Reisfotochallenge #6: “Er bestaat geen slecht weer, alleen onaangepaste kledij”

Twee jaar geleden gingen wij op vakantie naar Noorwegen.  Mijn eerste reis in Scandinavië en eentje waar ik al lang naar uitkeek.   Omwille van de indrukwekkende natuur maar ook wel een beetje uit nieuwsgierigheid naar de Scandinavische manier van leven.

Ik las ter voorbereiding van onze reis een boek over een Nederlands gezin dat was geëmigreerd naar Noorwegen.  Het grootste verschil met hun leven in Nederland was volgens hen dat ze veel meer buiten gingen leven – zeker de kinderen.  Opmerkelijk als je bedenkt dat de winters in Noorwegen toch wel wat langer en kouder zijn dan die in Nederland.

Volgens het boek gebruiken de Noren vaak de uitdrukking ‘Er is geen slecht weer, alleen maar onaangepaste kledij’.  Het lijkt wel een slogan van een fabrikant van outdoorkledij.

De uitdrukking bleef wat in mijn hoofd hangen, en ik werd eraan herinnerd toen ik op onze camping in Stavanger naar buiten keek. De camping grensde aan een park.  Op de grens tussen camping en park stond er een speeltuin.  Het stortregende en ik zat onder de luifel van onze tent een boek te lezen en keek af en toe naar buiten.  Toen zag ik een groep kleuters aankomen, allemaal uitgedost in hetzelfde knalgele regenpak, op weg naar de speeltuin, begeleidsters uiteraard ook in regenkledij.  Ze gingen spelen in de speeltuin, regen of geen regen.

Een kleine twee jaar later was ik opnieuw in Scandinavië, deze keer in Denemarken,  en zag ik dit.

kindjesinkopenhagen

Deze foto is gemaakt in de tuin van Louisiana, het museum voor hedendaagse en moderne kunst iets buiten Kopenhagen.  Achter een paar beeldhouwwerken en vlakbij de zee ligt er daar een helling, waar een groep kinderen aan het spelen was.  Ik veronderstel dat ze op uitstap waren naar het museum, dat ze eerder die dag iets met kunst hadden gedaan, maar nu bestond de activiteit uit langs de helling naar beneden rollen, opstaan, weer naar boven klimmen en herbeginnen.  Het was op het moment waarop ik de foto maakte droog weer maar eerder die dag had het geregend en er hing nog wel wat regen in de lucht. De kinderen hadden allemaal een regenbroek en -jas of skipak aan en amuseerden zich te pletter.

Ik kan mij vergissen maar het versterkte mijn idee dat Scandinaven over het algemeen meer natuurmensen zijn dan wij hier in België.  En dat activiteiten als klassikaal van de berg gaan rollen en de kinderopvang waar er voor iedereen een regenpak klaarligt daar wel iets mee te maken hebben.  Ik vond het in elk geval sympathiek.

Hoe zit dat bij jullie?  Binnenblijven als het ‘slecht’ weer is of een goed regenpak aan en toch naar buiten?

10 gedachtes over “Reisfotochallenge #6: “Er bestaat geen slecht weer, alleen onaangepaste kledij”

  1. Ik ben toch een van de binnenblijvers vrees ik… Binnen valt er ook zoveel te beleven! 🙂
    (Behalve natuurlijk als ik op reis ben… Dan is het meestal maar voor enkele dagen en trek ik me van het weer niets aan.)

    Like

    1. Bij mij is het een beetje gelijkaardig. Als er een goede reden is om buiten te komen (zoals op reis) dan wel, en anders blijf ik toch vaak ook liever binnen. Het was trouwens niet voor niks dat ik van onder een tent naar die kindjes zat te kijken. Wij zaten te wachten tot het wat minder hard regende om de stad in te gaan.

      Liked by 1 persoon

  2. Ik ben een notoire regenhater en blijf daar dus graag voor binnen. Al heb ik wel negen maanden aan een stuk 50 kilometer per dag gefietst en dan ging ik er wel gewoon door. Al vond ik dat ’s avonds naar huis gemakkelijker dan ’s morgens naar het werk.

    Like

    1. Knap dat je dat als regenhater toch zo lang gedaan hebt! Ik vind vooral de combinatie regen en tegenwind niet leuk. De striemende regen in je gezicht. En dan moeten kiezen tussen de regenjas hermetisch dicht houden en beginnen zweten of hem wat open zetten en nat worden van de regen. Ik kies er ook niet voor als het niet moet, maar merk achteraf wel vaak dat het me toch energie geeft.

      Like

  3. Oh zo zalig, dat naar beneden rollen! Hier in Zwitserland zijn ze ook een beetje zoals in Scandinavië, denk ik. Hoe vaak ik hier geen klassen tegenkom tijdens mijn looptochten in het bos of op de trein richting dat bos!
    Bij mij hangt het heel erg van de activiteit af: lopen in de regen vind ik niet echt een probleem; fietsen daarentegen doe ik toch liever als het droog is, al is het maar omdat het zo lastig is om je te kleden: bergop is zo’n regenjas veel te warm, bergaf heb je ze dan weer absoluut nodig… Ik moet duidelijk nog wat beter integreren 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

