Verbeelding Book Challenge 2017: update 1

De Verbeelding book challenge was vorig jaar voor mij zeer inspirerend: de tips van andere bloggers, de groep op goodreads, en de extra motivatie om boeken te lezen die ik anders niet zou hebben gelezen.  Dus doe ik ook in 2017 weer mee.  Goodreads is een zegen voor mij, vooral om inspiratie op te doen en altijd een verlanglijstje bij de hand te hebben in de bib, maar ook om zelf te onthouden wat ik heb gelezen.  Tijdens de eerste drie maanden van het jaar waren dat de volgende boeken:

 

De Poppendokter – Diane Broeckhoven

Na de buitenkant van meneer Jules alweer een dun maar o zo mooi boek van Diane Broeckhoven.  Voor wie nog nooit iets van haar las: een aanrader!

 

Gij nu – Griet op de Beeck

Omdat ik onder de indruk was van Vele Hemels Boven De Zevende las ik ook van Griet Op de Beeck nog een tweede boek.  Een collectie kortverhalen en daardoor voor mij iets minder dan de vorige, maar nog steeds fan van haar schrijfstijl.

 

Fahrenheit 451 – Ray Bradbury

Het januariboek van de Goodreads Verbeelding boekenclub.   Een boek over een wereld waarin boeken verboden zijn en worden verbrand.   De meningen in de boekenclub waren verdeeld.  Ik was enthousiast. Een verhaal over boeken maar ook over mensen op zoek naar authenticiteit.

 

Het verborgen leven van Euridice Gusmao – Martha Batalha

Een boek dat zich afspeelt in Rio de Janeiro.  Euridice Gusmao is een jonge, getalenteerde vrouw die worstelt met de tijdsgeest waarin vrouwen niet verondersteld werden ambitieus te zijn en een eigen leven te hebben.  Humoristisch, kleurrijk en het leest als een trein.

 

De 9 dagen van Rabbit Hayes – Anna Mc Partlin

Een ontroerend en hartverwarmend boek. Over de laatste dagen van het leven van Rabbit Hayes, over familie, over liefde en vriendschap. Vaak luchtig en grappig, soms erg aangrijpend en ontroerend. Gelezen met veel plezier en een zakdoekje in de buurt.

 

Pride and prejudice – Jane Austen

Een klassieker, en het eerste boek dat ik lees van Jane Austen.  En dat heb ik me niet beklaagd.  Ik moest in het begin even wennen aan het taalgebruik en ik had even moeite om de verschillende Miss Bennetts uit mekaar te houden, maar kon nadien bijna niet meer stoppen met lezen.  Het verhaal gaat eerder traag vooruit.  Dat ik toch zo graag verder wou lezen is de verdienste van Jane Austen.

 

Het smelt – Lize Spit

Dit debuut van Lize Spit is enorm gehypet en ik wou graag ontdekken of ik dat terecht vond.  Wel, niet helemaal.  Ik vond het zeker niet slecht, maar had er meer van verwacht. Het leest vlot en is goed geschreven. Maar ik had moeite met het verhaal, en vond de personages niet altijd geloofwaardig.

 

Naast bovenstaande romans las ik nog een non-fictie boek en een paar strips. Ik realiseerde me dat strips inzetten de challenge wel eens een pak gemakkelijker zouden kunnen maken.  Maar ik ga toch proberen om de dertig puntjes af te strepen zonder ze te gebruiken.  Al zou ik nog wel eens van gedachte kunnen veranderen daarover.  Hierbij een overzicht van de challenges en hoever ik tot nu toe al ben geraakt (14/30).

  1. Een boek met meer dan 700 pagina’s (ieder jaar een beetje meer)
  2. Een boek met minder dan 200 pagina’s (om het voorgaande puntje te compenseren): De Poppendokter – Diane Broeckhoven
  3. Een boek geschreven door meerdere auteurs
  4. Een boek geschreven door iemand die jonger is dan jouHet smelt – Lize Spit
  5. Een waarvan er wereldwijd minstens 100.000 exemplaren werden verkocht: Pride and prejudice – Jane Austen (neem ik aan)
  6. Een self published boek (een boek dat niet werd uitgegeven bij een grote uitgeverij, maar zelf door de auteur werd uitgegeven).
  7. Een boek gepubliceerd in 2017
  8. Een boek geschreven door een celebrity (filmster, muzikant,…)
  9. Een boek met een titel die meer dan vier woorden telt (want er gaat niets boven een boek met een lange titel): De 9 dagen van Rabbit Hayes – Anna Mc Partlin
  10. Een boek met een titel die bestaat uit één woord
  11. Een boek met een kleur in de titel
  12. Een boek met een nummer in de titelFahrenheit 451 – Ray Bradbury
  13. Een boek met een illustratie op de cover
  14. Een non-fictie boek: Holistic pulsing – Tovi Brownig
  15. Een boek over boeken of waarin boeken een belangrijke rol spelenFahrenheit 451 – Ray Bradbury
  16. Een boek over reizen of waarin een reis een belangrijke rol speelt (roadtrip, wandeltocht,…): Pride and prejudice – Jane Austen
  17. Een boek over muziek of waarin muziek een belangrijke rol speelt: De 9 dagen van Rabbit Hayes – Anna Mc Partlin
  18. Een boek waarin één van de seizoenen centraal staat
  19. Een boek waarin meerdere generaties van één familie aan bod komen
  20. Een boek gepubliceerd voor je geboren werdFahrenheit 451 – Ray Bradbury (1953)
  21. Een boek dat je al een keertje las
  22. Een ver-van-je-bed-boek oftewel een boek dat zich aan de andere kant van de wereld afspeelt Het verborgen leven van Euridice Gusmao – Martha Batalha
  23. Een boek dat zich afspeelt in een land waar je al een keertje op reis bent geweest: Fahrenheit 451 – Ray Bradbury (de VS)
  24. Een boek uit de bibliotheekGij nu – Griet op de Beeck
  25. Een boek dat je leende van een vriend(in) of een mede Verbeelding Book Club lid
  26. Een boek met een vleugje magie erin (full on fantasy of magisch realisme)
  27. Een boek dat je ooit op school moest lezen om te zien wat je er nu van denkt of om het eindelijk te lezen omdat je het toen niet las
  28. Een boek dat iedereen en z’n moeder al heeft gelezen, behalve jij; Het smelt – Lize Spit
  29. Een boek dat in ergens ter wereld op de verbannen lijst staat
  30. Een eerste deel in een reeks
5 gedachtes over “Verbeelding Book Challenge 2017: update 1

      1. Door de vele reviews had ik eerst ook hoge verwachtingen, maar die blijken bij veel mensen tegen te vallen.
        Ik ben nog maar net in het boek begonnen, maar ik weet nu al dat ik het graag zal lezen!

        Like

Geef een reactie

