De uitdagingen tijdens de vasten: stand van zaken

Ik zat een beetje in een overenthousiaste periode begin maart, denk ik.  Voor ik het wist besliste ik mezelf tijdens de vasten op drie vlakken uit te dagen.

De vasten begon op 1 maart en duurt tot 16 april.  Vandaag zijn we 29 dagen ver en al over de helft.  Tijd dus voor een tussenstand.

40 dagen bloggen

Ik ging er bij het begin vanuit dat ik dit niet zou halen, maar op zijn minst mijn best zou doen zo vaak mogelijk te bloggen. Vandaag meegeteld blogde ik 20 keer op greetontheway en ook twee keer op ripozo.be.  Samen dus 22 blogberichten op 29 dagen.  Dat is meer dan verwacht.  De eerste week ging erg vlot. Gezien de lange blogpauze die hieraan voorafging zat ik wel erg ‘fris’ en ging het bijna vanzelf.  Nadien begon het bloggen wat meer moeite te kosten en stelde ik de doelstelling ook wat bij.  Van 40 dagen bloggen naar ‘om de twee dagen bloggen tot met Pasen’ en vooral ‘nadien niet opnieuw helemaal stilvallen’.  Benieuwd of dat me gaat lukken.

46 dagen suikervrij

Mijn suikerconsumptie lag bij het begin van de uitdaging niet zo hoog.  Ik ben hier al een tijdje bewust mee bezig.  Maar ik bleef wel af en toe snakken naar zoetigheden en daar wou ik vanaf.  Dus zou ik een tijdje strenger zijn.  Ik nam me voor alle geraffineerde suikers, kokosbloesemsuiker, agavesiroop, appeldiksap, honing en kunstmatige suikervervangers te schrappen.

Ik zondigde tot nu toe een paar keer.   De grootste ‘zondes’ waren twee keer een dessert op restaurant. De eerste keer was dat in een restaurantje waar ze geen geraffineerde suikers gebruiken in hun desserts en het stuk cake dat ik at zeker wel was gezoet, al heb ik niet gevraagd waarmee.  De tweede keer was in een all-you-can-eat restaurant waar ik me beperkte tot één portie dessert, waarvan de helft uit fruit bestond.  Al een serieuze verbetering ten opzichte van wat ik vroeger zou hebben gegeten. Verder waren er nog kleine uitschuivers, zoals die keer toen de vegetarische burger die ik wou klaarmaken suiker bleek te bevatten.  Geen tijd meer om een alternatief te zoeken en dus at ik hem toch op, zonder ketchup weliswaar :-). En de keer toen mijn man een Indische curry maakte en daarvoor soyayoghurt gebruikte uit de supermarkt, met suiker.   En ik at nog eens een gezoete portie rode kool uit de diepvries (indertijd gezoet met appeldiksap) en waarschijnlijk zal ik hier of daar (vooral buitenshuis) per ongeluk ook nog wel eens iets met suiker hebben gegeten.

Al bij al gaat het goed. Ik vind het niet zo erg dat ik al eens zondigde.  Als tussendoortje eet ik veel fruit en regelmatig een portie noten.  Ik vreesde dat ik zou gaan compenseren door tussen de maaltijden door meer koolhydraten te gaan eten, maar dat valt mee.

Afgelopen weekend kwam er een extra uitdaging bij.  Ik vind het namelijk erg moeilijk om suikervrij te eten als er snoep in huis is.  Om die reden is onze snoepkast al een tijdje leeg.  Tot er vorige zaterdag een vriendelijk meisje aanbelde met de vraag om wafels te kopen voor een goed doel.  Ik kreeg het niet over mijn hart om daar nee op te zeggen dus staat er nu al een paar dagen een doos vanillewafels naar me te roepen in de kast.  Ik merk dat dat de uitdaging moeilijker maakt, maar voorlopig houd ik goed stand.

Het doet me goed, minder suiker eten.  En ik vind ‘geen suiker’ misschien wel gemakkelijker dan ‘niet te veel suiker’ omdat het duidelijker is.  Ik merk bovendien, toch wel tot mijn verbazing, dat ik ook geen zin meer heb in hartige snacks.  Ik at al sinds het begin van de vasten bijvoorbeeld geen frieten meer.  Zo at ik een keertje iets gezond terwijl mijn man voor mijn neus frieten zat te eten.  Dat gebeurt niet zo snel.

19 dagen sporten

Over de resultaten van de twee eerste uitdagingen ben ik best tevreden.  Uitdaging nummer drie is een ander paar mouwen.  Terug gaan sporten: het lukt voorlopig niet zo goed.  Ik ging een paar keer lopen, op een rustig tempo en niet te lang om er in te komen, maar kwam niet in mijn ritme.  Ik zat een paar keer op de hometrainer.  Ondertussen is het perfect weer om buiten te fietsen, maar ik heb er geen zin in.  Ik vond mijn beurtenkaart voor het lokale zwembad terug maar kwam ik er nog altijd niet toe om eens te gaan zwemmen.  En daarenboven heb ik ook nog een paar van mijn wekelijkse yogalessen overgeslagen.  Ik kom op 7 keer sporten op 29 dagen.  Dat had meer moeten zijn.

Meer sporten wordt dus nu mijn hoofdprioriteit.  Als ik mijn doelstelling nog wil bereiken zal er nog 12 keer moeten gesport worden op 19 dagen.  Op zich is dat doenbaar, maar of dat in de praktijk ook gaat lukken..

10 gedachtes over “De uitdagingen tijdens de vasten: stand van zaken

  1. Haha, dat gevoel dat ik misschien iets té enthousiast geweest ben begin maart, herken ik 🙂 Al vind ik dat jij toch al wel heel veel gedaan hebt! Zoals die suikers: geen geraffineerde suikers eten, nog tot daar aan toe, maar ook al de rest radicaal schrappen, straf! Die paar “zondes” mogen dan wel 🙂
    En go go met dat sporten! Zwitserland supportert 😉

    Like

Geef een reactie

