice is bijna vijftig en leidt een druk leven als wetenschapper wanneer ze de diagnose vroege alzheimer krijgt. Haar leven verandert drastisch: ze verliest haar baan en de regie over haar eigen wereld. Haar plan om haar man en kinderen niet tot last te zijn en op tijd afscheid te nemen, verdwijnt uit haar geheugen. Alice blijft achter zonder haar herinneringen aan het verleden en zonder hoop voor de toekomst. Ze leeft in een heden dat soms even mooi, maar meestal verwarrend en zelfs angstaanjagend is.

Ik mis mezelf is een aangrijpend boek, over een aangrijpend onderwerp.  Het moet vreselijk zijn om de diagnose vroege Alzheimer te krijgen.  Het boek beschrijft hoe Alice zelf reageert op haar ziekte, hoe haar omgeving ermee omgaat en hoe ze beetje bij beetje achteruit gaat.  Het boek (en onderwerp) zal me nog een tijdje bijblijven, blij dat ik dit heb gelezen! Goed voor puntje 9 in de VBC (een boek waarin geestelijke gezondheid centraal staat).

Opgeruimd – Marie Kondo

opgeruimd

Voor altijd een schoon en rommelvrij huis: ervaar hoe opruimen je leven voorgoed kan veranderen! 

Ik had het in een vroeger bericht al eens uitgebreid over het opruimfenomeen Marie Kondo. Voorlopig het enige non-fictie boek in deze lijst, ik was nog op zoek naar een boek geschreven door een auteur met Aziatische roots (puntje 15) en Marie Kondo is Japanse.

To kill a mockingbird – Harper Lee

tokillamockingbird

‘Spaar de spotvogel’ is een ontroerende en hartverscheurende roman over onrecht in het diepe zuiden van de Verenigde Staten. Het jonge meisje Scout Finch en haar oudere broer Jem worden zich bewust van de grove ongelijkheden die er heersen tussen blank en zwart. Ze krijgen er direct mee te maken wanneer hun vader – de advocaat Atticus – alles riskeert om een zwarte man te verdedigen die ten onrechte wordt beschuldigd van de verkrachting van een blank meisje.

To kill a mockingbird is een klassieker uit de Amerikaanse literatuur, geschreven door de eerder dit jaar overleden Harper Lee.  Ik las het boek in het Engels, de personages spreken het dialect uit het Zuiden van de VS en ik wou daarom graag het origineel lezen.  Door het onderwerp van het boek – rassendiscriminatie in de VS- dacht ik dat het boek veel tragischer en harder zou zijn.  Doordat het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van Scout Finch, die in het boek 6 tot 9 jaar oud is, voelt het echter niet zo zwaar aan.  Een aanrader, en goed voor de puntjes 4 (een klassieker) en 22 (een boek waarin het hoofdpersonage een kind jonger dan 12 is).

10 gedachtes over “De Verbeelding book challenge: update #2

  1. Ik heb de microbe ook terug te pakken! Was een beetje teveel met Iphone bezig de laatste tijd, dom, ik lees ZO ontzettend graag!
    Koch, ok, maar niet allemaal, de rest ken ik niet, alleen van Kondo heb ik een natuurlijke afkeer, pure commerce!
    Veel leesplezier!

    Like

  2. Ik onthoud hieruit dat Het diner van Koch de aanrader is, een auteur die op mijn ’50 before 50′ lijstje staat. Van boeken die tè hoog worden aangeprezen of anderzijds tè commercieel geladen zijn, weet ik intussen dat dit niet werkt voor mij. Ik blijf dus ver weg van Woesten en Marie Kondo. Nu ook wel benieuwd naar To kill a mockingbird. 🙂

    Like

  3. Bij Woesten had ik wat hetzelfde gevoel als jou. Gelukkig bij To kill a mockingbird ook 🙂
    Ik onthoud dat als Geachte Heer M. van Koch – die hier al in de kast klaarstaat – niet meevalt, ik hem sowieso nog een kans kan geven met Het Diner 😉 En dan ga ik nu eens snel Ik mis mezelf op mijn leeslijstje zitten, want die klinkt wel de moeite!

    Like

Geef een reactie

