Boeken weggeefactie

Ik begon een tijdje geleden aan een opruimactie.  Deze keer kwamen de dozen met boeken aan bod.

Ik ben iemand die eigenlijk nooit een (fictie)boek herleest.  Ik probeer het wel eens, maar het werkt niet voor mij.  Een boek dat ik jaren geleden geweldig vond nog eens opnieuw lezen: dat klinkt aanlokkelijk, maar de keren dat ik het heb geprobeerd ben ik nooit ver geraakt.

Daarnaast is het zo dat ik eigenlijk al jaren geen boeken meer koop.  Ik ontleen ze uit de bibliotheek of koop er uitzonderlijk eentje voor op mijn e-reader.  En ik kreeg er ook wel eens eentje cadeau.

Bovendien hebben wij momenteel geen echte boekenkast.  Niet dat we er geen wilden, maar we leken jaren geleden maar niet te kunnen besluiten waar die dan moest komen en hoe die er moest gaan uitzien, en ondertussen is het er eigenlijk nooit van gekomen. De non-fictieboeken die we geregeld gebruiken hebben wel een plaatsje gekregen, de andere boeken belandden op zolder.

Er zijn een aantal boeken die ik al een tijdje van woonplaats naar woonplaats met mij meezeul (zo ontdekte ik er o.a. nog twee die ik ooit op school moest lezen). Na mijn laatste verhuis zijn ze in een doos beland en daar eigenlijk niet meer uit gekomen.  Ik haalde de dozen van onze zolder en vroeg me af welke boeken ik nu eigenlijk écht nog wilde houden.  Dat bleken er niet veel te zijn.  Ik liet mijn man vervolgens eens kijken of hij er nog iets van wilde en zette de rest klaar in de garage om naar de kringloopwinkel te brengen, zodat ze aan een nieuw leven kunnen beginnen.

Maar voor ik dat doe wil ik ze toch nog even aan jullie voorstellen.  Wie weet zitten er wel boeken bij waarmee ik iemand van jullie een plezier kan doen.  Sommige zijn nog in goede staat, andere zien er iets afgeleefder uit.

Volgende boeken zijn  op zoek naar een nieuwe eigenaar:

(EN staat voor Engelstalige boeken, de rest is in het Nederlands):

  • Disgrace – JM Coetzee (EN)
  • Smilla’s gevoel voor sneeuw – P Hoeg
  • Generatie X – D Coupland
  • Groot verzenboek – Jozef Deleu
  • Kowloon Tong – P Theroux (EN)
  • The Da Vinci code – D Brown (EN)
  • Gulliver’s travels – J Swift (EN)
  • Digital fortress – D Brown (EN)
  • The importance of being earnest and other plays – O Wilde (EN)
  • Muskietenkust – P Theroux
  • Anna Karenina – Tolstoy (EN)
  • Misdaad en straf – Dostojewski
  • Het gevaar – J Vandeloo
  • Rat Scabies and the holy grail – C Dawes (EN)
  • Dr Jekyll and Mr Hyde – Stevenson (EN)
  • De vliegeraar – K Hosseini
  • Mannen die vrouwen haten – Stieg Larsson
  • Het vrouweneiland – I Frimansson (deze won ik ooit via de blog van Hilde.  Hilde, als je hem graag terughebt, laat het me dan zeker weten, anders ga ik hem een nieuw leven schenken)
  •  The elephant suite – P Theroux (EN)
  • De alchemist – Coelho

En er zitten ook nog een paar non-fictie-boeken bij:

  • The death of Yugoslavia – L Silber & A Little (EN)
  • Sex, scotch and scholarship – Khushwant Singh (EN)
  • Dieren eten – Jonathan Safran Foer
  • Dierenbevrijding – Peter Singer
  • De baard van Fidel – Jo Van Damme

Als er één of meerdere boeken bij zijn die jullie interesseren, laat het me dan zeker weten (in de commentaar of via een berichtje naar greetontheway@gmail.com).  Dan leg ik ze opzij.  Hoe ze bij jou geraken, dat moeten we dan maar even bekijken.  Wacht niet te lang met reageren, wat overblijft verhuist binnenkort naar de kringloopwinkel (ik laat ze nog minstens een week staan).

12 gedachtes over “Boeken weggeefactie

  1. Ik zie dat Dieren eten al gereserveerd is, maar ben daarnaast ook nog geïnteresseerd in Gulliver’s travels en De alchemist. Laat maar weten met wat je wilt ruilen (boeken of iets anders)! En misschien kunnen we meteen een fietstochtje koppelen aan de ruil? 😉

    Like

    1. Prima, ik leg die twee boeken voor je opzij! Een fietstochtje lijkt me leuk, maar de conditie hier trekt wel op niets en ik heb zelfs al sinds augustus niet meer op mijn koersfiets gezeten.

      Like

      1. Super, merci!
        En euh, dat tochtje moet niet snel zijn he (liefst niet zelfs 🙂
        Maar ook: sinds augustus niet meer op je koersfiets? En dat met dat schoon meer? Ale hup! 😉

        Like

  2. Nog vergeten: ruilen hoeft niet, ik was aan het opruimen en realiseerde mij, Marie Kondo indachtig, dat die boeken in dozen op de zolder mij geen joy gaven, en dat ik veel blijer zou worden als ik iemand anders de kans kan geven ze te lezen.

    Like

  3. Een tijdje geleden heb ik m’n boekenkast eens volledig opgeruimd, herschikt en boeken kopen doe ik nog zelden (op enkele uitzonderingen na). Ik laat de eer hier dus graag aan anderen. En als ik een boek wegschenk, Greet, dan doe ik dat met m’n hart… zonder meer.

    Like

Geef een reactie

