Een dagje fietsen tussen de ‘echte’ wielertoeristen

Misschien herinneren jullie je nog dat ‘eens een échte col opfietsen’ nog steeds op mijn verlanglijstje staat.  En dan moet er natuurlijk getraind worden.  Aangezien er waar wij wonen buiten een paar bruggen over de autostrade niet veel te klimmen valt, moeten we daarvoor op locatie.

Daarom reden we gisteren naar Vielsalm, om er aan de Baraque Fraiture te starten aan de 31ste editie van de Sean Kelly Classic.

  • De Sean Kelly Classic is een tocht door de Ardennen, georganiseerd door de Vlaamse Wielrijdersbond.   Het deelnemersveld blijkt daardoor bijna uitsluitend te bestaan uit Vlamingen en Nederlanders.  Met vertrek aan de Baraque Fraiture had ik veel meer Franstalige deelnemers verwacht, maar die doen hier niet mee.
  • Het is een zeer populair evenement en het is uitstekend fietsweer.  We staan dan ook al vóór de afrit van de autostrade in de file.   Ook bij de vertrekplaats is het best druk, maar parkeren en inschrijven verloopt uiteindelijk zeer vlot.
  • Het parcours is modulair opgebouwd zodat iedereen hier zijn gading vindt.  Het basisparcours kan worden uitgebreid met 3 extra lussen, zodat een rit van 65, 95, 133 of 167 kilometer mogelijk is.
  • Ik vind het zeker bij het begin wat overweldigend om hier tussen een grote groep wielertoeristen terecht te komen.  Dat ik bij de start op een hellinkje probeer te vertrekken met een veel te grote versnelling en daardoor onhandig tegen de grond beland helpt niet echt :-).
  • Na 15 kilometer moet er gekozen worden welk parcours we gaan volgen.  Er is een stemmetje in mijn hoofd dat 65 km over Ardense heuvels ook al een mooie training vind en de extra lussen liever overlaat aan de échte wielertoeristen, die me al massaal voorbij kwamen gefietst.  Er is een andere stem die argumenteert dat er wel wat meer uitdaging aan mag zijn en dat ik ook wel 95 km in mijn benen heb.  Die tweede stem is die van mijn man :-).  Uiteindelijk kiezen we voor een compromis: de light-versie van de rit van 95 km, die qua afstand maar 5 km korter is, maar waarbij een klim met stukken van meer dan 20% hellingsgraad wordt vermeden.
  • Er zijn onderweg twee bevoorradingen.  Etixx, producent van sportvoeding, is hier sponsor en ik verwacht veel reclame en een verkoopstand met sportrepen, energy gels en sportdrank in allerhande smaken.  In plaats daarvan staan er lange tafels met stukken banaan, wafel, cake en sinaasappel.  De dames die hier een hele dag bananen en sinaasappels staan te snijden doen me denken aan kookmoeders bij een jeugdbeweging. Dat zorgt voor een familiale sfeer. Er kan ook water bijgetankt worden en Etixx-sportdrank.
  •  

  • Ik moet al bij de derde klim van de dag twee keer afstappen. Dat belooft niet veel goeds, maar als ik boven zie dat er stukken van 14 % in de klim zitten voel ik me al wat beter.  Het blijkt te gaan om de Col du Haussire.  Google leert mij achteraf dat deze helling wordt omschreven als ‘de moeilijkste beklimming van de Benelux’. Wij reden wel niet langs de zwaarste kant naar boven, maar toch :-).
  • Dat moeten afstappen had één groot voordeel.  Ik kreeg de gelegenheid om wat te oefenen in het bergop terug vertrekken.  Het kostte wat moeite maar uiteindelijk geraakte ik wel weer op de fiets.
  • Het valt me op dat de seingevers en andere vrijwilligers hier geregeld kunnen rekenen op een merci van vele deelnemers.
  •  Ook onderweg is de sfeer gemoedelijk.  Ik word een paar keer aangemoedigd, als ik te voet langs de kant sta en nog een keertje als ik op een andere helling traag maar wel fietsend naar boven ga.
  • Alleen de verstandhouding tussen fietsers en automobilisten is wat minder.  Er wordt al eens geroepen naar de toeterende en soms roekeloos voorbijstekende auto’s.  Anderzijds zijn er ongetwijfeld wel wat locals die in hun auto zitten te vloeken omdat ze niet voorbij geraken.
  • Ik stel opnieuw vast dat ik de laatste tijd meer schrik heb gekregen in de afdalingen.  Vroeger waren dat de stukken waarop ik mijn man (die last heeft van hoogtevrees) voorbij reed, tegenwoordig ben ik degene die het vaakst remt en achterblijft.
  • Mijn man krijgt onderweg nog een lekke band.  Ik houd het aantal lekke banden op de koersfiets nog steeds op nul.  Benieuwd hoe lang ik dat nog kan volhouden.
  • Het is het enige moment van de dag waarop ik eens op hem moet wachten in plaats van omgekeerd.  Ik vraag me wel eens af of hij geen stijve nek krijgt van al dat omkijken.
  • Uiteindelijk staan er 93 kilometers op de teller.  Ik voel het aan mijn benen en ben best wel moe, maar voel me niet volledig leeggereden. Er is dus nog een beetje overschot.

seankelly3

  • Voldaan naar huis: Sean Kelly Classic uitgereden en ik besef dat ik 93 kilometer (en als het moet zelfs nog wat meer) kan fietsen in de Ardennen!
  • ’s Avonds crash ik in de zetel en kijk ik vol spanning toe terwijl Greg Van Avermaet olympisch kampioen word.  Ik realiseer me dat de snelheid waaraan ik in afdalingen al een beetje nerveus word omdat het zo snel gaat, snelheden zijn die profwielrenners vaak al op vlakke wegen halen. Mijn bewondering voor professionele wielrenners wordt er alleen maar groter door. En heel erg blij voor Van Avermaet en het Belgische wielrennen, dat ook!
5 gedachtes over “Een dagje fietsen tussen de ‘echte’ wielertoeristen

  1. Super gedaan! En hoera voor die tweede, aanmoedigende, stem 😉

    Ik heb zelf zelden aan de controle meegeholpen – ik deed bij onze club eerder de inschrijvingen of de parcourscontrole vroeger – maar de keren dat ik aan de controle bananen en cake heb gesneden, was dat inderdaad wel gemoedelijk en gezellig 🙂

    Like

    1. Ik had nog nooit met zo’n evenement meegedaan en vond het fijn te zien dat de sfeer er gemoedelijk was. Zo geraak ik stilaan nog af van het idee dat ik het ‘sukkeltje op de fiets’ ben tussen de échte wielrenners :-).

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

