De Verbeelding Book Challenge update #4

De laatste update van mijn Verbeelding Book Challenge 2016 dateert al van een tijdje geleden.  Tijd voor een nieuwe stand van zaken.  De uitdagingen en welke punten ik tot nu toe al heb kunnen afvinken vind je hier terug.  Mijn vorige updates vind je hier.

Hoed u voor namaak – Diane Broeckhoven en Jean-Paul Mulders

hoed u voor namaak

Zij is 65, hij 43. Zij is wijs en bezadigd, hij wil de wereld bestormen en veranderen. Hij is gefascineerd door kalasjnikovs, mechanische uurwerken en George Orwell, zij vertelt over haar tijd bij goeroe Bhagwan. Jean-Paul kijkt op tegen het ouder worden, Diane stelt hem gerust dat het wel meevalt. Al schrijvend gaan ze op zoek naar het juiste woord, naar authenticiteit.  

Prachtig geschreven ontboezemingen, humorvol, herkenbaar en teder.  Gaandeweg perfecte tweestemmigheid, om beurten de rol van de basso continuo of de fiorituur zingend: lavend voor geest en gemoed.

Ik las eerder dit jaar met veel plezier De buitenkant van meneer Jules van Diane Broeckhoven.  Dat smaakte naar meer en dus ging ik in de bibliotheek op zoek naar een ander boek van haar.  Toen ik de achterflap van dit boek las gingen er twee belletjes rinkelen in mijn hoofd.  Die van uitdaging 6 van de Verbeelding Book Challenge (een briefroman) en uitdaging 18 (Een boek geschreven door een auteur toen hij/zij al boven de 65 was).

Ik vond het geen literair meesterwerk maar zeker wel aangenaam om lezen. Het boek werd voor mij beter naarmate ik verder vorderde en de schrijvers wat beter leerde kennen.  Ik moet eerlijkheidshalve wel vermelden dat Diane Broeckhoven pas op het einde van het boek 65 wordt, dus wat puntje 18 betreft is dit eigenlijk een beetje een twijfelgeval.

 

De Loney – Andrew Michael Hurley

deloney

De ontdekking van een kinderlijkje aan de stormachtige Engelse kust van Lancashire dwingt Smith, de verteller van dit verhaal, terug te denken aan de pelgrimsreis die hij in 1976 met zijn ouders en geestelijk gehandicapte broer Hanny ondernam naar dat kustgebied, dat daar de Loney wordt genoemd. De bewoners van de Loney zijn niet allemaal even blij met het katholieke gezelschap, en er gebeuren raadselachtige dingen. Niet alleen wordt er gebeden voor Hanny in de hoop dat hij zal genezen, de jongen raakt ook verzeild in andere verontrustende rituelen. Smith is de enige die weet wat er is gebeurd en legt zichzelf de loodzware last van het zwijgen op. Maar zal hij dat zijn leven lang volhouden?

Een spannend boek, eentje dat ik grotendeels las in de Franse Alpen, op een erg rustige plek waar er weinig afleiding was.  Ik las goed door. Of dat de verdienste was van dit boek of van de omstandigheden, dat weet ik niet helemaal zeker.  Een degelijk boek, maar voor mij niet het meesterwerk waar het hier en daar voor wordt versleten.  Mijn man kocht en las het vorig jaar, ik zette het nadien in mijn boekenkast om ook te lezen.  Vandaar dus goed voor puntje 28: Een boek dat je in 2015 kocht en dat nog steeds ongelezen in de boekenkast staat.  Ik kocht het dan wel niet echt zelf, maar het maakt sinds 2015 deel uit van ons gemeenschappelijk vermogen als getrouwd koppel, dus vond ik wel dat ik het hier mag meetellen :-).  God en het geloof zijn nogal prominent aanwezig in dit boek, dus ook nog goed voor puntje 11: een boek waarin geloof/spiritualiteit centraal staat.

The Rosie project – Graeme Simsion

therosieproject

De autistische Don Tillman doceert genetica aan de universiteit. Hij is superintelligent, kan geweldig koken en is op zoek naar een vrouw. Door zijn sociale onhandigheid is hij echter nooit verder gekomen dan een eerste date. Met behulp van een zestien pagina’s tellende vragenlijst hoopt hij zijn perfecte partner te vinden.
Dan komt Rosie Jarman in zijn leven: verre van perfect, maar wel intelligent en mooi. En ze is ook op zoek naar haar biologische vader – een zoektocht waarbij Don haar misschien zou kunnen helpen.

Toen ik begon te lezen vreesde ik even dat Don als een karikatuur van een autist zou worden neergezet, maar dat gevoel had ik verder niet meer.  Het boek leest heel erg vlot.  De afloop is niet echt verrassend, er zitten geen ingewikkelde verhaallijnen of dubbele betekenissen in, maar dat hoeft ook niet.  Met plezier gelezen. Het is bij momenten best wel grappig, dus vulde ik het in bij uitdaging 5: een humoristisch boek.

Stern – Thomas Heerma Van Voss

stern

Hugo Stern is een basisschoolleraar. Met zijn vrouw Merel en hun achttienjarige zoon Bram woont hij in een aangenaam huis in Amsterdam-Zuid. Maar als hij onverwacht met vervroegd pensioen wordt gestuurd neemt zijn leven onvoorziene wendingen. Hij, de man die nooit iets verkeerd deed, moet afrekenen met heden en verleden.

Het hoofdpersonage van dit boek, Hugo Stern, is een tragisch figuur. Hij heeft al zijn hele leven moeite met het aanknopen van sociale contacten. Hij wil wel, maar het lukt hem niet. Het boek springt tussen verschillende tijdsperiodes en geeft een beeld van de jonge Stern die de wereld wil gaan ontdekken, de Stern die samen met zijn vrouw Merel een gezin wil stichten en de oudere Stern die de greep op zijn leven meer en meer verliest als hij op prepensioen wordt gestuurd en zijn zoon volwassen wordt.
Thomas Heerma van Voss was pas 23 toen dit boek werd gepubliceerd, en hij heeft duidelijk talent.  Blijkbaar zit het schrijven in de familie (vader, moeder en broer deden het hem voor). Goed voor puntje 19 van de VBC: een boek geschreven door een auteur toen hij/zij jonger was dan 25.

 

PAAZ- Myrthe van der Meer

paaz

Als Emma van de ene op de andere dag opgenomen wordt op de paaz, weet ze één ding zeker: hier is een fout gemaakt. Ze heeft namelijk een leuke baan, een geweldige vriend en een goed leven, dus dat ze dood wil kan dan toch geen probleem zijn?
Het is het begin van Emma’s zoektocht door de absurde wereld van de psychiatrische kliniek met al haar regels, pillen en diagnoses – een zoektocht naar de uitgang, maar boven alles een zoektocht naar zichzelf. Tijdens haar reis langs vreemde patiënten en nog vreemdere therapeuten, depressieve kerstballen en onverwachte vriendschappen, begint Emma te beseffen dat ze hier niet voor niets zit, en dat zij de enige is die kan bepalen of, maar vooral ook hóé ze ooit de paaz weer verlaat.

Een boek over depressie, over de doodswens van hoofdpersonage Emma, en toch is het geen dramatisch boek.  Myrthe van der Meer slaagt er perfect in dit verhaal op een luchtige manier te vertellen.  Ze verbleef zelf vijf maanden op de PAAZ (Psychiatrische Afdeling Algemeen Ziekenhuis) en beschrijft het leven daar dus vanuit haar eigen ervaring. Het boek gaat over Emma’s gedachten, haar relatie met medepatiënten, over de hulpverleners, over medicatie en het proces van genezing.  Myrthe van der Meer schreef ook al een vervolg op PAAZ en dat wil ik zeker ooit ook eens lezen.

Het vrouweneiland – Inger Frimansson

16008349

Tobias Elmkvist is schrijver. Hij heeft een aantal goed gerecenseerde maar slecht verkopende dichtbundels gepubliceerd. Hij woont vlak bij Stockholm, maar aan het begin van het verhaal bevindt hij zich op de afgelegen boerderij van zijn vader Carl. Daar is Tobias naartoe gegaan om zijn vader en diens jongere vrouw Sabina te helpen met het werk op de boerderij.

Tobias en Sabina krijgen een verhouding, die niet verborgen blijft voor Hardy, een onaangename, criminele dorpsbewoner. Als Hardy probeert Tobias af te persen, steekt deze hem neer. Sabina treft Tobias aan met het lijk. Koelbloedig en daadkrachtig zorgt ze ervoor dat de plaats van het misdrijf wordt schoongemaakt en dat het lijk verdwijnt. Maar om hun geheim te bewaren moet er nog meer gebeuren..

Het vrouweneiland is een ijzingwekkende psychologische thriller over de verschrikkelijke consequenties die zich voordoen als in iemands leven alle remmingen wegvallen.

Het vrouweneiland vertelt het verhaal van Tobias, een schrijver die, wanneer hij zich bedreigd voelt, een andere man neersteekt.  Het boek gaat over hoe Tobias omgaat met de gevolgen van zijn daad, over hoe hij twijfelt over wat hij moet doen, over zijn eigen afgrijzen en over hoe zijn geheim deel gaat uitmaken van zijn leven en de gevolgen daarvan op zijn denken.  Voor een thriller ligt het tempo in het boek vrij laag en dat vond ik ook wel prettig.  Ik hield ook wel van het einde.

Ik kreeg het boek van medeblogster Hilde, dankzij een weggeefactie op haar blog. Er zat ook nog een leuke ontmoeting met Hilde in Lier aan vast.  En dus is dit boek goed voor puntje 30: Een boek dat een andere deelnemer van de Verbeelding Book Challenge je heeft gegeven.

Aantal uitdagingen tot nu toe geschrapt: 24/30

Met deze boeken erbij heb ik ondertussen 24 van de 30 uitdagingen kunnen  afvinken.  2016 loopt stilaan op zijn einde en ik zal me dus moeten reppen als ik echt nog alle puntjes wil kunnen schrappen.  Hierbij een overzicht van wat er nog open staat:

2) Een horror boek (hiervoor ligt er een boek klaar, The Shining van Stephen King)

12) Een boek waarin eten centraal staat (deze zou ik eigenlijk al kunnen invullen met één van de kookboeken waar ik het afgelopen jaar wel wat in las, ik hield dat nog even in beraad voor het geval ik nog een fictieboek over eten zou lezen)

13) Een stiekem-wil-ik-niet-dat-iemand-weet-dat-ik-dit-boek-heb-gelezen-boek (van zelfhulpboeken tot stationsromannetjes) (goh, deze vind ik een lastige.  Als tijdschriften mogen meegerekend worden krijg ik dit nog wel ingevuld..)

14) Een boek geschreven door een auteur met Afrikaanse roots (momenteel bezig in De Spiegel van de Zuid-Afrikaanse schrijver André Brink)

17) Een hervertelling van een bekend sprookje (Dit is een rubriek waar ik niets mee heb, ik betwijfel of deze ingevuld zal geraken.  Ik las hier en daar een recensie van mogelijke boeken, maar voorlopig niets waar ik enthousiast van werd)

24) Een boek dat zich afspeelt in de toekomst (Ik ga ze zeker niet uit de weg, de boeken over de toekomst, maar blijkbaar kwam ik er dit jaar niet vanzelf eentje tegen. Ik zette een paar kandidaten voor dit puntje op mijn leeslijstje.  Afwachten of het er dit jaar nog van komt.)

6 gedachtes over “De Verbeelding Book Challenge update #4

  1. Interessant 🙂 en enkele overeenkomsten ook. Zo las ik eveneens ‘Hoed u voor namaak’, het boek van Graeme Simsion en ahum…tja… ‘Het vrouweneiland’ (dank je overigens om te linken naar m’n blog). De andere boeken zouden me een voor een zeker ook wel kunnen aanspreken, ik voeg ze graag toe aan m’n TBR lijstje op Goodreads als ze er nog niet op staan… 24 van de 30 dat zit zeker snor hé Greet ;-).

    Like

  2. Haha, het behoort tot het “gemeenschappelijk vermogen als getrouwd koppel” 🙂 Maar inderdaad, hier worden ook wel vaak boeken door de ene gekocht die de ander dan ook leest, dus dat tel ik ook gewoon mee.

    Die tijdschriften voor puntje 13, dat heb ik ook nog gedacht! Al ben ik uiteindelijk voor iets anders gegaan, eigenlijk zou een Flair of het occasionele roddelboekske dat ik bij de dokter lees veel beter passen 🙂

    En nu ga ik snel “Stern” op mijn leeslijst zetten, merci voor de tip!

    Like

    1. Ja he, roddelboekjes en vrouwenblaadjes: ideale lectuur voor in wachtzalen. Soms ligt er dan ook een Knack of zo en begin ik te twijfelen, maar als ik zit te wachten op de tandarts of dokter past daar voor mij toch een Story of Dag Allemaal bij :-).

      Liked by 1 persoon

    2. Trouwens, ik schreef dat ik die hervertelling van een sprookje zo ging laten, maar zag de dag nadien dat ze ‘het geheime dagboek van klein duimpje’, het boek dat jij voor dat puntje hebt gelezen, in de bib hadden, en dus ging ik toch maar eens kijken en heb ik me laten overtuigen door de mooie tekeningen.

      Like

Geef een reactie

