Verbeelding Book Challenge 2016: laatste update

 

De Verbeelding Book Challenge 2016 is afgelopen.  Ik las na de vorige update nog een paar boeken die konden dienen voor de challenge, en strandde op 26/30 .  Hierbij de eindstand:

  1. Een boek dat meer dan 600 pagina’s telt: Tonio – A.F.Th. van der Heijden
  2. Een horror boek: De Shining – Stephen King
  3. Een detective: Past mortem – Ben Elton
  4. Een klassieker: To kill a mocking bird – Harper Lee
  5. Een humoristisch boek: The Rosie Project – Grame Simsion
  6. Een briefroman (een boek geschreven in brieven of e-mails): Hoed u voor namaak – Diane Broeckhoven en Jean-Paul Mulders
  7. Een debuut (het eerste boek van de auteur in kwestie): PAAZ – Myrthe van der Meer
  8. Een boek waarin familie centraal staat: Mijn zoon heeft een sexleven en ik lees mijn moeder roodkapje voor – Renate Dorrestein
  9. Een boek waarin geestelijke gezondheid centraal staat: Ik mis mezelf- Lisa Genova
  10. Een boek waarin de dood centraal staat: De buitenkant van meneer Jules – Diane Broeckhoven
  11. Een boek waarin geloof/spiritualiteit centraal staat: De Loney – Andrew Michael Hurley
  12. Een boek waarin eten centraal staat: Ik was van plan hier een kookboek in te vullen, maar aangezien ik die nooit echt van voor tot achter lees, laat ik het toch maar open.
  13. Een stiekem-wil-ik-niet-dat-iemand-weet-dat-ik-dit-boek-heb-gelezen-boek (van zelfhulpboeken tot stationsromannetjes):  ik heb de ‘roddelboekjes’ die ik wel eens in een wachtzaal lees niet meegeteld, aangezien dat niet echt boeken zijn, deze blijft dus ook open.
  14. Een boek geschreven door een auteur met Afrikaanse roots: Mirror – André Brink
  15. Een boek geschreven door een auteur met Aziatische roots: Opgeruimd! – Marie Kondo
  16. Een boek geschreven door een auteur met Latijns-Amerikaanse roots: De kolonel krijgt nooit post – Gabriel Garcia Marquez
  17. Een hervertelling van een bekend sprookje
  18. Een boek geschreven door een auteur toen hij/zij al boven de 65 was: Hoed u voor namaak – Diane Broeckhoven en Jean-Paul Mulders (een twijfelgeval – aangezien Diane Broeckhoven pas op het einde van het boek haar 65ste verjaardag viert en mede-auteur JP Mulders een pak jonger is)
  19. Een boek geschreven door een auteur toen hij/zij jonger was dan 25: Stern – Thomas Heerma Van Voss
  20. Een boek geschreven door een auteur die dezelfde voornaam heeft als jij: ik gaf mezelf eerst een half puntje voor Vele hemels boven de zevende van Griet Op De Beeck, maar Griet is geen Greet, dus geen punten hier.
  21. Een boek waarin het hoofdpersonage holebi is: Mijn tweede huid – Erwin Mortier
  22. Een boek waarin het hoofdpersonage een kind jonger dan 12 is:  To kill a mockingbird – Harper Lee
  23. Een boek waarin het hoofdpersonage geen mens is: Eilandgasten -Vonne van der meer (beetje flexibel omgesprongen met het begrip hoofdpersonage -in dit geval het vakantiehuis waar alle kortverhalen uit dit boek zich afspelen en dat hét element is dat de verhalen met mekaar verbindt)
  24. Een boek dat zich afspeelt in de toekomst: The road – Cormac McCarthy
  25. Een boek dat zich afspeelt in een ver, ver verleden (hoe verder, hoe beter!): Woesten- Kris Van Steenberge (einde 19e eeuw)
  26. Een boek dat springt tussen verschillende tijdsperiodes (heden en verleden, verleden en toekomst, heden en toekomst, verleden en nog verder verleden…): Totaal door het dolle heen – Karen Joy Fowler
  27. Een boek dat zich in de dichtstbijzijnde Vlaamse stad afspeelt: Het verdriet van Turnhout – Robert Baeken
  28. Een boek dat je in 2015 kocht en dat nog steeds ongelezen in de boekenkast staat: De Loney – Andrew Michael Hurley (ik kocht het niet zelf – dat deed mijn man – maar het stond nadat hij het zelf las wel ongelezen in mijn boekenkast en wij zijn getrouwd dus ook een beetje mijn aankoop, toch?)
  29. Een boek van een auteur waarvan je in 2015 al iets las:  Zomerhuis met zwembad – Herman Koch
  30. Een boek dat een andere deelnemer van de Verbeelding Book Challenge je heeft gegeven: Het vrouweneiland – Inger Frimansson (met dank aan Hilde)

 

En nog wat extra uitleg over de boeken die ik sinds de vorige update nog las:

De Spiegel – André Brink

Steve is een succesvolle architect die met zijn vrouw en twee dochters een gemoedelijk bestaan leidt in een door hemzelf ontworpen huis in Kaapstad. Tot hij op een ochtend bij het scheren een blik werpt in de fraaie art-nouveauspiegel, een geschenk van zijn vrouw, en het geschokte gezicht van een zwarte man hem aanstaart. Steve krijgt de schrik van zijn leven. Hij herkent zichzelf niet meer. Is hij van het ene op het andere moment
veranderd of was hij altijd al zo? Wat zullen zijn familie, vrienden en collega’s zeggen? Vanaf het moment dat Steve zijn badkamer en uiteindelijk het huis durft te verlaten, is niets meer zeker.
Net als in De blauwe deur speelt André Brink in De spiegel met persoonlijke identiteit, het maken van keuzes en de mogelijkheid van een ander leven.

Een intrigerende achterflap, vond ik.  En een intrigerend boek.  Steve, een blanke architect in Zuid-Afrika, stelt op een ochtend vast dat hij zwart is. Hij vreest voor de reacties van zijn omgeving, maar dan blijkt dat hij vooral zelf is veranderd.  Ik vond het een mooi geschreven boek, ook al las ik een vertaling.  Ik vermoed dat André Brink het origineel in het Engels schreef, al zou het ook Afrikaans kunnen geweest zijn.   In de jaren 60 was Brink één van de belangrijkste figuren in de Zuid-Afrikaanse literatuur, die protesteerden tegen het Apartheidsregime. Hij overleed op 6 februari 2015 op een vliegtuig, dat hem terugbracht naar Kaapstad na het ophalen van een eredoctoraat aan de Universiteit van Louvain-la-Neuve.

De shining – Stephen King

Jack Torrance, zijn vrouw Wendy en hun vijfjarige zoon Danny verblijven in het Overlook Hotel, waar Jack is ingehuurd als huismeester. Danny heeft een gave: ‘het licht’, zoals de oude meneer Hallorann het noemt. In het Overlook Hotel nemen Danny’s visioenen angstaanjagende vormen aan. Hevige sneeuwstormen sluiten het gezin volledig af van de buitenwereld. Het hotel zou verlaten moeten zijn, maar wie is de dame in kamer 217 en wie zijn de gemaskerde gasten die maar met de lift op en neer blijven gaan?

Het was lang geleden dat ik nog eens een boek van Stephen King las en ik ben blij dat dat er nog eens van kwam. Ik kende het verhaal al een beetje, zag namelijk ooit de film.  En meestal vind ik dat vervelend, maar in dit geval zat er zoveel tijd tussen dat ik mij daar toch niet veel meer van herinnerde.

The Road – Cormac Mc Carthy

Een man en zijn zoontje doorkruisen een verzengd Amerikaans landschap, bedekt met de as van een vergane wereld. Het enige wat hun rest is te overleven, en zich vast te houden aan de kostbare brokstukken van hun eigen menselijkheid. Ze zijn alles voor elkaar. De weg is een bespiegeling over de dunne scheidslijn tussen beschaving en woestenij, en over de alomvattende en soms beangstigende liefde die een kind voor zijn ouders voelt. Een ijzingwekkend meesterwerk.

Een veelgeprezen boek, maar niet echt mijn ding. Heel even snapte ik het, waarom de beschrijving hierboven het over een meesterwerk heeft, maar dat heeft niet lang geduurd. Het grootste deel van de tijd heeft het me vooral energie gevraagd om verder te lezen. Ik las de originele versie, achteraf denk ik dat de vertaling mogelijk minder moeite zou hebben gekost en me misschien beter zou zijn bevallen. Het is een donker verhaal, uitzichtloos, repetitief en in zekere zin voorspelbaar. Mc Carthy heeft een eigen stijl: veel korte zinnen, weinig leestekens, dialogen waarin niet duidelijk wordt aangegeven wie er aan het woord is, geen indeling in hoofdstukken.

Tijd voor een nieuwe jaar, tijd voor een nieuwe uitdaging:  de Verbeelding Book Challenge 2017 staat al klaar.  Ik begin niet met grote ambities, deelnemen en goede boeken lezen is bij deze alweer veel belangrijker dan een 30/30 halen.

En wie weet zorgt de challenge er ook in 2017 voor dat ik een paar interessante, nieuwe mensen leer kennen.  2016 was op dat vlak zeker geslaagd. Er was de aangename kennismaking met Hilde, de Verbeelding Bookclub op goodreads en de zeer gezellige kerstboekenmeetup met een aantal boeiende dames.

4 gedachtes over “Verbeelding Book Challenge 2016: laatste update

  1. Ik vond het ook heel fijn om mee te doen met de VBC, heb hierdoor heel veel gelezen in 2016. Dit jaar laat ik het aan mij voorbijgaan, wil eerst eens die boeken beginnen lezen die nog ongelezen in de boekenkast staan…

    Like

Geef een reactie

