De ramp met de Herald of free enterprise herdacht

Gisteren in het nieuws: de herdenking van de ramp met de Herald of free enterprise, exact 30 jaar geleden.

herald

Bron foto: deredactie.be

Ik was 12 toen en serieus onder de indruk.  Wij reisden een paar jaar eerder met de ferry naar Engeland en alhoewel ik mij alleen maar fragmenten van die reis herinner was de overtocht met de ferry daar zeker één van.  Onze reis was met rederij Townsend Thoresen, en dus zaten wij ooit op het vergane schip of op één van zijn zusterschepen.

De ramp raakte me: de beelden, het aantal slachtoffers, de berichten over wat er misliep en hoe dit had kunnen worden voorkomen.  Ik begreep toen niet zo goed hoe zoveel mensen konden zijn verdronken terwijl ik op de beelden vooral een schip zag dat grotendeels boven water lag.

Ik vraag mij af het door mijn leeftijd  komt dat dit zo veel indruk maakte. Vraag mij om drie rampen te noemen uit het verleden die me hebben aangegrepen en de kans is groot dat ik het kapseizen van de Herald of free enterprise vernoem (maart ’87), Tsjernobyl (april ’86) en de ontploffing van de Challenger (januari ’86).  Allemaal binnen een tijdsspanne van 14 maanden.  Dat lijkt me te kort bij mekaar om toeval te zijn.  Is 11 à 12 jaar een leeftijd waarop je meer oog begint te hebben voor wat er in de wereld gebeurt en kwam het daarom sterker binnen? Of was het echt een rampenjaar?

Hebben jullie dat ook?  Dat sommige nieuwsfeiten uit je jeugd extra veel indruk hebben gemaakt?  

12 gedachtes over “De ramp met de Herald of free enterprise herdacht

  1. rita

    22 mei 1967 – brand in de inno
    We waren bijna 13 jaar en zaten in het 1ste middelbaar. Die dag verjaarde ook een klasgenootje en op 22/5 was het mijn patroonheilige (katholiek onderwijs niewaar).
    In de namiddag komt zuster Roos ons uit de klas halen (zeer uitzonderlijk ) om in het ‘projectielokaal’ naar de extra nieuwsuitzending te komen lijken ivm de brand in de inno.
    Datum en jaar zijn voorgoed in mijn geheugen gegrift.

    Like

    1. Dat kan ik me voorstellen. Voor mij is dat dan weer een ramp waarvan ik wel weet dat er veel slachtoffers zijn gevallen maar waar ik veel minder van weet omdat ik nog niet geboren was. Straf wel, dat ze jullie daarvoor uit de klas hebben gehaald.

      Like

  2. Ik weet nog precies waar ik toen, op dat ogenblik was… Op weg als 17-jarige van Dover naar Zeebrugge (laatste jaar middelbare school). M’n ouders die het bericht maar half hadden gehoord vloog de schrik om het hart dat ik mee op die boot zat. Tot ze hoorden dat het schip dat vergaan was van Zeebrugge naar Dover uitvoer… Dus ja…ik kan het me nog levendig herinneren en blijf het erg vinden. Het zijn idd van die herinneringen die je op het netvlies gebrand blijven.

    Like

      1. Dat was een hele vreemde ervaring in elk geval, Greet. Wij moesten vertrekken…terwijl daar aan de overkant een schip aan het vergaan was. Bange momenten, zoiets vergeet je niet licht inderdaad…Ik vind het anderzijds vooral erg voor diegenen die er wel het slachtoffer van geworden zijn.

        Like

Geef een reactie

