Opnieuw voor de TV voor Peking Express

In Peking Express reizen 8 duo’s liftend van één locatie naar een andere.  Ze krijgen geen geld mee en zijn dus voor het liften, voor logies en voor eten aangewezen op de lokale bevolking en hun eigen overtuigingskracht.  Tussendoor zijn er nog proeven af te leggen, kunnen er amuletten worden gewonnen en valt het koppel dat als laatste een bepaalde tussenbestemming bereikt telkens af.

De eerste Peking Express (die ook effectief Peking als eindbestemming had) dateert al van 2004, het laatste seizoen van 2008.  Ik volgde een paar seizoenen trouw, maar miste er ook een paar.

Q2 zendt dit jaar een nieuw seizoen uit.  De kandidaten reizen deze keer door Vietnam, Laos en Cambodia.  Ik twijfelde of ik zou kijken.  Een overaanbod aan realityshows zorgde ervoor dat ik maar lauw enthousiast was en ik probeer selectief te zijn.  Maar toen bleek dit seizoen te eindigen in Cambodia, waar we zelf later dit jaar op reis gaan.  En zo had ik met de voorbereiding van onze volgende reis dus een perfect excuus om toch te kijken.

Ondertussen zijn de eerste twee afleveringen uitgezonden (hier te herbekijken) en staat de volgende zondag op het programma.

Zoals bij eerdere seizoenen heb ik al geïnteresseerd naar de landkaart zitten kijken, en naar de couleur locale in Vietnam.  Naar goede traditie heb ik mij geërgerd aan sommige kandidaten (de erg gedreven Awa) en gesupporterd voor anderen (de wat onzekere studenten Margaux en Steff). Verder heb ik mij afgevraagd hoe wij zouden reageren als er twee Vietnamezen zonder geld voor onze deur zouden staan om onderdak te vragen :-).

Ik stel mij wel eens vragen bij de manier waarop er met de lokale bevolking wordt omgegaan op momenten waarop de kandidaten gefocust zijn op het winnen van het spelletje en over hoe er wordt gemonteerd.  En of het spel wel helemaal eerlijk verloopt (er waren in het verleden geruchten over liften die werden geregeld voor de ‘interessante’ koppels om die in de race te houden).  Maar al bij al blijf ik het wel een leuke format vinden.

Ik zou trouwens zelf nooit willen meedoen.  Ten eerste word ik snel reisziek en zou ik regelmatig lijkbleek van misselijkheid uit zo’n lift stappen, of erger nog : zitten overgeven in de auto van zo’n vriendelijke Vietnamees.  Ten tweede word ik slechtgezind als ik honger heb, ook niet handig als je op anderen bent aangewezen voor je eten.

Kijken jullie?  Zouden jullie overwegen je in te schrijven?

3 gedachtes over “Opnieuw voor de TV voor Peking Express

  1. Ik heb nog maar een stukje gezien, ik volg het niet echt. Ik zou me nooit inschrijven. Ik word snel ziek in de auto, ik moet een goed bed hebben voor mijn rug, anders ben ik niet te genieten en ik zou me ook veel te hard opwinden over vanalles en nog wat. Ik zou echt geen goede kandidaat zijn.

    Like

Geef een reactie

