Had ik 168 miljoen, wat zou ik dan doen?

Gisterenmiddag las ik de nieuwste nieuwsbrief van Tuttefrut.  Naar aanleiding van het superbedrag van 168 miljoen dat bij Euromillions door een Belg werd gewonnen stelde Kathleen de vraag ‘Had je 168 miljoen, wat zou jij dan doen?’.

Het is een vraag waar ik niet echt vaak over nadenk.  Ik kocht nog nooit een lottobiljet en dan wordt de kans dat ik ooit win wel erg klein.  En toch..  Na het lezen van de nieuwsbrief ging ik onze ramen wassen.  Niet echt iets dat veel concentratie vraagt en dus bleven mijn gedachten hangen bij de vraag van Kathleen. Buiten het feit dat ik dan een ramenwasser zou laten komen zou ik als ik 168 miljoen zou winnen ook nog het volgende doen:

  • Ik zou verhuizen naar een modern huis met grote ramen en zicht op water (al zou een herenhuis in art-nouveau stijl ook geen straf zijn).
  • Mijn woonplaats zou rustig en stil zijn, maar toch in de stad (of in de buurt ervan) liggen.
  • Ik zou een eigen zwembad en home cinema wel kunnen appreciëren.
  • Ik twijfel nog of ik voor mezelf een auto zou kopen.  Indien wel dan had ik graag een zelfrijdend en ecologisch model, anders zou ik al eens een beroep doen op een taxibedrijf.
  • Ik zou nog steeds mijn fiets gebruiken voor een deel van mijn verplaatsingen (al zou ik dan wel een nieuwe fiets willen – of misschien wel meer dan één).
  • Ik zou veel reizen.  Een buitenverblijf zegt me niet veel, maar ik zou ongetwijfeld wel wat luxueuzere verblijfplaatsen kiezen dan nu het geval is.  Al blijft sfeer en karakter belangrijker dan pure luxe.
  • Ik zou het grootste deel van de winter ergens anders dan in België doorbrengen (lees: ergens waar het warmer en minder donker is).
  • Ik zou mezelf geregeld trakteren op een massage en me al eens verwennen met het soort van luxe dat ik nu te duur vind (ik denk aan luxueuze wellness arrangementen en sterrenrestaurants).
  • Ik hoef niet het laatste model Iphone of een professionele keuken, ik heb niets met dure juwelen, goud en diamanten of met kleding van bekende designers.  Ik heb dan weer wel een zwak voor outdoor gadgets, dus zou me waarschijnlijk wel laten verleiden door dingen als een high-tech tent en een belachelijk duur ultralicht slaapmatje dat het comfort van de beste matras evenaart.
  • Ik zou investeren in innovatieve, leuke projecten van mensen die buiten de gangbare paden durven denken, bij voorkeur dingen met een ecologische of maatschappelijke meerwaarde.
  • Ik zou uiteraard zorgen voor een gezonde financiële reserve en niet al mijn geld direct uitgeven aan een luxueus jacht en oesters, kaviaar en champagne (ik eet trouwens geen oesters of kaviaar en van alcohol word ik moe).
  • Ik ga er van uit dat ik dat grote bedrag gewonnen heb samen met mijn man en dat hij dus met zijn deel kan doen wat hij zelf wil.  Indien dat niet het geval is zou ik uiteraard met hem delen.
  • Ik zou al eens vaker een feestje organiseren en de mensen die mij lief zijn laten meegenieten van de dingen die ik mij dan zou kunnen veroorloven.
  • Ik zou ook wel een deel van mijn nieuwe rijkdom delen met familie en vrienden, al lijkt me dat wel een delicate kwestie: wie wel? wie niet? hoeveel?  Iets om als het zover is eens een nachtje over te slapen.
  • Ik zou sowieso een paar goede doelen steunen.  Ik zou ze grondig screenen en bij voorkeur zelf betrokken willen zijn. Er zou minstens één organisatie bij zijn die werkt rond duurzame ontwikkeling in de derde wereld, en zeker ook één die zich inzet voor dierenwelzijn.

Zo, blij dat ik nu een plan heb om op terug te vallen als ik ooit veel geld in mijn schoot geworpen krijg :-).

Wat zouden jullie doen als jullie een grote som geld zouden winnen?

12 gedachtes over “Had ik 168 miljoen, wat zou ik dan doen?

  1. Haha, geweldig dat je erover blogt… Ik zit sinds gisteren ook al na te denken over het ‘vraagstuk’ en geraak toch niet zo heel ver met concrete dingen zoals jij 😉 nog maar even verder dagdromen, haha.

    Like

  2. Daar droom ik wel eens van. Ik zou een klein zelfvoorziend huisje kopen maar wel een groot stuk grond voor hondjes op te vangen. Ik zou een auto kopen én een appartementje voor mijn zus, ma en mijn metekind. Ik denk dat ik voor de rest niet veel zou kopen.

    Liked by 1 persoon

  3. 168 miljoen is voor mij echt té onoverzichtelijk, niet te bevatten. Ik vind het ook veel te veel voor één winnaar, maar die kwestie is hier niet aan de orde.
    Wat zou ik ermee doen? Delen met (mijn man en) mijn zoon zodat hij zich voor de rest van zijn leven geen zorgen (ivm financiën) meer moet maken. Zeker nog wat meer reizen dan we nu al doen. En ach, er is dan toch geld genoeg, dan zou ik een penthouse kopen hier in de buurt voor onze oude dag. En hier en daar uitdelen aan mensen die het echt nodig hebben. En de rest sparen aan intrest -1% zeker? 😉

    Like

    1. Ja, die bedragen zijn inderdaad niet te bevatten. Ik zou ook veel liever 168 kansen hebben om 1 miljoen te winnen dan 1 kans op 168 miljoen. Maar ja, ik ben misschien gewoon te rationeel voor de lotto (of te veel met kansberekening bezig :-)).

      Like

  4. Ik weet niet of het me per se gelukkiger zou maken, zo’n hoop geld, hoeveel is dat zelfs… En het is nodig, voor den brode en om te kunnen leven. Maar meer ook niet vind ik. Ik hecht meer aan waarden zoals gezondheid, oprechte vriendschap, dat we gelukkig zijn ‘as is’ en zo. Al droom ik wel eens hardop zoals ieder mens … en voeg het dan toe op m’n bucket list ;-).

    Like

    1. Je hebt zeker gelijk, Hilde! Geld is maar een middel. Ik denk dat als het over zo’n groot bedrag gaat ik me ook verantwoordelijk zou voelen om het goed te besteden. Ik zou mezelf wel wat extra gunnen maar het grootste deel toch gebruiken om goede doelen te steunen, en dan wil je natuurlijk wel dingen kiezen die een verschil kunnen maken. Daar zou ik dus wel goed over nadenken. Maar ik speel niet eens mee met de lotto, dus winnen zit er niet echt in :-).

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

