Gebuisd voor LO

Waarvan vraag je je af: “Hoe komt het dat iedereen dat kan, maar ik niet? Is er één of andere geheime cursus die iedereen heeft gevolgd die ik nooit heb gekregen?”?

Samajatalk beantwoordde deze vraag deze week in een post met als titel de klunzige fietser. Ik wou iets schrijven in de commentaar maar merkte dat ik meer te zeggen had dan een paar regeltjes commentaar en besloot dan maar te reageren met een hele blogpost.

Ik stond namelijk ook niet op de eerste rij toen de talenten op fysiek vlak werden uitgedeeld. Ik slaagde er ooit zelfs in om een buis op mijn rapport te behalen voor lichamelijke opvoeding.  Iets met toestelturnen, ik weet niet meer precies wat. Wat van ons werd verwacht leek voor die leerkracht waarschijnlijk doodsimpel en voor iedereen haalbaar, maar met mijn gevoel voor coördinatie, kracht, lenigheid en durf bleek het toch niet doenbaar.

Daarnaast bleek ik ook niet in de wieg gelegd voor balsporten.  Dat werd al duidelijk tijdens de lessen netbal op de lagere school.  Toch volgde ik een paar tennislessen.  Ik voerde de techniek perfect uit, voeten juist gepositioneerd, op het juiste moment zwaaien, om dan naast het balletje te slaan.  Later werd het vermoeden dat het met mij en balsporten nooit goed zou komen op school bevestigd bij volleybal, basketbal, handbal, squash..

Ik fiets veel en voel me op mijn stadsfiets wel op mijn gemak.  Maar in druk verkeer ben ik ook echt geen held.  Ik ben dan maar extra voorzichtig waardoor ik dan weer vrees behendigere fietsers in de weg te rijden.  En erger wordt het op de koersfiets.  Fijn op rustige wegen, maar ik word nerveus als het wat drukker is.  Als ik met mijn man ga fietsen verlies ik gegarandeerd terrein elke keer we bij een kruispunt komen, een andere weg moeten oversteken, een scherpe bocht moeten nemen, een groep fietsers tegenkomen, ergens voorbij moeten..  Fietsen in de natuur lijkt me geweldig, maar aan mountainbiken heb ik me nog niet durven wagen.

Tijdens een medisch onderzoek op mijn eerste job kwam aan het licht dat mijn zicht wel goed was maar dat mijn dieptezicht niet goed scoorde.  Dus naast pure onhandigheid gebruik ik dat sindsdien ook wel eens als verklaring voor het gebrek aan talent op bovenstaande vlakken.

O ja, ook zwemmen die ik graag, maar ook daar liep ik geen foutloos parcours.  Ik vond de zwemles in het eerste leerjaar blijkbaar zo vreselijk dat ik een keertje op school zei dat ik mijn badpak thuis was vergeten.  Toen ik thuis kwam met een zwemtas met droog badpak en ongebruikte handdoek begreep mijn moeder dat er iets niet klopte en werd ik op zwemles gestuurd.  Dat hielp.  Maar iets als in het water duiken zonder plat op je buik te landen, dat begrijp ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet.  En ik beperk mij tot schoolslag.  Elke poging tot crawl is tot nu toe geëindigd met water in mijn neus.

3 gedachtes over “Gebuisd voor LO

  1. Haha, zo herkenbaar! Ik heb intensief geturnd op jonge leeftijd, maar daarna ging het steil bergaf met mijn sportieve kunsten. Balsporten, dat ging nog. Maar toestelturnen, dat was de hel. Vooral de brug met ongelijke leggers en touwklimmen. Ik haatte het!

    Liked by 1 persoon

  2. Haha, dat van die balsporten is heel herkenbaar 🙂 Al heb ik geen problemen met mijn dieptezicht, dus ik vrees dat het bij mij echt pure lompigheid is 😉
    Bij het fietsen heb ik er geen last van, al ga ik bij het mountainbiken ook al wel eens onderuit op boomwortels enzo. Ik heb wel ooit eens een soortement training gevolgd waar een paar technieken uitgelegd werden; misschien kan dat je wel helpen als je je er te onzeker over zou voelen (is meestal gericht op mountainbikers, maar helpt natuurlijk ook voor wegritten)?

    Like

Geef een reactie

