10 tips voor een citytrip naar Londen

Mijn man en ik hadden in oktober iets te vieren en besloten onszelf te trakteren op een lang weekend in Londen.  Ik schreef nadien enthousiast deze blogpost en liet hem hier toen 3 maanden onafgewerkt in de concepten staan.  Het duurde even, maar uiteindelijk is Londen in tussentijd ook weer niet zo hard veranderd, dus.. beter laat dan nooit: een kort verslagje en een paar tips voor enkele dagen Londen.

londen-bridge

Het was geleden van tijdens mijn schooltijd dat ik nog in Londen was geweest.  Alhoewel ik me daar nog wel één en ander van herinnerde, was Londen intussen (25 jaar later) toch wel serieus veranderd.

Londen was bruisend, druk, boeiend, stimulerend en ook wel een beetje vermoeiend.  De 2,5 dag ter plaatse waren eigenlijk veel te kort.  Hierbij 10 tips die je kunnen helpen om zoveel mogelijk uit je verblijf in Londen te halen.

Tip 1: Maak gebruik van de Eurostar om er te geraken en boek je ticket ruim op voorhand. Bij mijn vorige bezoek aan Londen was er van de kanaaltunnel nog geen sprake en dus gingen we met de boot.  Dat heeft ook zijn charmes maar in Brussel op de trein stappen en twee uur later in hartje Londen staan is toch wel zalig.  Wij deden er trouwens langer over om vanuit Brussel weer thuis te geraken (met het openbaar vervoer, op een zondag) dan die twee uur op de Eurostar.

Tip 2: Maak in Londen gebruik van het openbaar vervoer en koop daarvoor ter plaatse een Oyster Card.  De Oyster Card is een chipkaart waar je een zelf te kiezen bedrag op oplaadt. Bijladen kan overal in de metrostations. De kaart zelf kost 5 pond, maar die krijg je bij het einde van je verblijf, samen met het overblijvende tegoed, terugbetaald.  Je kan ook op voorhand online een Oyster Card aankopen, maar dan betaal je verzendingskosten en veel tijd vraagt het niet om dat ter plaatse te doen.

londen-look-right

Tip 3: Houd er rekening mee dat er in Groot-Brittannië links wordt gereden.  Het is als voetganger in het begin altijd even wennen.  Gelukkig staan er bijna overal aanwijzingen op het wegdek om verwarde toeristen te helpen.  Het valt trouwens op dat bijna geen enkele voetganger wacht tot het licht op groen springt om over te steken.  Wij deden dat in het begin wel, maar hebben ons dan maar snel aangepast, onder het motto ‘when in London, do as the Londoners do’.

londen-camden

 

Tip 4: Breng een bezoek aan Camden Town, een van de hipste buurten van Londen.  Kenmerkend zijn de leuke gevels van de winkels en de hippe markten.  Wij stelden er ook een zeer lekkere maaltijd samen, met street food van de verschillende kramen op de Kerb Camden Market.  Jammer genoeg wel maar open tot 18u.

 

londen-camden2

Tip 5: Zorg voor goede wandelschoenen.  Het viel maar weer eens op dat wij op een citytrip meer wandelen dan we denken.

Tip 6: Maak gebruik van de metro, maar wissel al eens af met een typische Londense dubbeldekkerbus.  Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar ik kan geweldig blij worden van goed georganiseerd openbaar vervoer.  Het metrosysteem van Londen is wat dat betreft een schoolvoorbeeld.  Hoe je in een druk metrostation door het juiste kleurtje te volgen en dan te kiezen tussen West of Oost als vanzelf op het juiste perron terechtkomt en er dan supersnel een metrostel komt aangereden: toen ik hier als veertienjarige voor het eerst kwam vond ik het geweldig en eigenlijk is dat nog niet veranderd.  Maar.. ik vond het ook fantastisch om in een typische Londense dubbeldekkerbus op de eerste rij op de bovenste verdieping dwars door het centrum van Londen te worden gereden.

Tip 7: Bekijk Londen ook eens vanuit de lucht. Er zijn een aantal leuke uitkijkpunten, er is de Londen Eye en er is ook nog de kabelbaan over de Thames van London Emirates.  Ik vond dat ik toch één keer in mijn leven in de London Eye moest hebben gezeten, dus deden we dat.

 

Tip 8: Voorzie een ruim budget voor accommodatie of doe wat water bij de wijn wat sommige criteria betreft.  Zelfs nu het pond relatief goedkoop is blijft accommodatie in Londen duur.  Wij hielden het budgetvriendelijk door te kiezen voor een kleine kamer in een guesthouse dat wat buiten het centrum lag (maar wel dichtbij een metrostation).  Geen wonder trouwens dat logeren er niet goedkoop is als je ziet hoeveel een huis kost.  Ik kan het niet laten om eender waar ik kom eens nieuwsgierig naar de huizenprijzen te kijken.  Een huisje/appartement in Londen is dúúúr.  De huurprijzen leken me op het eerste zicht dan weer wel mee te vallen, tot ik mij realiseerde dat de prijzen per week waren en niet per maand. Slik.

Tip 9: Voor wie graag vegetarisch of vegan wil eten is de website vegan london een aanrader.  Er is onder andere een overzichtelijke kaart op terug te vinden met vegan/vegetarian/vegan-friendly adresjes, en dat zijn er zo veel dat ik spijt had dat we niet veel langer bleven.  Niet allemaal uitgetest maar de bezoekjes aan Mildreds in Camden (er is er ook één in Soho en bij King’s Cross) en Tibits (een filiaal van de Zwitserse keten) waren zeker aanraders.  Op vegan London zijn ook adressen terug te vinden van vegan-vriendelijke winkels.

 

Tip 10: Bezoek één of meerdere van de vele musea. De meeste musea in Londen zijn gratis toegankelijk en hebben zeer interessante collecties.  Wij kozen tijdens ons bezoek voor de National Gallery en voor Tate Modern, maar er zijn uiteraard nog veel andere boeiende musea.  Ik werd in de National Gallery op slag verliefd op Lake Keitele van de mij totaal onbekende Finse schilder Akseli Gallen-Kallela. Terwijl de musea gratis toegankelijk zijn is de toegang tot de bekendste kerken (St Paul’s cathedral, Westminster Abbey) dan weer duur.

Alles bij mekaar was het een zalige citytrip.  Het zal deze keer geen 25 jaar duren voor ik nog eens terugga!

 

 

 

Geef een reactie

