Maak werk van je zaak: voor werkzoekenden die zelfstandige willen worden

Zoals ik hier al eens eerder schreef verloor ik vorig jaar mijn werk.  Ik werkte deeltijds en combineerde die job met een zelfstandige activiteit in bijberoep.

Na mijn ontslag schreef ik me als werkzoekende in bij VDAB.  Ik kreeg kort nadien per mail meer uitleg over mijn rechten en plichten als werkzoekende.  Ik zat met heel wat vragen over de toekomst: een nieuwe (deeltijdse) job zoeken, mijn zaak verder proberen uitbouwen…?  Bij het doornemen van het document dat me werd toegestuurd kwam ik een begeleidingstraject tegen dat ik niet kende: maak werk van je zaak. Het is een samenwerking tussen VDAB en Syntra waarbij werkzoekenden die willen starten met een eigen zaak worden begeleid, een budget krijgen om te kiezen uit enkele cursussen en de tijd krijgen om aan het uitbouwen van hun zaak te werken. Een belangrijke voorwaarde is dat ze de intentie hebben om binnen het jaar te starten als zelfstandige in hoofdberoep.

Je kan je budget gebruiken voor een cursus bedrijfsbeheer, maar ook voor andere bedrijfsgerichte opleidingen, zoals online marketing, cursussen rond communicatie of boekhouding of je kan kiezen voor individuele begeleiding, bijvoorbeeld bij het opstellen van je business plan.

Naast het traject ‘maak werk van je zaak’ is er ook nog starterslabo, een intensievere begeleiding waarbij in groep wordt gewerkt rond het starten en uitbouwen van je zaak.  Deze begeleiding duurt 18 maanden.

Starten als zelfstandige was voor mij niet meer van toepassing (ik was al bezig in bijberoep) maar het aanbod bleek ook geldig voor iemand in mijn situatie.  En dus is werk maken van mijn zaak wat ik sinds oktober aan het doen ben.  Dat gaat met kleine stappen vooruit.  Ik ben nog niet waar ik wil geraken maar ik zie mijn omzet wel groeien en voel me ook steeds zekerder van mijn stuk.  Ik ben ontzettend blij met de kans die ik op deze manier gekregen heb om mijn zaak de tijd te geven om te groeien.  Al besef ik dat er nog steeds werk aan de winkel is.

11 gedachtes over “Maak werk van je zaak: voor werkzoekenden die zelfstandige willen worden

  1. Ik vind het een geweldig project, alleen is er bij mij sprake van een slechte timing. Het project kwam te laat en er werd op voorhand te weinig tamtam over gemaakt. Enfin, ik ben nu in bijberoep gegaan zonder dat ik er al iets mee kan doen, voor het geval dat …
    Och, na de verbouwingen zal ik er wel iets mee kunnen en het zal toch niet nodig zijn om in hoofdberoep te gaan.

    Like

  2. Super dat zo’n projecten bestaan, elke ondersteuning lijkt mij wel welkom bij zo’n stap. Je nieuwe huisstijl is alleszins al heel mooi geworden; fijn te lezen dat je omzet ook groeit. Blijven gaan en veel succes!

    Like

  3. Pingback: Graag gelezen tijdens #40dagenbloggen – gerhilde maakt

  4. Wat goed dat je je droom durft waarmaken, ik wens je hierbij veel succes! Ik ben zelf ook wat aan het zoeken om zelfstandige te worden maar ben eerst nog op zoek naar een goed idee. De ideetjes die ik nu heb zijn meer geschikt voor een bijberoep omdat ze niet het hele jaar door en beperkt uitgevoerd kunnen worden.

    Like

Geef een reactie

