Wat ik studeerde en wat ik nu nog met dat diploma doe

Voluit staat er op mijn diploma handelsingenieur in de beleidsinformatica.  Uitgereikt in juli 1997 door de rector van de KU Leuven.  Alhoewel dat diploma ondertussen erg ver van mij af lijkt te staan weet ik nog wel waarom ik indertijd aan die studies begon.  Ik was sterk in wiskunde en deed dat ook graag en het leek me zonde daar verder niets mee te doen. Verder had ik geen idee wat ik met mijn leven wou aanvangen en leek een opleiding handelsingenieur mij een goede basis te geven waarmee ik nog verschillende richtingen uit zou kunnen.

In tegenstelling tot vele anderen herinner ik mijn studententijd niet als een hoogtepunt in mijn leven.  Ik deed wat van mij verwacht werd (afstuderen in de vijf voorziene jaren) maar ik kan niet zeggen dat ik het allemaal met veel passie deed.  En ook niet dat ik geweldig heb genoten van die tijd.

Met een diploma als het mijne in de hand leek het evident dat ik als informaticus zou gaan werken.  En dat is wat er ook gebeurde.  Ik deed dat niet echt tegen mijn zin maar deed het toch ook niet met volle goesting.  Ik bleek snel last te hebben van sleur – elke dag opstaan  – naar het werk – achter dezelfde PC – met dezelfde collega’s – weer naar huis: ik werd het snel beu. Daarnaast speelde ook mijn sfeergevoeligheid me parten.  En dus veranderde ik van job – van de spaarbank die ondertussen niet meer bestaat naar het te competitieve consultancybedrijf naar de overheidsafdeling waar er politieke spelletjes werden uitgevochten boven onze hoofden.

Ik vond mijn draai niet, wist op dat moment maar één ding zeker en dat was dat het op één of andere manier anders moest. Ik had buiten het werk ondertussen wel een passie ontdekt en dat was reizen. Ik nam een belangrijke en ingrijpende beslissing: ik nam ontslag op het werk, liet alles en iedereen achter en vertrok, een quarterlife crisis waardig, met een oneway ticket naar Jakarta om in Zuid-Oost Azië een paar maanden te doen wat ik graag deed en me vanop afstand te bezinnen over hoe het nu verder moest.

Ik deed nadien niets meer waarvoor mijn diploma een vereiste was of dat in de logische lijn ervan lag. Dat wil niet zeggen dat wat ik had geleerd niet af en toe nog van pas is gekomen. Na die reis ging ik werken in de toeristische sector.

Momenteel probeer ik een zelfstandige zaak uit te bouwen, als massagetherapeute.  Het masseren ligt niet bepaald in de lijn van mijn diploma maar als zelfstandige helpt mijn achtergrond af en toe wel.  Zo is het uiteraard een voordeel dat ik iets begrijp van boekhouding en een theoretische achtergrond marketing heb. Ik lees op de website van KU Leuven het volgende over de richting handelsingenieur: “De opleiding vormt interdisciplinaire managers die bedrijven aansturen vanuit een kwantitatieve en bedrijfskundige benadering.” Al is dat zinnetje geschreven met veel grotere bedrijven in gedachte, mijn eigen bedrijfje aansturen is exact wat ik momenteel doe.

Heb ik spijt van mijn studiekeuze?  Dat blijf ik een moeilijke vraag vinden.  Ik begrijp mijn keuze van toen nog steeds perfect.  Ik denk niet dat de opleiding echt bij me paste en zou nu toch wat langer nadenken over mijn keuze en de mogelijke alternatieven. En daarmee komt ook de onvermijdelijke vraag:

Als ik het zou kunnen overdoen, wat zou ik dan wel studeren?  Als die vraag mij op dit moment gesteld wordt ben ik geneigd voedings- en dieetkunde te antwoorden, maar daar zou ik 25 jaar geleden nooit aan hebben gedacht. Kinesitherapie als basisopleiding zou momenteel zeker ook van pas komen.  Tien jaar geleden zou ik op die vraag dan weer toerisme hebben geantwoord.  En verder zijn ook de opties bio-ingenieur en architectuur wel eens gepasseerd, al was dat vooral de eerste jaren na mijn afstuderen.  Ik denk dat het voor mij sowieso moeilijk zou zijn geweest een vakgebied te vinden dat ik interessant vond op mijn 18e en daar dan zoveel jaren later nog steeds geboeid door te zijn.  Daarvoor zijn er te veel verschillende dingen die me boeien en heb ik teveel nood aan verandering van tijd tot tijd.  Noem het wispelturig of noem het veelzijdig..

11 gedachtes over “Wat ik studeerde en wat ik nu nog met dat diploma doe

  1. Ik heb TEW gestudeerd, meer omdat het van me verwacht werd dan dat het een bewuste keuze was. Maar nu wel blij mee (al heb ik een zijsprongetje in event management gemaakt). Op zich vind ik wel dat een universitaire en economische studie je op een bepaalde manier leert nadenken en dat kan nooit kwaad denk ik dan. Anderzijds hangt aan zo’n diploma vaak ook een verwachting (je gaat ofwel bij de bank ofwel bij de Big 4 werken of de Unilevers van deze wereld werken), dus knap dat je dat hebt durven doorbreken.

    Like

    1. Ja, dat het geen slechte basis is dat denk ik ook wel. Daarom dat ik ook niet echt spijt heb van die studies. Al vraag ik me wel eens af of ik die 5 jaar niet nuttiger had kunnen besteden. En ik denk dat het goed voor me is geweest, eens niet doen wat er van me werd verwacht :-).

      Like

  2. Super dat je gegaan bent voor wat je echt wilt doen!
    Ik heb medisch secretariaat gestudeerd maar merk nu dat het niet echt mijn ding is. Ik ben aan het zoeken naar wat dan wel mijn ding is, om het zo te zeggen.

    Like

  3. Ik heb bio-ingenieur gestudeerd en net mijn doctoraat afgerond. Ik ben tevreden met de studie, heb deze graag gedaan maar als ik nu solliciteer kom ik bijna automatisch bij management functies terecht en dat is niet waar ik goed in ben en wil doen. Ik hoop misschien wetenschapsjournaliste te kunnen worden…

    Like

  4. Wow ontslag nemen en paar maand op reis, ik zou het niet durven. Ik was in loopbaanonderbreking toen ik naar Spanje verhuisd was. Ik denk dat er weinigen opnieuw dezelfde keuze van studie zouden maken, mezelf incluis.

    Like

  5. Super dat je een andere weg durfde in te slaan, want aanvoelen dat het niet goed zit, is één ding, er effectief afstand van nemen, toch nog iets anders!
    En zo’n reis, dat heb ik de afgelopen maanden soms ook overwogen om fysiek én mentaal afstand kunnen nemen van alles. Moest ik alleen geweest zijn, zou ik het misschien nog gedaan hebben, maar zo’n lange tijd zonder mijn lief, dat zag ik dan precies ook toch niet echt zitten 🙂

    Like

Geef een reactie

