Internetverslaafd?

Juli 2014

Ik ga naar de gemeenschappelijke ruimte op onze camping in Stavanger, Noorwegen om er gebruik te maken van de gratis internettoegang.  Wifi was op onze vorige camping betalend en we deden het dus een paar dagen zonder.  Ik kijk snel even of er mails zijn die moeilijk kunnen wachten tot we weer thuis zijn, de rest laat ik ongelezen staan.  Ik check een nieuwssite en merk dat die vol staat met berichten over een neergestort vliegtuig.  Het duurt even voor ik besef wat ongeveer iedereen op dat moment al weet, maar wat aan ons is voorbijgegaan: vlucht MH17 van Amsterdam naar Kuala Lumpur is een paar dagen geleden neergestort.

Ik vind het niet erg, een paar dagen weg van de wereld en onbereikbaar zijn.  Het heeft af en toe zijn charmes. En het is relatief, want ik heb mijn GSM bij en ben dus voor noodgevallen wel bereikbaar.

Juni 2015

Mijn openklapbare Nokia-GSM werkt nog maar liep bij zijn laatste val toch wel wat schade op.  Openklappen lukt nog maar bij het dichtklappen werkt het scharnier tegen.  Ik vrees dat hij het niet lang meer zal volhouden en besluit dat hij aan vervanging toe is.  Tijd om mee te gaan met mijn tijd, ik koop mijn eerste smartphone.

Juli 2015

De smartphone gaat mee op vakantie en bewijst daar onmiddellijk zijn nut.  Er blijken toch wel een paar handige apps voor op reis te zijn, en dat automatisch ophalen van mijn mails telkens ik aanlog op een wifi-netwerk is ook wel praktisch. Ook in België check ik als ik een hele dag van huis ben dankzij mijn data-abonnement wel eens mijn mails of zoek ik snel iets op.

Juni 2016

Ik heb mij er vaak over verwonderd, mensen die voortdurend op hun smartphone kijken, maar besef dat ik één van hen aan het worden ben.  Even een momentje niets te doen: ik kijk op mijn smartphone, snel iets opzoeken: de smartphone wordt boven gehaald, de smartphone zoemt: ik onderbreek wat ik aan het doen was en kijk wat hij te vertellen heeft.

Ik grijp in: ik zet wat automatische meldingen af en hoop het probleem zo onder controle te krijgen.  Het resultaat is dat ik nu niet meer reageer als hij zoemt maar zelf ga kijken of ik niets heb ‘gemist’. Niet echt een verbetering.

Juli 2016

Ik beslis het internetgebruik aan banden te leggen.  Ik zal voortaan nog maar drie keer per dag mijn mails en andere berichten checken.  Het duurt ongeveer een uur voor ik die nieuwe regel aan mijn laars lap.

Augustus 2016

We bevinden ons in de Franse Alpen.  Ik realiseer mij pas op het laatste moment dat ik een verblijfplaats boekte zonder wifi.  We logeren er 4 nachten.  Ik merk dat ik er moeite mee heb, dat ik iets mis.  Ik moet me inhouden om niet voortdurend gebruik te maken van mijn data-abonnement (hoe hoog zijn die kosten voor roaming in het buitenland eigenlijk?).  Als we op het terras van een restaurant zitten met gratis wifi ben ik verbaasd over hoe snel het eten hier wordt geserveerd, ik was iets aan het lezen en nog helemaal niet klaar.

September 2016

Ik heb de drie-keer-per-dag-internet-checken-regel weer bovengehaald, al ben ik nog steeds zéér flexibel in de toepassing ervan.  Maar mijn mailbox loopt al eens vaker vol zonder dat ik dat heb gemerkt, dus het gaat de goede kant uit.  Ik probeer ook als ik ergens zit te wachten minder vaak mijn smartphone boven te halen. Niks mis met gewoon wat rond kijken.

Hebben jullie een smartphone?  Zouden jullie gemakkelijk een tijdje zonder internet kunnen?

11 gedachtes over “Internetverslaafd?

  1. Zooooooo herkenbaar… En zo moeilijk om dat gedrag te veranderen ook!
    Vaak catagoleer ik mijn smartphonegebruik onder de noemer “het moet voor het werk”. Maar heel vaak is dat niet het geval. En vaak is die grens werk/privé ook zo flinterdun…

    Like

    1. Het is inderdaad niet zo gemakkelijk dat te veranderen. Ik herinner mezelf er geregeld aan dat zowat alle mails wel een paar uur kunnen wachten, maar toch kan ik het soms niet laten.. snel even checken..

      Like

  2. Ik heb nog geen smartphone, al zal dat niet lang meer duren. De toegang tot internet wordt op mijn werk zodanig beperkt, dat een smartphone zich nu toch opdringt. Ik hoop alvast dat ik het qua verslaving zal kunnen beperken ;-).

    Like

  3. Vooraf was ik helemaal tegen een smartphone. Waarom zou ik in hemelsnaam constant mijn mails willen checken? Dat was… een jaar of drie geleden. Intussen ben ik ook verslaafd. Ik ga nooit weg zonder het ding en op vakantie durf ik de dataroaming toch regelmatig eens aan te zetten. Je weet nooit wat voor wereldwonderen je misschien zou missen als je even niet oplet… 🙂

    Like

    1. Ik was nooit echt tegen maar ik heb de meerwaarde lange tijd toch wel onderschat. De kost van de dataroaming bleek trouwens wel mee te vallen. Dat wist ik toen nog niet, maar weet ik dus nu wel voor de volgende keer :-).

      Liked by 1 persoon

  4. Ik wil heel bewust geen smartphone en dat is net omdat ik weet dat ik er verslaafd aan zou worden. Heb dat nu al met mijn laptop, snel even iets opzoeken en voor ik het weet zit ik er een paar uur op… Ook check ik inderdaad veel te vaak mijn mails, feeds e.d., terwijl ik best wel weet dat 1 of 2x per dag ook genoeg is. Mja, het blijft moeilijk… Maar als we dan eens geen internet hebben of het – zoals nu – een drukke periode is met eerst bezoek en dan een voor te bereiden verhuis waardoor ik minder op mijn computer zit (aleja, op dit moment zit ik wél al weer even paf af in de zetel mét laptop, maar soit 😉 ), dan mis ik het eigenlijk ook niet eens. Alleen zo stom dat ik daarvoor dus op reis moet of bezoek moet hebben om dat door te hebben en te kunnen volhouden…
    Succes alleszins met je 3x per dag checken, ik duim dat het je lukt en probeer mee te doen!

    Like

    1. Ja, dat is voor mij ook herkenbaar. Als het druk is vind ik het niet erg als ik eens een hele dag niet aanlog. Ik blijk dan maar zelden iets belangrijks te hebben gemist :-). Maar oh wee als ik wat meer tijd heb, dan loopt het toch een beetje uit de hand.

      Liked by 1 persoon

  5. Ik heb een smartphone en ik ben heel erg verslaafd. Ik wil niet weten hoe hoog mijn volgende rekening voor mobiele data in het buitenland zal zijn want, helaas, roaming is tot op heden nog niet gratis en hoewel we in al onze B&B’s free WiFi hadden, moest ik tijdens onze ritjes of op een WiFi-loos terras toch af en toe eens mails checken, of een fotootje op Facebook of Instagram plaatsen. Dat kon echt niet wachten tot we weer ‘thuis’ waren. Erg is dat hé.

    Liked by 1 persoon

    1. Het is maar ‘erg’ als je daar zelf last van hebt, he. Zelf heb ik geen instagram. Soms denk ik dat ik dat ook wel eens wil proberen, maar anderzijds is het misschien maar beter zonder.

      Like

  6. Ik heb een smartphone en heb sinds kort FB en messenger eraf gegooid. Ik wil niet meer dagelijks daarmee geconfronteerd worden, zelfs e-mail lees ik nog enkel op de laptop. Op vakantie al helemaal niet, ik weet ook van anderen dat kosten voor ‘roaming’ hoog kunnen oplopen… Naar de toekomst toe spreekt Instagram me dan wel meer aan… Tijd zal ongetwijfeld raad brengen. Het geeft me in elk geval meer rust, om minder afhankelijk te zijn van… Interessante post, Greet. 🙂

    Like

Geef een reactie

