Over honden die op hun baasje gaan lijken (en omgekeerd)

Het cliché wil dat honden en baasjes op mekaar gaan lijken.  Ik had altijd het idee dat dat maar zo is omdat mensen zich focussen op de overeenkomsten en minder op verschillen, maar blijkbaar is het een stelling die wetenschappelijk onderbouwd kan worden.  In dit artikel wordt verwezen naar een Japans onderzoek waarin proefpersonen in drie kwart van de gevallen de hond en zijn baasje aan mekaar konden linken.  Opmerkelijk toch wel!

sam-en-ik

Zelf zie ik de fysieke gelijkenis alvast niet, maar qua karakter zijn er wel een paar trekken die onze hond en ik (en onze hond en mijn man – maar die laat ik voor deze blog even buiten beschouwing) gemeenschappelijk hebben.  Ik denk trouwens niet dat wij op mekaar zijn gaan lijken, maar er is natuurlijk wel een reden waarom wij een golden retriever in huis hebben gehaald en geen pitbull of Jack Russell (niet dat ik iets tegen die rassen heb, maar ze trekken me toch minder aan).  Naar aanleiding van bovenvermeld artikel heb ik eens nagedacht over de gelijkenissen tussen ons twee:

  • Onze hond is erg gevoelig voor lawaai, drukte, felle lichtjes,.. Ik herken er wel wat van mijn hoogsensitieve zelf in.
  • Hij heeft een eigen willetje, maar in wezen is het toch vooral een onverbeterlijke people pleaser.
  • Hij eet graag, lijkt voortdurend aan eten te denken en zou zich constant overeten als zijn porties niet werden afgemeten.  Tja, dat zal hij dan ook wel van mij hebben :-).
  • Onze hond geeft zijn grenzen wel aan, maar vind het moeilijk om daar echt kordaat in te zijn.  Hij heeft er bijvoorbeeld een hekel aan als ik aan zijn staart kom, en zal zich in allerlei bochten wringen om dat te vermijden, begint aan mijn hand te likken, houdt zijn kop in de weg, maar echt van zich afbijten.. nee, dat doet hij niet.
  • Als mijn man ’s avonds thuis komt zijn we allebei dolblij :-).

 

Een kleine enquête voor de hondeneigenaars die hier meelezen: klopt de stelling voor jullie? Lijken je hond(en) en jij op mekaar?

En nog een bedenking: geldt dat ook voor katten en andere huisdieren?  Ik had ooit een kat waar ik ook veel van mezelf in herkende, maar dat lijkt me toch vooral toeval.

Nog even voor de statistieken: blogchallenge: 3/40, dagen zonder suiker: 3/46, dagen gesport: 1/19.

10 gedachtes over “Over honden die op hun baasje gaan lijken (en omgekeerd)

  1. Pingback: Waarom mijn honden en ik op elkaar lijken (3/40) | Loesje Zaakjes

Geef een reactie

