De nieuwste generatie hostels

Wij trekken binnenkort naar Thailand en Cambodia.  Het zal er geen hoogseizoen zijn op het moment dat we er zijn en ik was eigenlijk niet van plan om veel overnachtingen op voorhand te boeken. Maar toen begon ik eens rond te kijken op boekingsites als booking.com (ik ben een beetje verslaafd aan booking.com) en legde ik toch al een paar dingen (voorlopig) vast.

We gaan met zijn tweeën en tweepersoonskamers in de regio zijn niet duur, dus de kans dat we in een dorm (slaapzaal) in een hostel zullen overnachten is erg klein.  Maar ik kwam al surfend wel een paar superleuke hostels tegen (sommige ook met privékamers, dus helemaal uitgesloten zijn ze zeker nog niet) die ik toch graag wou delen.

Ik heb vroeger in behoorlijk wat hostels gelogeerd, in Europa en ook wel verder van huis.  Toen ik door Zuid-Oost Azië reisde sliep ik zo goed als nooit in een hostel.  Omdat, met uitzondering van een paar duurdere steden, eenvoudige single kamers er spotgoedkoop waren. Maar als ik nu het aanbod bekijk aan dorm beds (bedden op een slaapzaal) dan wordt de backpacker in mij toch wel erg enthousiast!

Ik koos vroeger liefst voor gezellige hostels, met wat karakter.  Er waren nog geen online bookingssites toen dus meestal trok ik naar een plek die me door andere reizigers of door een reisgids was aangeraden.  Ik herinner me veel stapelbedden, het ene al stabieler en comfortabeler dan het andere.  Wakker worden van andere reizigers die laat thuis kwamen of die ’s ochtends vroeg vertrokken en hun rugzak zaten in te pakken.  Soms grote onpersoonlijke gemeenschappelijke ruimtes en soms kleine gezellige hoekjes om een boek te lezen of een babbeltje te maken met andere reizigers.  Goed uitgeruste en basic keukens.

De enkele keren dat ik de laatste jaren nog in een hostel sliep was dat in een privékamer.  Om de sfeer nog eens op te snuiven maar om tegelijkertijd toch wat privacy te hebben.  En omdat de verhouding tussen prijs en kwaliteit ze in sommige (duurdere) steden nog steeds een geweldig goede keuze maakt.  Zo luxueus als diegenen die ik nu online tegenkwam, zo zag ik ze in elk geval nog nooit. Voor ik een paar van mijn persoonlijke favorieten met jullie deel wil ik toch even een paar duidelijke trends op een rijtje zetten:

hostelbybedchiangmai2

bron foto

  • Gordijntjes, zodat je je eigen bed kan afschermen.  En dus niet wakker hoeft te worden als anderen het licht aandoen.  Niet onbelangrijk voor iemand zoals ik die al bij het minste streepje licht wakker wordt.  En ja, ik heb zo’n masker om mee te slapen als er te veel licht is, dat ik geregeld gebruik, maar echt comfortabel vind ik dat toch ook weer niet.  Sommige bedden doen me een beetje denken aan de capsule hotels zoals die in Japan veel voorkomen, maar de gordijntjes kunnen ook open en dat maakt het toch iets minder claustrofobisch.
  • Een bed met aan het hoofdeinde een eigen nachtlampje, stopcontact voor de smartphone en bergruimte. En persoonlijke afsluitbare lockers.doublebedpulleyhostel

bron foto

  • Tweepersoonsbedden in de slaapzalen.  Voor mij zijn hostels typisch iets om alleen in te logeren of eventueel met een groep vrienden maar blijkbaar richten de moderne hostels zich nu ook steeds meer tot koppels (of mensen die graag in een extra groot bed slapen).

mellowfellowhostelbangkok

bron foto

  • design interieur.  Ik herinner me toch vooral de keuze tussen eerder saaie, degelijke hostels en de wat hippere hostels, waarvan het interieur leek samengesteld uit spullen uit een kringloopwinkel en wat zelfgemaakte decoratie.  Maar onder de huidige generatie luxe hostels zitten er duidelijk waar meer werk werd gemaakt van het design.
  • Luxe: ik zag zwembaden, sauna’s, luxueuze terrassen, gratis slippers ..

hubhostelchiangmai

bron foto

En dan zoals beloofd nog een paar voorbeelden van luxueuze hostels die mij alvast zin doen krijgen om te vertrekken:

Mellow fellow – Bangkok

Hub Hostel Chiangmai

HOSTEL by BED – Chiang Mai

Pullay Hostel – Hua Hin

Chao Hostel – Bangkok

Muan Hostel – Chiang Mai

3 gedachtes over “De nieuwste generatie hostels

Geef een reactie

