Triest

Er zijn heel wat redenen waarom mensen er voor kiezen om minder of zelfs helemaal geen vlees te gaan eten.  De campagne Dagen Zonder Vlees loopt nog en focust op de impact op het milieu.  Ook gezondheid is voor veel mensen een argument om minder vlees te eten.  Anderen vinden vlees dan weer gewoon niet lekker.

Voor mij was er jaren geleden één reden waarom ik ben gestopt met vlees eten. Vorige donderdag werd ik daar keihard aan herinnerd.  Dierenwelzijn.

Ik heb in de loop der jaren als vegetariër één en ander in de goede zin zien veranderen.   Het aanbod aan vegetarische gerechten is zowel in supermarkten als in restaurants toegenomen, er zijn steeds meer goede koks die creatief aan de slag gaan met groenten.  De mentaliteit van mensen verandert, waardoor ik als vegetariër veel meer positieve reacties krijg dan bijvoorbeeld 20 jaar geleden.

Er is ook meer bewustzijn rond dierenwelzijn, de wetgeving is strenger geworden, er is nu zelfs een minister van dierenwelzijn, en de sector doet zijn best zijn imago op te poetsen.

Ik geloof nog steeds dat een industrie waar op grote schaal dieren worden gekweekt en geslacht, tegen een zo laag mogelijke prijs, waarbij dieren louter als een product worden beschouwd, moeilijk kan samengaan met veel dierenwelzijn, maar ik ging er wel van uit dat er in Belgische boerderijen en slachthuizen bepaalde regels werden gerespecteerd .

Toen ik donderdag de beelden zag die Animal Rights undercover filmde in één van de grootste slachthuizen van België wist ik op voorhand dat het geen aangename beelden zouden zijn. Maar dat ze zo afschuwelijk zouden zijn als ze waren, dat had ik niet verwacht. Ik sloot halverwege mijn ogen en moest kort nadien ook het geluid uitzetten.

Ik besef dat de gemiddelde vleeseter, de gemiddelde boer en de gemiddelde beenhouwer dit ook niet wil.  Ik wil niemand met de vinger wijzen, niemand zeggen wat ze moeten doen en al helemaal niemand het gevoel geven dat ik iets van ze wil afpakken.

Wat ik wel wil is dat het stopt. Dat er niet altijd opnieuw undercoveroperaties van dierenrechtenactivisten nodig zijn om ons eraan te herinneren dat er in onze slachthuizen nog steeds op deze manier met miljoenen varkens, koeien, kippen, schapen,.. wordt omgegaan.

Zelf geloof ik dat in minder vlees eten op zijn minst een deel van de oplossing ligt. Ik besef dat dat voor veel mensen niet eenvoudig is. Wie inspiratie zoekt over plantaardig eten kan terecht op heel wat plekken, zoals de website van EVA vzw of dagen zonder vlees en blogs zoals die van Fieke, Silke en Tinne (er zijn er nog veel meer, Tinne maakte recent een uitgebreid lijstje met haar favorieten).

En ook op restaurant hoeft vlees of vis niet de hoofdrol te krijgen op jullie bord.  Er zijn genoeg goede koks die heerlijke gerechten creëren met plantaardige producten.  De Morgen maakte onlangs nog een overzichtje van restaurants waar lekker vegetarisch kan worden gegeten, net als Weekend Knack, en er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden.

7 gedachtes over “Triest

  1. Ik heb niet naar het filmpje gekeken omdat ik niet durf. Ik eet vooral vegetarisch omdat ik het lekkerder vind maar toch ook wel een beetje omdat ik in zit met de dieren. Ik ben blij met de keuze om zoveel mogelijk vegetarisch te eten.

    Like

    1. Ik begrijp dat je liever niet wou kijken. Ik heb getwijfeld. Maar uiteindelijk wou ik weten hoe erg het was. Ik weet niet of ik dat wel had moeten doen, ik ben de nacht nadien wakker geworden met die beelden in mijn hoofd.

      Like

  2. Ik keek ook niet… Veel te emotioneel daarvoor. Maar wel een gerust geweten omdat ik weet dat ik niet bijdraag aan die gruwel.

    Hopelijk zijn deze vreselijke beelden toch voor iets goed!

    Like

Geef een reactie

