Nostalgie

17u, de trein vanuit Turnhout rijdt Mechelen binnen. De zon gaat bijna onder, de St Romboutstoren ligt er in de verte statig bij. Ik heb met mijn man afgesproken in het station, net als bij onze allereerste date bijna 9 jaar geleden.

Ik word altijd een beetje nostalgisch van een uitstapje naar Mechelen maar deze keer is het erger dan anders.

Vele jaren geleden ging ik er voor het eerst samenwonen, als compromis tussen Antwerpen (mijn eerste keuze) en Leuven (zijn toenmalige woonplaats). We haalden er samen twee schattige poesjes uit het asiel. We vervloekten onze huisbaas.  Een dik jaar later zocht ik alweer een nieuwe thuis, dit keer alleen voor mijzelf en de poezen. Antwerpen was opnieuw een optie, maar ik koos ervoor in Mechelen te blijven. Ik vertrok ontelbare keren vanuit dit station, en kwam er keer op keer graag terug thuis. Vond Mechelen als stad net groot en tegelijk kleinschalig genoeg, en de nabijheid van Antwerpen en Brussel ideaal. Ging werken in het mooiste hotel van Mechelen, op wandelafstand van waar ik woonde. Maakte nieuwe vrienden. Leerde de geschiedenis van de stad beter kennen met de collega’s van de gidsencursus (een opleiding die ik nooit afrondde). Had er een aantal dates, waaronder dus die eerste met mijn man. Beleefde nadien een fijn jaar met de afwisseling tussen stad (mijn thuis) en de rust van de Kempen (zijn thuis). Werd het over en weer reizen beu en nam een jaar later afscheid van Mechelen om hem te volgen.  Woonde er maar een paar jaar, maar mis het bij momenten zoveel meer dan ik ooit had verwacht.

10 gedachtes over “Nostalgie

    1. Mechelen is inderdaad hard veranderd! Mijn middelbare school was niet zo ver van Mechelen en ik kwam er toen wel eens voor een fuif of om naar de film te gaan. Ik vond het toen ook een onaangename stad waar ik me als jong meisje niet op mijn gemak voelde. Toen ik er 13 jaar later ging wonen was Mechelen totaal veranderd.

      Liked by 1 persoon

  1. Mooi geschreven! En proficiat met jullie bijna 9 jaar samen 🙂
    Zo tof ook dat je ooit (deels) een gidsencursus gevolgd heb! Heb daar in België een paar keer over getwijfeld, maar had er nooit genoeg tijd voor en hier in Zwitserland lijkt het jammer genoeg niet te bestaan.

    Like

    1. Danjewel, Haaike! Die gidsencursus is zeker interessant, maar wel intensief. Soms kriebelt het nog wel eens om die opleiding af te werken (ik moet dan nog 1 van de 2 jaren doen) maar ik ga me voorlopig maar wat op andere dingen concentreren :-).

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

