Slapen in historisch erfgoed: Mont-Dauphin

Tijdens ons verblijf in de Alpen logeerden wij in le pavillon des officiers in Mont-Dauphin. Het is  een historisch gebouw dat is omgebouwd tot een complex met 16 studio’s en appartementen.  De studio die we daar boekten was op zich niet echt bijzonder, maar de locatie.. die was ronduit fantastisch!  Ik heb op voorhand getwijfeld of we niet beter zouden overnachten in het centrum van het nabijgelegen stadje Guillestre, overal dichtbij, in de vallei, maar wat ben ik blij dat we dat niet hebben gedaan.

Mont-Dauphin ademt geschiedenis uit.  Het is een citadel die vanaf 1693 werd gebouwd door bouwmeester Vauban en is één van de 16 vestingwerken van Vauban die door Unesco beschermd zijn als werelderfgoed. Vauban was koninklijk ingenieur ten tijde van Lodewijk de 14e en bouwde onder diens bewind heel wat verdedigingswerken langs de Franse grenzen.

Tegenwoordig is het fort een dorp met ongeveer 150 inwoners.  Er worden enkele keren per dag toeristische rondleidingen gegeven, maar ik vond het vooral een fantastische plek om zelf te ontdekken, in rond te wandelen, naar de bergen te kijken, naar wat er overblijft van de citadel en naar de miniatuurhuisjes en – auto’s beneden in de vallei.

De service in ons appartementencomplex was beperkt, de inrichting eenvoudig, er was geen wifi (wat voor mij afkicken betekende) maar ik heb zo genoten van Mont-Dauphin dat ik op geen andere plek in de buurt had willen overnachten.

SAM_2393

Wij zagen Mont-Dauphin in de regen, onder de stralende zon, in de ochtend en ’s avond.  Het was in alle omstandigheden prachtig mooi.  Ik vraag me alleen nog af hoe het er uit zou zien onder een laagje sneeuw..

Praktisch: Mont-Dauphin ligt in het Franse departement Hautes-Alpes, op enkele kilometers van Guillestre. Er is een gratis parking aan de rand van het dorp.  Voor wie met het openbaar vervoer wil komen: er is een treinstation in de vallei, maar dan volgt wel nog een klim van enkele kilometers.

4 gedachtes over “Slapen in historisch erfgoed: Mont-Dauphin

  1. Pingback: 42 and counting.. – Greet on the way

Geef een reactie

