Het blauwe raam is niet meer

Ik was van plan vandaag een snipperdagje te nemen van het bloggen maar toen las ik gisteren een artikel in de krant dat mijn aandacht trok: ‘Maltees natuurwonder verdwijnt in woeste zee‘, kopt de Standaard online.

malta azure window

bron foto: deredactie.be

Tieqa tad-Dwejra (het blauwe venster) is tijdens een storm onverwacht door de zee opgeslokt (doormidden gebroken en ingestort).  Het was één van de grootste toeristische trekpleisters voor de archipel rond Malta.

Ik werkte een zomer in Malta en de rotskust in Gozo bij het blauwe raam was er één van mijn favoriete plekken.

Malta bleek die zomer te druk voor mij.  Maltezen zijn bijzonder vriendelijke mensen en ze spreken allemaal Engels maar ze maakten voor mij te veel lawaai.

Ik deelde er een groot appartement met een collega, met een terras met een geweldig uitzicht over het halve eiland, maar ook met de slaapkamers aan de straatkant.  Elke ochtend stond er een file in de straat en élke ochtend werd er getoeterd, wat de file geen meter vooruit hielp, maar mij wel uit mijn slaap haalde.  En als ik op zondag een vrije dag had en eens weg kon van de verstedelijkte westkant van het eiland waren de Maltezen voor hun plezier op vogels aan het schieten, als ze tenminste niet ergens vuurwerk aan het afsteken waren. Kort samengevat: het leven in Malta was een beproeving voor mijn gevoelige zenuwen.  Mijn collega’s hadden er veel minder last van, geen kwaad woord over Malta dus, het lag aan mij.

Maar ik heb ook goede herinneringen aan mijn tijd in Malta: als ik eens echt van de drukte wou ontsnappen reed ik mijn auto op de ferry en ging naar Gozo.  Op dit kleinere eiland was het zo veel rustiger.  Ik herinner mij een heerlijke zomeravond op een rots met zicht op het blauwe raam, kijken en luisteren naar de zee die tegen de rotsen slaat en verder niets.  Dat kan nog steeds, alleen het uitzicht zal nooit meer hetzelfde zijn.

5 gedachtes over “Het blauwe raam is niet meer

  1. Zo natuurlijk en toch zo bizar he, dat dat zo ineens verdwijnt. Ben nog nooit in Malta geweest en heb het dus jammer genoeg nooit in het echt kunnen zien (want dat was toch wel een van de dingen die ik er had willen zien).
    Johan vond Malta trouwens ook nogal druk (en vuil) toen hij er afgelopen september was; je bent dus zeker niet de enige “gevoeligere ziel” die er last van heeft 🙂

    Like

Geef een reactie

