Mijn favoriete Scandinavische series

Vorig jaar publiceerde ik hier eens een lijstje met de beste series die ik dat jaar had ontdekt.  Ik liet toen bewust de Scandinavische series waarvan ik had genoten weg, om daar eens een aparte post over te schrijven.

Ik ben fan van Scandinavische fictie, zodanig zelfs dat ik de neiging heb het als een kwaliteitslabel te gaan zien.  Is het Deens of Zweeds, dan zal het wel goed zijn.  Dat klopt natuurlijk niet altijd, al ben ik nog niet vaak echt teleurgesteld.  De volgende vijf series zijn mijn persoonlijke favorieten.

The killing (Forbrydelsen)

the-killing

The Killing is de serie waar het voor mij qua Scandinavisch drama allemaal mee begon. De titel verraadt het al een beetje: The killing is een misdaadserie. Eentje van Deense makelij. In de hoofdrol zien we de eigenwijze inspecteur Sarah Lund.  Elk seizoen staat ze voor de opgave een moordzaak op te lossen. Er werden drie seizoenen van deze serie gemaakt.  Ik vond ze alle drie de moeite.

The bridge (Broen)

the-bridge

Alweer een misdaadserie met een vrouwelijke inspecteur in de hoofdrol.  In dit geval de wat vreemde Zweedse Saga Noren, die voor een misdaad in het grensgebied tussen Zweden en Denemarken samenwerkt met de Deense politie.  De titel verwijst naar de Sontbrug die Zweden en Denemarken met mekaar verbindt, waar in het eerste seizoen een lijk wordt gevonden op de grens tussen beide landen. Ook hier drie seizoenen, ook hier hetzelfde verslavende effect als The Killing.

Borgen

borgen

Op dit moment mijn favoriet uit het lijstje, maar mogelijk komt dat omdat ik momenteel naar het derde (en laatste) seizoen van deze serie aan het kijken ben.  De naam van de serie (de burcht) verwijst naar het regeringsgebouw Christiansborg in Kopenhagen, dat zowel de premier als het Deense parlement huisvest. Een serie met in de hoofdrollen Birgitte Nyborg, Deens politica en premier, haar spindoctor Kasper Juul en journaliste Katrine Fonsmark.  Over politiek en over privékwesties. En vooral: zó goed gemaakt en meeslepend.

Real humans (äkta människor)

real-humans

Een Zweedse science fiction serie over een wereld waarin steeds meer taken worden overgenomen door hubots (robots die qua uiterlijk amper van mensen kunnen worden onderscheiden).  Mensen hebben er eentje voor het huishouden, om voor hun bejaarde ouders te zorgen, ze nemen jobs over die niet meer door mensen moeten worden gedaan.  De robots doen waarvoor ze geprogrammeerd zijn tot – een beetje voorspelbaar misschien – er een paar bevrijd worden en in staat blijken zelf na te denken en over emoties te beschikken. Het soort van science fiction dat ik wel kan appreciëren.

The legacy (Arvingerne)

the-legacy

Alweer een Deense serie.  Wanneer kunstenares Veronica Gronnegaarden sterft ontstaat er een strijd over haar erfenis.  Veronica besluit namelijk kort voor haar dood haar hele fortuin na te laten aan haar buitenechtelijke  dochter Signe, die op dat moment niet eens weet dat Veronica haar moeder is. Wat volgt is verwarring bij Signe en een toenadering tot haar halfbroers en halfzus maar toch vooral een strijd tussen de kinderen van Veronica die elk zo hun eigen idee hebben over wat er met de erfenis moet gebeuren.  Ik vond het eerste seizoen van deze serie super, maar was veel minder overtuigd van seizoen 2.

3 gedachtes over “Mijn favoriete Scandinavische series

Geef een reactie

