De Verbeelding Book Challenge 2016: update #3

Ik  ben toe aan mijn derde update in het kader van de Verbeelding Book Challenge 2016.  De uitdagingen en welke punten ik tot nu toe al heb kunnen afvinken vind je hier terug.  Mijn vorige updates vind je hier.

Mijn zoon heeft een seksleven en ik lees mijn moeder Roodkapje voor – Renate Dorrestein

dorrestein

Heleen en haar man Peter kweken winterbloeiende planten. Ze houden van hun werk, van elkaar en van hun twee kinderen. Maar als Heleen bijna vijftig is, beginnen niet alleen haar hormonen haar parten te spelen. Haar zoon maakt een fietstocht door Australië, angstig ver weg, en haar huwelijk vertoont achterstallig onderhoud. Als dan ook nog haar moeder, met wie zij een moeizame relatie heeft, een herseninfarct krijgt, wordt Heleens leven steeds grotesker. En dat is niet het enige probleem waar ze mee te maken krijgt. Gaat haar man tegenwoordig vreemd? Hoe moet zij haar dochter Lizzy beschermen tegen alle gevaren van het leven? En zal de schildpad Bingo, haar moeders oogappel, ooit nog ontwaken uit zijn winterslaap?

De moeder van Heleen, een actieve, zelfstandige vrouw van 80, krijgt een herseninfarct en wordt van de ene dag op de andere dement en hulpbehoevend.  Het voornaamste thema van dit boek is hoe dochter Heleen hiermee omgaat en hoe dit de relatie tussen moeder en dochter beïnvloedt.  Niet bepaald een vrolijk thema, en hier en daar zijn de beschreven situaties best schrijnend, maar de manier waarop Renate Dorrestein de gebeurtenissen beschrijft zorgt ervoor dat het ook grappig is en luchtig.  Het was het perfecte boek om mijn vakantie mee te beginnen, en het heeft me nieuwsgierig gemaakt naar meer werk van Dorrestein. Ik heb, omwille van het tragische thema, even getwijfeld of ik het wel gepast vond, maar het uiteindelijk toch ondergebracht bij puntje 5 (Een humoristisch boek).

Eilandgasten – Vonne van der Meer 

eilandgasten

In Duinroos, een eenvoudig maar gastvrij huurhuis op een waddeneiland, volgen de vakantiegangers elkaar op. Een stel jonge ouders komt naar het eiland in een poging hun huwelijk te redden; een weduwnaar met het voornemen een einde aan zijn leven te maken; een twintigjarig meisje dat net ontdekt heeft dat ze zwanger is; een veertiger die op zijn werk wordt ingehaald door een jongere, energiekere collega; drie studenten die twijfelen wie voor wie bestemd is.  De tijdelijke bewoners van Duinroos kennen elkaar niet, maar doordat ze van dezelfde tafel eten, in hetzelfde bed slapen en in het gastenboek schrijven, komen ze met elkaar in aanraking. Zonder het te weten en haast onmerkbaar beïnvloeden ze elkaars leven en voegen ze zich tot één verhaal.

Eilandgasten bestaat uit een aantal korte verhalen over de gasten in een vakantiehuis in Vlieland. Ik las het op reis en zat dus wel in de juiste stemming voor een boek over vakantiegangers.  Ik heb er ook heel veel zin in een vakantie op de waddeneilanden door gekregen.  Ik heb het met plezier gelezen, al ben ik meer een liefhebber van een langer verhaal dan van korte verhalen.  Ik las het niet met de VBC in gedachten en eigenlijk past het niet echt in één van de rubrieken, tot ik bij puntje 23 kwam (Een boek waarin het hoofdpersonage geen mens is).  Ik besef dat ik een beetje flexibel ben geweest in de interpretatie van het begrip ‘hoofdpersonage’ maar aangezien het vakantiehuis en het eiland Vlieland de enige elementen zijn die een constante zijn in alle verhalen en de kans reëel is dat ik dit jaar geen boek meer lees met dieren of buitenaardse wezens in de hoofdrol staat dit boek dus  (voorlopig?) op puntje 23.  Wie vindt dat dat niet helemaal klopt mag mij gerust een strafpunt geven :-).

De kolonel krijgt nooit post – Gabriel Garcia Marquez

garci marquez

De korte roman De kolonel krijgt nooit post is door Gabriel García Márquez zelf bij tal van gelegenheden zijn meest geslaagde boek genoemd. Het is het verhaal van een tragikomische kolonel, die de zware last moet torsen van armoede en een astmatische vrouw. Zijn enige trots in de algehele misère is zijn magere vechthaan met lange poten, die voor hem en voor het hele stadje het symbool is geworden van de trotsering van alle ellende in het aangezicht van de volstrekte wanhoop.

Een dun boek dat me eigenlijk nooit echt heeft kunnen boeien.  Het wordt omschreven als ‘tragikomisch’ maar de komische noot is een beetje aan me voorbij gegaan.  Voor mij uitsluitend een heel triest verhaal, over een koppige oude man en een oud koppel dat geen geld heeft om eten te kopen.  Goed voor puntje 16, Een boek geschreven door een auteur met Latijns-Amerikaanse roots.

Totaal door het dolle heen – Karen Joy Fowler

totaaldoorhetdolleheen

Met haar ouders, oudere broer Lowell en zusje Fern heeft Rosemary een in vele opzichten idyllische jeugd in een bouwvallige boerderij. Samen met Fern speelt ze in de landerijen en bossen rond hun huis en weet zich geliefd en gewaardeerd. Tot ze op een dag uit logeren wordt gestuurd en bij thuiskomst ontdekt dat Fern is verdwenen. Er wordt nooit meer over haar gepraat. Maar de verdwijning van Fern ontwricht blijvend de levens van alle gezinsleden. Het kost Rosemary jaren om te ontdekken wat er werkelijk is gebeurd en wat de relatie is met het werk van haar vader, een beroemde professor in de gedragspsychologie.

Een verrassend verhaal dat in stukjes aan de lezer wordt verteld, met heel wat sprongen tussen verschillende periodes in het verleden en een erg verrassende wending in het plot. Thema’s die aan bod komen: de liefde en rivaliteit tussen zussen, een ontwricht gezin, psychologische experimenten en de invloed die ons verleden op onze persoonlijkheid heeft. Een prachtig boek dat ik in een paar dagen heb uitgelezen.  Ik kwam er ook nog achter dat hoofdpersonage Rosemary hetzelfde geboortejaar heeft als ik, jammer dat dat geen uitdaging is in de VBC :-).

Mijn tweede huid – Erwin Mortier
mijntweedehuid

Anton is het enige kind in een gezin dat woont in een huis aan de dijk; zijn kinderjaren zijn vervuld van de intimiteit van vader en moeder, tantes en ooms. In die geborgenheid breekt plotseling een neef uit een problematisch gezin in, en Anton wordt tegelijk gefascineerd en afgestoten door deze Roland. Door de jaren heen verinnigt en verhardt de verhouding tussen de twee jongens zich, als in een golfbeweging. Een andere verhouding, die tussen Anton en zijn medescholier Willem, is een pleister op de wonde van de verenkeling die er in Anton plaatsvindt. Een dramatische gebeurtenis zet zijn hele leven ineens op losse schroeven.

Erwin Mortier is een gerespecteerd, Vlaams schrijver.  De critici zijn enthousiast over zijn taalrijkdom en beeldende vergelijkingen.   Voor mij was zijn schrijfstijl echter -zeker in het eerste deel van het boek- eerder storend.  Ik vond zijn vergelijkingen vaak vergezocht en twijfelde zelfs even of ik nog wel verder wou lezen. Nadien geraakte ik meer in het verhaal en ging ik de ingetogen vertelstijl appreciëren. Ik las het uiteindelijk toch nog met plezier uit.  Het eerste boek dat ik las van Mortier, en ik denk dat het wel een tijdje het enige zal blijven.   Goed voor puntje 21, een boek waarin het hoofdpersonage holebi is.

9 gedachtes over “De Verbeelding Book Challenge 2016: update #3

  1. Ik las van Renate Dorrestein enkel nog maar “Zonder genade” en dat kon mij niet zo boeien. Maar dit boek klinkt wel goed; merci voor de tip!

    Jammer dat deze Marquez niet zo goed was; heb hem zelf gekocht terwijl we in België waren, dus ik ga duimen dat hij ons beter bevalt 🙂

    Like

  2. Hier heb ik hetzelfde ervaren toen ik in ‘De spiegelingen’ (voor datzelfde thema) van Erwin Mortier ben beginnen lezen. Best wel literatuur om de aandacht bij te houden, heb het dan maar even opzij gelegd. Van Renate Dorrestein wil zeker nog iets lezen en Gabriel García Marquez staat ook op m’n TBR lijstje met ‘Liefde in tijden van cholera’. ‘Totaal door het dolle heen’, op één of andere manier wil ik dit al een tijdje lezen. Als het zover is, kom ik hier zeker nog eens opnieuw langs om me volledig te overtuigen. Ik vind die challenge ook nog altijd leuk :-).

    Like

Geef een reactie

