40 dagen zonder suiker (en opnieuw gaan sporten)

Woensdag begint de Vastentijd.  Het is de periode waarin dagen zonder vlees loopt. Ik doe enthousiast mee, omdat ik het een fantastische campagne vind.  Maar ik eet eigenlijk al 365 dagen per jaar geen vlees, dus veel moeite kost me dat niet.  DZV zet nog een paar extra uitdagingen in de kijker, die zeker ook onze aandacht waard zijn: meer seizoensgroenten, minder voedselverspilling, minder verpakkingen en meer plantaardig eten.  Vorig jaar concentreerde ik me vooral op deze extra uitdagingen, dit jaar gooi ik het over een andere boeg.

Het is duidelijk het seizoen van de challenges.  Naast dagen zonder vlees was er in februari ook nog tournée minerale: een maand zonder alcohol.  Ik deed niet officieel mee, al denk ik dat ik in de praktijk eigenlijk wel mee heb gedaan en geen alcohol heb gedronken in de maand februari.  Ook alcohol laten kost me namelijk weinig moeite. Ik krijg er meestal een onaangenaam gevoel van in mijn hoofd en benen en dus blijf ik er liever vanaf.

Ondertussen startten een paar enthousiaste bloggers ook met de 40 dagen bloggen challenge.  Gezien de frequentie waarmee mijn blogberichten hier verschijnen lijkt daaraan deelnemen me dan weer wat te hoog gegrepen.

En dus start ik mijn eigen uitdaging, eentje waar ik zelf nood aan heb en die me toch wel de nodige moeite zal kosten.  Ik ga voor een dubbele uitdaging: perfect passend bij de vastentijd ga ik voor dagen zonder suiker en na een winter waarin er veel te weinig werd gesport voegde ik daar 40 dagen opnieuw gaan sporten aan toe.

Als het over het verminderen van mijn suikerconsumptie gaat heb ik de afgelopen jaren al een stevige weg afgelegd .  Ik eet minder suiker dan vroeger, maar toch is het nog niet wat het zou moeten zijn.  De drang naar zoet is er nog steeds, misschien blijft die er altijd wel – is het iets genetisch – maar ik vraag me toch af of als ik 40 dagen écht streng ben dat een verschil zal maken.  De methode die ik de afgelopen jaren gebruik om mijn suikerverbruik te verminderen is er eentje die neerkomt op ‘de kat niet bij de melk zetten’. Ik eet geen suiker zolang er geen verleiding in de buurt is.  Als er echter taart of wafels in mijn buurt staat of een doos koekjes voor mijn neus wordt gezet of een dessert op een menukaart, dan kan ik nog altijd zeer moeilijk weerstaan.  Op zich geen drama, maar toch blijf ik me soms een beetje een suikerjunkie voelen. Even een voorbeeldje ter illustratie. Er is geen snoep in huis (omdat ik daar anders niet kan afblijven), er is geen choco in huis (omdat ik daar anders niet kan afblijven).  Dus neem ik een lepeltje en de pot speculaaspasta en lepel mezelf in een suikerroes.  Als de pot speculaaspasta op is vervang ik hem niet (omdat gebleken is dat ik daar ook niet kan afblijven), en begin ik hagelslag (waar ik eigenlijk niet eens zo’n fan van ben) over mijn sojayoghurt te gieten.

Echt grote hoeveelheden suiker krijg ik op deze manier niet binnen, maar een gezonde manier om met suiker om te gaan is het toch niet écht.

Ik ga de komende 40 dagen testen of ik die goesting en verleiding onder controle krijg als ik een tijdje strenger ben.   Ik eet de komende periode geen geraffineerde suiker en niets waar geraffineerde suikers in zijn verwerkt.  Bovendien ga ik ook alternatieven als kokosbloesemsuiker, agavesiroop en appeldiksap schrappen.  En ik zal ook geen honing gebruiken of kunstmatige suikervervangers.  Fruit ga ik uiteraard wel eten en ook gedroogd fruit (ik denk aan dadels, vijgen en rozijnen) kan wel nog.

Uitdaging nummer twee dan: opnieuw gaan sporten.  Vorig jaar schreef ik hier nog een paar keer trots over voor het eerst een half uur lopen, over loopschoenen meenemen op fietsvakantie (deed ik dat écht?) en over een col op fietsen.  Nadien ging het met de conditie alleen maar bergaf.  Er was een verkoudheid, er was een probleem met mijn rug, het was te slecht weer, er waren een hoop excuses tot niet meer sporten opnieuw een gewoonte werd.  Al moet ik wel zeggen dat er een uitzondering is: ik bleef wel aan yoga doen.  En daar ben ik blij mee, maar dat is niet genoeg om mijn conditie op peil te houden en dus zal er opnieuw gefietst, gelopen, gezwommen of op een andere manier aan de conditie moeten worden gewerkt.  Ik ga proberen tot met Pasen (en hopelijk ook nadien) minstens 3 keer per week aan mijn conditie te werken.

Ik was mij er nooit eerder van bewust, maar blijkbaar duurt de periode tussen Aswoensdag en Pasen geen 40 maar 46 dagen, omdat er op zondag traditioneel niet werd gevast.  Ik ga op zondag wel gewoon verder doen, en dus zullen het 46 dagen zonder suiker worden en 6,5 week sporten (goed voor 6,5 x 3 = 19 keer aan de conditie werken).  Ik weet wat me te doen staat.

Gaan jullie jezelf uitdagen tijdens de vastentijd of zijn challenges je ding niet?  Laat het gerust weten in de commentaren.

10 gedachtes over “40 dagen zonder suiker (en opnieuw gaan sporten)

  1. leuk dat je voor suikervrij gaat, ik ben ondertussen 2,5 jaar suikervrij. Ik eet wel één stukje chocolade met kokosbloesemsuiker per dag. En ik was vroeger een echte zoetebek.

    Ik ga voor de 40 dagen bloggen maar wil de lat niet te hoog leggen dus ik ga er 20 proberen doen.

    Liked by 1 persoon

  2. Zonder suiker, dat deed ik ook eens, maar ik weet niet of ik het nu nog zou kunnen. Suiker wordt sowieso wel geminderd hier, maar in drukke tijden is het makkelijk om naar een suikerrijke voorgemaakte snack te grijpen…
    Ik doe mee met Dagen Zonder Vlees, en ook met 40 dagen bloggen. Ik vraag me vaak af waar ik aan begonnen ben, maar ik heb er wel ongelofelijk veel zin in!

    Liked by 1 persoon

  3. Pingback: 100 dagen bloggen: over hoe een mens al eens van gedachte kan veranderen en over een geweldige yogales – Greet on the way

Geef een reactie

